Hviezda českých železníc náhle zhasína

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

Moderátor: Moderátori

Hviezda českých železníc náhle zhasína

Odoslaťod Dialniciar » 26. Jan 2006 16:59

http://ekonomika.sme.sk/clanok.asp?cl=2562517


Rýchlovlaky Pendolino chceli v minulosti kupovať aj slovenské železnice, tento zámer sa však napokon nenaplnil

Hviezda českých železníc náhle zhasína

Vlaky Pendolino sú síce schopné jazdy 230 kilometrov za hodinu, ale pre slovenské železnice tento parameter nie je dôležitý. Trate u nás totiž zvládnu len 160-kilometrovú rýchlosť, a to len na vybraných úsekoch. FOTO - ČTK


PRAHA, BRATISLAVA - Pýcha českej železnice, rýchlovlak Pendolino už nejazdí. Posledná pojazdná súprava totiž včera ráno zastavila v poliach a musela ju odtiahnuť obyčajná lokomotíva. Tieto rýchlovlaky, ktoré sú schopné jazdy rýchlosťou až 230 kilometrov za hodinu, chceli pôvodne s Českými dráhami (ČD) nakupovať aj slovenské železnice. Pendolino tiež plánovali ČD nasadiť na pravidelnú linku z Bratislavy do Prahy už v tomto roku, ale nestihli to. Rýchlovlak sa však na slovenských tratiach v budúcnosti objaví.

Pred dvoma týždňami v Česku podobne skončili ďalšie štyri rýchlovlaky. Je pravdepodobné, že ich kolaps rovnako ako v predchádzajúcich prípadoch spôsobila porucha softvéru.

"Do Pardubíc bolo všetko v poriadku, potom sme asi trikrát náhle zastavili a pri Krasíkove sme ostali stáť úplne. Posádka sa snažila vlak opäť naštartovať, ale to sa už nepodarilo," povedal českému denníku Mladá fronta Dnes jeden z cestujúcich.

Posledný vlak, ktorý išiel z Prahy do Ostravy, skolaboval pri Krasíkove na Orlickoústecku. Do konca januára preto budú všetky spoje SuperCity Pendolino zabezpečovať náhradné súpravy. ČD cestujúcim, ktorí budú musieť využívať iné vlaky, vyplatia 20-percentnú kompenzáciu, alebo celú cenu cestovného v prípade, že náhradný spoj nevyužijú. Výrobca, spoločnosť Alstom sľúbila, že dovtedy vlaky opraví.

Ako SME povedala Hana Bednářová z tlačového oddelenia ČD, spoločnosť plánuje od Alstomu vymáhať ušlý zisk, ktorý však zatiaľ firma nevie spresniť. Zrejme však pôjde o miliónové sumy. ČD prevádzkujú sedem takýchto vlakov, ktoré ich stáli v prepočte šesť miliárd slovenských korún.

Dva rýchlovlaky Pendolino chceli pôvodne aj slovenské železnice. Ich technológia naklápania vozňov totiž dokáže výrazne zrýchliť jazdu na železničných oblúkoch.

Deklaračnú dohodu o spoločnom nákupe podpísala ešte nerozdelená Železničná spoločnosť s Českými dráhami v roku 2002. Vlaky sa v rámci štátnych zákaziek mali kupovať spolu a bez tendra tak, aby bola ich cena nižšia. Z dohody však nakoniec zišlo: ministerstvo dopravy železniciam dalo na takéto ambiciózne investície stop, pretože boli vysoko stratové.

Podľa hovorcu Železničnej spoločnosti Slovensko Miloša Čikovského teraz firma o nákupe vlakov Pendolino neuvažuje. "Dnes máme iné priority. Namiesto nákupu vlakov pre diaľkovú dopravu sa sústredíme na posilnenie prímestských vlakov. Navyše, diaľkovú dopravu chceme zabezpečiť inak ako Česi," dodal.



JURAJ DANIELIS a čtk

[26. 1. 2006]
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 19:16

Naspäť na 2006

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 1 hosť.