Dopravná infraštruktúra PL-SK

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

Moderátor: Moderátori

Dopravná infraštruktúra PL-SK

Odoslaťod mapman » 11. Apr 2006 07:01

Dopravná infraštruktúra je vážnym problémom rozvoja poľsko-slovenskej spolupráce


POPRAD 10. apríla (SITA) – Dopravná infraštruktúra predstavuje podľa štátnej tajomníčky Ministerstva zahraničných vecí SR Magdy Vášáryovej jeden z najväčších problémov poľsko-slovenskej spolupráce. „Bola som zdesená, keď som si v roku 2001 urobila mapku slovensko-poľskej hranice a porovnala som si ju s kvalitou infraštruktúry medzi Českom a Slovenskom, Maďarskom a Slovenskom a dokonca Ukrajinou a Slovenskom,“ uviedla Vášáryová na medzinárodnej konferencii Slovensko-poľská cezhraničná spolupráca v kontexte európskej integrácie, ktorá sa dnes koná v Poprade. Spoločná poľsko-slovenská hranica bola v tom čase „pustá“. Neprepojenosť dopravnej i energetickej infraštruktúry medzi Poľskom a bývalým Československom mala podľa Vášáryovej svoj veľký politický zmysel zo strany Sovietskeho zväzu. „Tohto si musíme byť vedomí a budeme musieť na tom pracovať,“ uviedla Vášáryová.

Štátna tajomníčka zároveň ocenila pokrok, ktorý sa odvtedy na slovensko-poľskej hranici urobil. Ide najmä o skvalitnenie cesty od mesta Bialsko-Biala na Zwardoń. Z druhej strany začala slovenská strana s budovaním diaľnice. Nejde však len o túto jednu trasu, ale aj o cestu na Kraków, či spojenie Lublin – Rzesów – Prešov – Košice s pokračovaním do Maďarska. „Z hľadiska národnej bezpečnosti je táto cesta dôležitá, pretože je to cesta pozdĺž hranice štátov NATO,“ doplnila Vášáryová. Vo Vysokých Tatrách ostáva doriešiť problém kamiónovej dopravy, ktorá bude vylúčená z hraničného priechodu Lysa Polana – Tatranská Javorina. Slovenská strana má záujem presunúť ju cez hraničný priechod Mníšek nad Popradom, kde sa pripravuje výstavba nového mosta. „My by sme veľmi radi, ale musíme počkať na rozhovor s poľskou stranou,“ dodala Vášáryová.

Slovenská strana naopak nepripúšťa možnosť otvorenia turistických hraničných priechodov priamo vo Vysokých Tatrách. „My naozaj zatiaľ nemôžeme otvoriť pre desaťtisíce poľských turistov možnosť zísť do Tichej doliny,“ uviedla Vášáryová. Tento priestor je podľa Vášáryovej potrebné chrániť nielen pre Slovákov, ale aj pre Poliakov. Rozvoj infraštruktúry v smere sever – juh je podľa Vášáryovej rozhodujúci pre hospodársky rozvoj oboch krajín. Rozvoj infraštruktúry je dôležitý aj z pohľadu rozvoja cestovného ruchu.

Význam a pokrok slovensko-poľskej spolupráce za posledných 15 rokov oceňuje aj slovenský minister vnútra Martin Pado. Počiatky cezhraničnej regionálnej spolupráce a iniciatívy k vytvoreniu euroregiónu boli podľa Pada začiatkom 90-tych rokov centrálnymi orgánmi chápané ako snahy o rozbíjanie štátu. Dnes sa cezhraničnej spolupráci dáva oveľa väčší význam a je viditeľný veľký pokrok v rozvoji hospodárskych vzťahov a spolupráce oboch krajín.
mapman
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 686
Obrázky: 80
Založený: 24. Feb 2005 13:40
Bydlisko: CZ 140 00

Naspäť na 2006

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 1 hosť.