Križovatka sťaží prepravu áut z Kie

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

Moderátor: Moderátori

Križovatka sťaží prepravu áut z Kie

Odoslaťod wazari » 08. Dec 2005 10:32

Križovatka sťaží prepravu áut z Kie

(08.12.2005; Hospodárske noviny; s. 10; Hudec Marián)

Žilinská univerzita vypracovala analýzu, ktorá umožní optimalizovať plynulosť dopravy v Považskej Bystrici. Mesto zrejme čakajú dopravné obmedzenia.

Národná diaľničná spoločnosť zajtra otvorí desaťkilometrový úsek diaľnice Dl z Ladiec do Sverepca. Podľa jej hovorcu Marcela Jánošíka pôvodný termín otvorenia stavbári síce skrátili o sedem mesiacov, diaľnica však bude pred Považskou Bystricou prerušená a bude pokračovať zasa až za mestom. Tento diaľničný úsek začal stavať ako víťaz tendra z roku 1997 Hydrostav, no v roku 2002 jeho výstavbu prevzal aj s ďalšími dodávateľmi Doprastav.

"Dôvodom je oneskorené vydanie územného rozhodnutia," povedal pred časom minister dopravy Pavol Prokopovič, podľa ktorého Považská Bystrica vydala povolenie o rok neskôr. Chýbajúca časť diaľnice by sa mala začať stavať v januári budúceho roka.

Táto skutočnosť značne skomplikuje prepravu osobných áut z automobilky Kia Motors Slovakia do Bratislavy. Juhokórejská spoločnosť chce začať vyrábať už na jeseň budúceho roka. Podľa hovorcu spoločnosti Dušana Dvořáka na jar plánujú spustiť overovaciu výrobu.

Najproblematickejším úzkym hrdlom prerušeného úseku bude križovatka v centre Považskej Bystrici. Závod Kia by malo v počiatočnej fáze opúšťať okolo tristo kamiónov s autami denne. Okrem nich už teraz mestom každý deň prejde 19‑ až 22‑tisíc vozidiel, z toho okolo dvetisíc kamiónov. Automobilka je citlivá najmä na plynulosť dopravy, ktorú spomínaná križovatka značne skomplikuje.

Ministerstvo dopravy požiadalo odborníkov, Žilinskú univerzitu, o analýzu, v ktorej mala navrhnúť optimálne riešenie dopravy cez križovatku v centre Považskej Bystrice. "Na ceste zo Žiliny do Bratislavy navrhujeme zriadiť detektory dopravy v oboch smeroch a na ne nadviazať aj svetelnú signalizáciu Na križovatke by malo byť zakázané odbočovať z hlavného smeru a obmedziť by sa mal aj prejazd z Rajca do Púchova. Táto doprava by sa presmerovala cez mesto. Na hlavnej ceste treba zrušiť priechody pre chodcov, pretože na dvoch miestach sú podchody. Vyžiada si to minimálne investičné náklady a môže to byť hotové v priebehu pol roka," uviedol vedúci riešiteľského kolektívu Ján Čelko.

Podľa primátora Považskej Bystrice Ľubomíra Lackoviča je to však len čiastkové riešenie, pretože by sa tým obmedzila doprava v iných smeroch. Po rokovaniach so Slovenskou správou ciest (SSC) čakajú na doplňujúce informácie. "Závery štúdie budú rozpracované v ďalšej projektovej dokumentácii. V súčasnosti sa spracúvajú podklady na verejnú súťaž pre jej zhotoviteľa," informovala hovorkyňa SSC Viktória Kmeťova.

Diaľničný úsek cez Považskú Bystricu podľa hovorcu ministerstva dopravy Tomáša Šarlušku môže byť najskôr hotový v roku 2007. Dovtedy budú jazdiť kamióny cez mesto. V hre je však aj železnica. Kamióny s autami by sa mohli prepravovať do Bratislavy vlakom. "Pre nás je tento úsek dôležitý už od jari budúceho roku, keď začneme s overovacou výrobou. Ide aj o dodávky našich subdodávateľov, ktorí sú na Považí. Plnú produkciu plánujeme rozbehnúť v roku 2007 a vtedy už budeme potrebovať súvislú diaľnicu zo Žiliny do Bratislavy, a to aj napriek tomu, že časť áut budeme prepravovať po železnici, ako sme sa dohodli s ministerstvom dopravy," uviedol hovorca Kia Motors Slovakia.
Obrázok používateľa
wazari
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 3
Založený: 17. Máj 2005 16:12

Naspäť na 2005

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 0 hostí.