Stavba tunelů může začít - 1 km za 6,558 mld. CZK

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

Moderátor: Moderátori

Stavba tunelů může začít - 1 km za 6,558 mld. CZK

Odoslaťod Adaios » 16. Mar 2006 18:59

http://www.metrostav.cz/cz/aktuality/ak ... il?id=1214


Stavba tunelů může začít

datum: 15. 3. 2006
médium: Mladá fronta DNES, Lucie Kučerová, Jiří Smetana

TUNELY DOBROVSKÉHO. Poprvé kopnout do země by měli stavbaři v červnu tohoto roku. Hloubit tunely však začnou až na přelomu letošního a příštího roku. Přibližně kilometr dlouhé tunely dělníci postaví za 6 miliard a 558 milionů korun.

Brno - Stavbě Královopolských tunelů už nestojí nic v cestě. Ředitelství silnic a dálnic již zná jména firem, které je vyhloubí.
Do finále spěje i vypořádávání s lidmi, kteří několik příštích let prožijí s výhledem na rušnou stavbu. Poprvé by se mělo kopnout do země v polovině tohoto roku.
Tunely pod Dobrovského ulicí v Brně-Králově Poli postaví ŽS Brno, Subterra a Metrostav. Tyto tři firmy společně vyhloubily už průzkumné štoly pro stavbu tunelů a patřily mezi favority usilující o zakázku na dokončení stavby.
„Splnili všechna kritéria soutěže a udělali nejlevnější nabídku,“ popsal Jiří Rupp z brněnské správy Ředitelství silnic a dálnic. Sdružení společností nabídlo, že dva tunely dlouhé přibližně kilometr, postaví za 6 miliard a 558 milionů korun.
Podle Ruppa se teď hlavní práce bude odehrávat především v kancelářích. Firmy si totiž musejí nechat rozpracovat projektovou dokumentaci, aby se podle ní dalo stavět. „My jim samozřejmě tento plán musíme odsouhlasit,“ podotknul Rupp.
Přestože práce na stavbě začnou už letos v červnu, samotné tunely začnou stavební firmy hloubit až na přelomu letošního a příštího roku. Podle Ruppa totiž musejí nejprve zajistit statiku budov, které leží v pásu, pod nímž se bude kopat, a také přeložit některé inženýrské sítě.
„Je potřeba zabezpečit statiku v takzvané poklesové kotlině. Ta je o něco širší, než jaké budou vlastní profily tunelů,“ vysvětlil Jiří Rupp.
Později, při ražbě samotných tunelů, už si žádná zpoždění nemohou stavbaři dovolit. Tunely je totiž potřeba prorazit najedou a bez přestávky, jinak by to způsobilo potíže na povrchu.
První auta mají podle podmínek výběrového řízení projet pod Dobrovského ulicí nejpozději v roce 2011. Do té doby musejí být postavené příjezdové silnice a křižovatky, které tunely propojí se současnou Hradeckou ulicí na straně Žabovřesk a Svitavskou radiálou poblíž královopolského Carrefouru.
„Tunely budeme napojovat na silnice postupně. Ve finále bude možné najet do tubusů ze všech směrů,“ doplnil Jiří Rupp. V místě, kde se dnes nad Žabovřeskou ulicí klene most na ulici Korejská, přibude nájezd do tunelů, který zjednoduší spojení městského okruhu s Žabovřeskami.

Splácet se bude osm let

Na druhé straně bude do tunelů ústit silnice od Svitav, příjezd od Lesné i po Sportovní ulici od centra. „Svitavskou radiálu napojíme samostatnou stavbou. Výběrové řízení bude asi za rok a půl, protože tato stavba potřebuje méně času, než výstavba tunelů,“ upřesnil Rupp.
I když skupina firem pod vedením ŽS Brno inkasuje podle smluv šest a půl miliardy korun, podle Ruppa budou náklady na stavbu tunelů Dobrovského ve finále ještě vyšší. Ředitelství silnic totiž například utratilo peníze za vykupování domů. Šest set milionů korun stála ražba průzkumných štol. „Celkem náklady překročí osm miliard,“ řekl Rupp.
Většina peněz na projekt půjde ze Státního fondu dopravní infrastruktury. Část tíhy osmi miliard ponesou podle smluv i firmy. Poslední splátku totiž dostanou z fondu v roce 2014, zatímco tunely musejí být průjezdné nejpozději o tři roky dříve.

Lidé dostanou nová okna

Tvrdým oříškem, který museli stavaři řešit, byl odpor lidí bydlících kolem Žabovřeské ulice. Obyvatelé vysokých paneláků by totiž veškerý hluk ze stavby trvající několik let měli přímo z první ruky.
Ředitelství silnic a dálnic proto lidem z nejbližších domů bezplatně vymění okna. „Už začali posílat smlouvy jednotlivým nájemníkům,“ uvedl Karel Štěpaník z občanského sdružení Velký městský okruh.
Členové tohoto sdružení se snaží dlouhodobě ovlivňovat přípravu dopravních staveb zejména v Žabovřeskách. Na začátku jednání žádali výměnu oken u všech bytů, s tím však nepochodili. Na náklady stavařů tak budou mít okna vyměněná jen lidé v bytech s výhledem směrem k Žabovřeské ulici.
Menší bitvu muselo ředitelství svést o větrací komíny tunelů, které mají stát na Dobrovského ulici. Kvůli jejich vzhledu se dokonce pozdrželo vydání stavebního povolení.
„Vizuální vzhled komínů musíme ještě architektonicky dopracovat. Větrací věže se nezačnou stavět dříve než za dva nebo tři roky,“ vysvětlil Rupp.
Adaios
Adaios
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 291
Založený: 05. Okt 2005 20:36

Naspäť na 2006

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 2 hostí.