http://www.regionalnenoviny.sk/c/268049 ... zvysi.html
Nápor kamiónov na Oravu sa opäť zvýši
Poliaci po dlhom váhaní predsa napokon podpísali slovensko-poľskú dohodu o uzatvorení hraničného priechodu v Západných Tatrách - Javoriny - pre vozidlá nad 7,5 ton. Uzávierka je platná od 13. apríla minulého týždňa. To však pre Oravu znamená ďalšie zaťaženie hlavnej trasy I/59 smerujúcej na najbližší hraničný priechod v Trstenej. Ťažká nákladná a kamiónová preprava už aj bez tejto „posily“ robí život Oravcov žijúcich okolo hlavnej dopravnej tepny takmer neznesiteľným, preto Oravci neustále tlačia na urýchlenie výstavby obchvatov našich obcí a miest. Riešenia však prichádzajú pomalšie, než ďalšie a ďalšie stovky kamiónov denne.
K problematike sa vyjadril aj predseda Žilinského samosprávneho kraja Juraj Blanár: „Chápeme, že k ochrane životného prostredia treba prijímať potrebné opatrenia, ale tie by mali ísť ruka v ruke s riešeniami. Predstavitelia ministerstva dopravy vedeli o plánovanom vylúčení nákladnej dopravy z Javoriny už dva roky. Napriek tomu je riešenie problémov, ktoré tento krok vyvolá, stále v nedohľadne. Jedným z riešení by bolo urýchlené dobudovanie diaľničného úseku Čadca - Skalité, kam by mohla byť presmerovaná veľká časť kamiónov, smerujúcich do Poľska. Žiaľ, doteraz sa tak nestalo. Preto budú obyvatelia Oravy aj naďalej a v ešte väčšej miere znášať problémy, vyplývajúce i vysokej intenzity dopravy. Treba však podotknúť, že mimoriadne intenzívna nákladná doprava cez tento pekný kút nášho kraja má nepriaznivý dopad nielen na občanov Oravy, ale aj na životné prostredie regiónu.“
Nás zaujímalo, aké bolo zaťaženie hraničného priechodu na Javorine a s akým „prírastkom“ môžeme na ceste I/59 od tohto týždňa počítať. Na túto otázku nám dali odpoveď na Generálnom riaditeľstve Slovenskej správy ciest Bratislava, kde nám vedúca oddelenia dopravných prieskumov a analýz Soňa Draganovská poskytla údaje uvedené v tabuľke.
mp
[18. 4. 2006]