Na podzim bude nová stanice metra

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

Moderátor: Moderátori

Na podzim bude nová stanice metra

Odoslaťod Adaios » 02. Mar 2006 16:10

http://www.metrostav.cz/cz/aktuality/ak ... il?id=1206


Na podzim bude nová stanice metra

datum: 2. 3. 2006
médium: Mladá fronta DNES, (jaz)

Řidiči ze Zahradního Města, Dolních Počernic, Běchovic a dalších míst přijedou po Černokostelecké k železničnímu viaduktu, zaparkují auto na parkovišti P+R. Dál do centra pojedou metrem z nové stanice Depo Hostivař.

Praha - Pokud půjde vše podle plánu, stane se to již na podzim: cestujícím z východního okraje Prahy a okolí odpadne cesta často ucpanými městskými ulicemi ke stanici metra Skalka. Trasa podzemní dráhy A bude mít novou konečnou v areálu hostivařského depa, a proto se bude jmenovat Depo Hostivař.

I když právě to se nelíbí obyvatelům Hostivaře, kteří tvrdí, že tento název je matoucí, protože jejich čtvrť se ve skutečnosti nachází několik kilometrů jižněji.

Pražský radní pro dopravu Radovan Šteiner však uvedl, že tento název byl vybrán proto, že nejlépe vystihuje skutečnost. „Depo je nejvýznamnějším objektem v těchto místech. Uvažovali jsme ještě o názvu Černokostelecká, ale tato ulice je dlouhá snad deset kilometrů, takže by nebylo hned jasné, kde se stanice nachází,“ řekl Šteiner
Trasa podzemní dráhy A se tak prodlouží ze současné konečné stanice Skalka zhruba o šest set metrů. Přesné datum zahájení provozu teprve stanoví magistrát. „U nové konečné vznikne velký dopravní terminál.

Kromě záchytného parkoviště pro auta budou v těchto místech i stanoviště autobusů městské a příměstské dopravy a lidé budou moci přestupovat též na tramvaje, které jezdí k dílnám Dopravního podniku,“ doplnil šéf dopravního výboru pražského zastupitelstva František Laudát.
To znamená, že novou konečnou tady budou mít autobusové linky, které nyní zajíždějí až na Skalku. České dráhy chtějí v této oblasti postavit zastávku Praha-Malešice, takže za několik let budou cestující moci přestupovat i na příměstské vlaky.

Nejkratší trasa pražského metra A mezi Dejvickou a Skalkou je teď dlouhá deset kilometrů a má dvanáct stanic. Vlaky ji ujedou za dvacet minut.

Aby se nová stanice metra vůbec mohla začít stavět, musel Dopravní podnik napřed zbourat starou myčku a na jiném místě vybudovat novou. V současné době tady dělníci z Metrostavu a dalších společností pracují na dokončovacích pracích. „Nyní je už stanice zakrytá a uvnitř je zateplená. Montují se tady technologie, které budou zajišťovat bezpečnou jízdu vlaků. V sousedství stanice již lidé ze společnosti Skanska dělají terénní úpravy pro nové záchytné parkoviště P+R,“ řekl mluvčí Metrostavu František Polák.

A jak stanice, dlouhá zhruba sto metrů, vypadá? Podle Poláka nejde o žádnou „superarchitekturu“. „Stanice je účelná, spíše taková puritánská stavba,“ říká Polák.

„Celkový vzhled neměl zastírat to, čím stanice dříve byla, tedy v podstatě tovární halou,“ dodal. Na podlaze je žula, která se osvědčila z hlediska údržby i tím, že není hořlavá. Ze stěn vedou jakoby stropní betonové trámy. Ty jsou ukončeny zhruba tři metry z každé strany a vršek je prosklený, takže na šest metrů široké nástupiště uprostřed haly svítí denní světlo.

Nástupiště stanice je v úrovni okolního terénu, takže se stanice obejde bez eskalátorů. Vstupní prosklený portál tvoří ocelová konstrukce kopírující průměr haly.

Vlaky budou do stanice přijíždět po stávajících kolejích ze stanice Skalka. Podle plánů Metroprojektu budou vlaky střídavě zajíždět na jednu nebo druhou kolej. Po celé roky, kdy se opakovaně o přestavbě části depa na stanici uvažovalo, ztroskotávaly všechny předchozí plány na nutnosti přestavby celé signalizace, která zajišťuje bezpečnou jízdu vlaků. „Pro přepravu lidí platí samozřejmě daleko přísnější parametry, to se však již podařilo vyřešit,“ řekl Polák. Hala je dlouhá celkem 260 metrů, stanice zabere sto metrů a technické zázemí zbytek.

Další prodlužování metra tímto směrem se nepředpokládá, avšak za deset až patnáct let by město rádo prodloužilo trasu A stanicemi u polikliniky v Zahradním Městě a u obchodního domu Cíl až takřka k železniční zastávce Praha-Hostivař.

Otazníky však zůstávají nad rychlostí výstavby dalších úseků pražského metra. Kolem roku 2009 by stavbaři měli začít prorážet tunely podzemní dráhy na zcela nové trase D mezi hlavním nádražím a Krčí.

Tady zůstávají ve hře dvě varianty. V případě stavby klasického metra by první úsek vedl jen do Nových Dvorů. Jestliže se však město rozhodne stavět lehký typ metra, které by vedlo v menší hloubce pod zemí, tak by vlaky jezdily až do Písnice.

Další důležitou stavbou nové trasy podzemní dráhy je prodloužení trasy A na západě metropole, a to z Dejvické přes motolskou nemocnici, Bílou Horu až k ruzyňskému letišti. Metro je klíčovým druhem dopravy v hlavním městě, jezdí jím víc cestujících než v tramvajích a autobusech. Všechny tři linky podzemní dráhy převezou denně téměř půldruhého milionu lidí.
Adaios
Adaios
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 291
Založený: 05. Okt 2005 20:36

Naspäť na 2006

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 7 hostí.