Výstavba mostu na diaľnici D8 dlhého 356 m - ČR

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

Moderátor: Moderátori

Výstavba mostu na diaľnici D8 dlhého 356 m - ČR

Odoslaťod Caesar » 25. Nov 2005 11:41

http://www.metrostav.cz/cz/aktuality/ak ... il?id=1139


Zajímavá stavba mostu přes Rybný potok

datum: 25. 11. 2005
médium: České stavebnictví

Most přes Rybný potok je posledním mostem, který na dálnici D8 leží celý na českém území.

Stavbu tohoto úseku dálnice provádí Sdružení Strabag Skanska, pro které tento most staví Metrostav a.s. Původně bylo navrženo překlenutí údolí dvěma nezávislými mostními konstrukcemi. S cílem urychlit výstavbu navrhl (Metrostav a.s.) společně s projektantem (SHP, s.r.o.) nové řešení, kde jsou obě konstrukce nahrazeny jedním širokým mostem, převádějícím oba směry dálnice po jedné předpjaté betonové konstrukci. Ta je tvořena komorovým nosníkem s dlouhými konzolami, podepíranými šikmými vzpěrami.

Tento dnes realizovaný návrh mostu působí esteticky příznivě, je staticky správný a minimalizuje zásahy do okolní přírody. Lze říci, že se podařilo skloubit požadavky technické, estetické, ekonomické i ekologické a nalézt optimální řešení. Dodavatel stojí nyní před úkolem splnit termín stavby (otevření pro provoz na podzim 2006), a proto použil za spolupráce dalších firem velmi rychlý postup výstavby pilířů i nosné konstrukce. Výstavba mostu pokračuje - pokud to počasí dovolí - rychlostí 30 m mostu za 10 dní, což je u mostu šířky přes 30 m v našich podmínkách rekordní postup.

Výstavba mostu v prvotřídní kvalitě, splňující přísné požadavky investora (ŘSD ČR), vyžadovala mimořádnou přípravu zahrnující mnoho kroků od návrhu vhodné betonové směsi až po vývoj řady ocelových a hydraulických technologických zařízení. Moderní výstavba vyžaduje též vysokou přesnost jednotlivých konstrukčních prvků a tedy přesné zaměřování za využití nejmodernějších geodetických přístrojů a výpočetních postupů.

Most se betonuje ve výrobně složené ze dvou částí, pak se postupně předpíná v podélném i příčném směru. Po dokončení vždy 30 metrového dílu mostu se celá konstrukce vysune nad údolí, výrobní forma se tak uvolní a pokračuje betonáž dalšího dílu. Tak se postup opakuje 12krát, až bude celá nosná konstrukce uložena definitivně na pilíře výšky až 47 m. Ocelový výsuvný nos, který dnes tvoří dominantu nad údolím, slouží k omezení namáhání předpjaté betonové konstrukce během vysouvání.

Technicky náročné dílo lze realizovat kvalitně a rychle díky úzké spolupráci investora projektanta i dodavatele za využití nejmodernějších poznatků z oblasti vědy a techniky. Předpoklad, že celá konstrukce bude vybetonována a vysunuta do konce roku 2005 zajistí, že ostatní práce bude možné provést v termínu a most uvést do provozu podle původně stanoveného plánu.

***

OBJEDNATEL * Ředitelství silnic a dálnic ČR.
ZHOTOVITEL STAVBY * Sdružení 807/II H, STRABAG a.s., SKANSKA DS a.s
ZHOTOVITEL MOSTU * Metrostav a.s
PROJEKTANT RDS MOSTU * SHP, s.r.o

Základní údaje
Konstrukce mostu * spojitý komorový nosník o 7 polích s velmi vyloženými konzolami podepřenými prefabrikovanými vzpěrami
Směrové poměry * přechodnice navazuje na oblouk R=1750,0m
Sklonové poměry * údolnicový oblouk R=24 500,0m
Délka nosné konstrukce * 356,0m
Celková šířka mostu * 31,1m
Rozpětí polí * 34,0+48,0+54,0+58,0+58,0+58,0+44,0m
Max.výška nad terénem * 57,7m
Caesar
Obrázok používateľa
Caesar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 43
Založený: 06. Máj 2005 14:03
Bydlisko:

Naspäť na 2005

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 1 hosť.