O prvú súkromnú diaľnicu sa sporia dve štátne firmy

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

Moderátor: Moderátori

O prvú súkromnú diaľnicu sa sporia dve štátne firmy

Odoslaťod wazari » 25. Apr 2006 08:48

O prvú súkromnú diaľnicu sa sporia dve štátne firmy

(25.04.2006; Pravda; s. 15; Morháčová Jana)

BRATISLAVA ‑ Súťaž o prvú súkromnú diaľnicu na Slovensku spustí ešte súčasná vláda, vyberať víťazné konzorcium bude až vláda nová. Termín spustenia súťaže sa však neustále odďaľuje. "Chceme vyhlásiť súťaž na koncesionára ‑ súkromného partnera najneskôr začiatkom mája. Zatiaľ však nie je určené, kto bude manažovať celý výber," uviedol hovorca ministerstva dopravy Tomáš Šarluška. Práve na spore, ktorá organizácia v rukách štátu bude zastrešovať a viesť výber súkromného partnera, sa momentálne súťaž zastavila. Sporia sa o ňu Národná diaľničná spoločnosť a ministerstvo dopravy, ktoré chce súťaž zveriť Slovenskej správe ciest. "Obe riešenia sú zatiaľ otvorené. Je to priestor aj pre právnikov, ktorí musia určiť majetkové súvislosti vlastníctva budúcej súkromno‑verejnej diaľnice," doplnil Šarluška. Takmer 29 kilometrov diaľnice vrátane tunela od Žiliny po Martin postaví, bude prevádzkovať, financovať a udržiavať súkromný investor počas 30 rokov. Pôjde o prvú zmluvu štátu s koncesionárom v rámci súkromno‑verejných partnerstiev, ktoré sa označujú aj ako PPP projekty.

"Ide o najzaťaženejšiu časť diaľnice medzi Žilinou a Košicami, ktorá sa má postaviť do roku 2010. Preto ju treba riešiť čo najskôr," doplnil profesor Žilinskej univerzity a odborník na cestné inžinierstvo Ján Mikolaj. Pôvodne bolo dohodnuté riešenie, že súťaž o súkromného investora vyhlási ministerstvo a potom zverí jej priebeh aj neskoršiu správu Národnej diaľničnej spoločnosti. Pred niekoľkými dňami však z ministerstva vzišlo riešenie, že správu, ako aj výkup pozemkov či súťaž bude riadiť Slovenská správa ciest. S tým diaľničná spoločnosť nesúhlasí.

"Musíme počkať na rozhodnutie ministerstva," uviedol včera hovorca diaľničnej spoločnosti Marcel Jánošík. Podobne spor odmietol komentovať aj šéf správy ciest Peter Havrila.

Slovenská správa ciest je štátna príspevková organizácia financovaná zo štátnej pokladnice, ktorá priamo patrí pod ministerstvo a to má na ňu aj priamy dosah. Spravuje cesty prvej triedy na Slovensku. Národná diaľničná spoločnosť je akciová spoločnosť, ktorú zriadil štát vo februári minulého roka na spravovanie a financovanie výstavby dialnic a rýchlostných ciest. Akcie vlastní štát cez ministerstvo dopravy. NDS bola zriadená najmä preto, aby riešila pôžičky na financovanie diaľnic a štát nemusel znášať ich záťaž v štátnom dlhu.

Spusteniu PPP diaľnice však bráni ešte jedna podmienka. "Vláda pred rokom uložila ministrovi dopravy Pavlovi Prokopovičovi získať od Európskej komisie stanovisko, že nenamieta proti slovenskej súkromnej diaľnici. Zatiaľ také stanovisko na papieri nemáme," doplnil Mikolaj. Niektorí predstavitelia únie totiž v minulosti uvádzali, že nie je možné novému členskému štátu zvyšovať podporu na diaľnice z eurofondov a súčasne mu dovoliť niekoľkonásobne drahšie súkromné diaľnice. Rezort dopravy má zatiaľ len ústny predbežný súhlas z Bruselu.

‑‑‑‑‑

Novinky v chystanej diaľnici Žilina ‑ Martin

* podarilo sa získať územné rozhodnutie na posledný, 8‑kilometrový úsek z celkovej dĺžky 30 km

* nový zákon o verejnom obstarávaní zaviedol novú metódu koncesií pre PPP projekty

* stále chýba písomné stanovisko Európskej komisie, či súhlasí so slovenskou PPP diaľnicou

* Slovenská správa ciest a Národná diaľničná spoločnosť sa sporia, kto bude dohliadať nad súťažou a kto bude mať vo vlastníctve diaľnicu
Obrázok používateľa
wazari
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 3
Založený: 17. Máj 2005 16:12

Naspäť na 2006

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 5 hostí.