http://www.regionalnenoviny.sk/c/263887 ... stave.html
Prievidzské cesty sú v havarijnom stave
Slová odborníkov, že komunikácie je výhodnejšie pravidelne udržiavať, ako ich iba plátať, súčasný stav potvrdzuje. Cesty, na ktoré mala zimná údržba negatívny dopad sú už teraz v katastrofálnom stave. Najkritickejšie miesta TEZAS vypĺňa studenými obaľovanými zmesami, ktoré sú aplikovateľné až do mínus desať stupňov. Takto upravený výtlk má životnosť jeden rok, pokiaľ je dobre spravený. Efektívnejšie je používať teplé obaľované zmesi, ale tu je podmienka, aby vonkajšia teplota bola nad nulou a teplota vozovky, na ktorú sa aplikujú by nemala klesnúť pod pätnásť stupňov. Teplé obaľované zmesi sú trvácnejšie.
Ešte vo februári bola urobená obhliadka mestských komunikácií za účasti pracovníkov TEZAS-u a mestského úradu z odboru výstavby a regionálneho rozvoja. „Urobili sme prehľad najkritickejších úsekov v meste. Opraviť je potrebné približne sedemnásť kilometrov ciest z celkového počtu stodvadsať kilometrov. Prioritou budú najviac zaťažované a najfrekventovanejšie cesty. Navrhli sme dve alternatívy. Jedna sa týka riešenia najnutnejších opráv a vo finančnom vyjadrení predstavuje 11,6 milióna korún. Optimálne by bolo urobiť komplexné opravy zničených úsekov, do čoho by mesto muselo investovať 18,9 milióna. Je predpoklad, že stav komunikácií sa v posledných zimných dňoch bude ešte zhoršovať. Počas teplejších dní sa sneh rozpúšťa, steká po vozovkách a v noci mrzne, tento cyklus je pre cesty najhorší,“ hodnotí situáciu Juraj Romančák, konateľ TEZAS-u.
Z navrhovaných riešení od spoločnosti TEZAS mestská rada odsúhlasila navýšenie finančných prostriedkov v rozpočte na opravu a údržbu mestských komunikácií o 11 mil. korún. Rada bude odporúčať poslancom, aby tento návrh schválili na aprílovom rokovaní. „Cesty sú v havarijnom stave, na mnohých miestach sa už nebude dať urobiť len oprava bežným ,fľakovaním´. Ak poslanci schvália 11 mil. rozpočet budú sa opravovať cesty na týchto uliciach – Gorazdovo nábrežie (lokálne opravy od kina Baník po Okružnú a oprava živičného krytu na moste smerom k tzv. čínskemu múru), Ulica Š. Závodníka (za Poštou 4 na IBV križovatka medzi Átriovou a Kollárovou), Dlhá ulica, I. Bajzu, časť M. Rázusa, A. Žarnova, P. J. Šafárika – tu sa už robia lokálne opravy liatym asfaltom, Bukovčana, Ľ. Ondrejova pred retardérom, Bakalárska, Šumperská (kruhový objazd), sv. Cyrila (lokálne opravy od križovatky s Ulicou Matice slovenskej), sv. Metoda (od nadjazdu vľavo ku Carpatii), Rastislavova, časť Ulice sklenárska po odbočku na Mlynskú, od Mišíka cez Košovskú až po Bakalársku. Ďalšie kritické úseky sa budú robiť z balíka TEZAS-U vo výške 5 mil. korún. Väčšina opráv sa bude realizovať tak, že sa odfrézuje asfaltová časť, časť z betónu, urobí sa infiltračný postrek a naň sa nastrieka päťcentimetrová vrstva asfaltu,“ uviedol J. Romančák.
Na upresnenie treba dodať, že TEZAS sa nestará o dve cesty vedúce cez Prievidzu a to o hlavný ťah od Novák do Nedožier (podjazd) a o cestu od farského kostola do Bojníc. Tieto komunikácie udržuje SSC.
Minuli už takmer polovicu peňazí
Zimná údržba ciest začala oficiálne 15. novembrom a končí sa 30. marca. Tento rok dokazuje, že určený dátum je opodstatnený. Tohtoročná zima bola bohatá na snehovú nádielku a teploty dlhodobo klesali pod nulu. Prejavilo sa to aj na výkonoch spoločnosti TEZAS. Z rozpočtu mesta má TEZAS na rok 2006 pridelený balík financií na zimnú i letnú údržbu komunikácií vo výške približne pätnásť miliónov korún. „Keď porovnávam celkové náklady na zimnú údržbu v roku 2005 predstavovali tridsaťosem percent, v tomto roku už teraz teda bez novembra a decembra je to štyridsaťjeden percent,“ povedal Juraj Romančák, konateľ TEZAS-u. Na chodníkoch a mestských cestách je tisícpäťsto ton posypového materiálu. Oproti minuloročnej zime je to približne o štyristo ton viac. Pozostatkov zimy sa len tak ľahko nezbavíme. Na niektorých miestach je stále nutné posýpať. Ak príde jarné počasie bude pri dobrej organizácii práce všetkých zainteresovaných zložiek mesto zbavené štrku do mesiaca.
mik, [19. 3. 2006]