http://www.metrostav.cz/cz/aktuality/ak ... il?id=1157
Raziči propojili dálniční tunel
datum: 13. 12. 2005
médium: Právo, Josef Gabzdyl
První automobily jím po trase D 47 projedou ale až ve druhém čtvrtletí roku 2008
První část unikátního dálničního tunelu pod Klimkovicemi nedaleko Ostravy byla včera propojena. Druhý tubus raziči propojí v příštím roce a ve druhém čtvrtletí roku 2008 by téměř 1100 metrů dlouhým tunelem měly projet první automobily.
Stavbu tunelu připravované dálnice D 47 si vyžádala blízkost klimkovických lázní. „Tímto ideálním způsobem bude také ochráněna příroda. Ostravská dálnice se pro mne stává srdeční záležitostí, už je rozestavěno čtyřicet kilometrů a není důvod měnit závazek dokončení v roce 2008. Doufám, že nyní už všechno půjde bleskurychle,“ uvedl ministr dopravy Milan Šimonovský (KDU-ČSL).
Ministr totiž před časem slíbil, že pokud se stavba protáhne, pěšky projde osmdesátikilometrovým úsekem od Lipníku nad Bečvou na Přerovsku až po polské hranice za Bohumínem na Karvinsku. Právě šestikilometrový úsek od Bohumína k hranicím má přitom značné zpoždění. Nejprve kvůli úřednické chybě a poté kvůli ochraně vzácných živočichů - brouka a žabky - stále schází stavební povolení. „Ale už máme posudek, který jasně říká, že dálnice živočichy neohrozí,“ konstatoval ministr.
Řidičům pomohou SOS kabiny
Klimkovický tunel je nesložitější stavbou nové dálnice. Práce začaly letos v dubnu a celá stavba přijde na 2,4 miliardy korun. V každém tubusu budou dva jízdní a jeden odstavný pruh. každých 150 metrů pomohou v případě nehody SOS kabiny, které budou protipožárně chráněny a řidiči odtud přivolají záchranáře. Případné záchranné práce usnadní i pět tunelových propojek. „Ve druhém tubusu ještě musíme do propojení vyrazit asi 190 metrů,“ uvedl ředitel stavební firmy Metrostav Ivan Hrdina.
Tunel bude unikátní dílo
Propojení druhého tubusu se plánuje na únor příštího roku. „Pak přibude izolace a konečná betonáž. Zdejší silniční tunel patří k nejdelším v republice a v Moravskoslezském kraji je první,“ uvedl stavbyvedoucí Břetislav Polák a dodal, že v mnoha dalších ohledech jde o unikátní dílo. „Nad tunelem leží nejvíce 25 metrů horniny, což je opravdu málo. Naštěstí si cestu razíme poměrně tvrdou skálou, což nám práci usnadňuje,“ vysvětlil. Po dokončení tunelu i dálnice si odechnou hlavně obyvatelé nedalekých Klimkovic. Nyní jim veškerá auta směřující z Ostravy na Fulnek a Olomouc přejíždějí přes střed městečka, nyní navíc přibyly desítky nákladních vozidel stavebních firem. „Moc si přejeme, aby byl tunel s dálnicí otevřen co nejdříve,“ poznamenal klimkovický starosta Pavel Malík (ČSSD).