Predávané letiská potrebujú novú infraštruktúru

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

Moderátor: Moderátori

Predávané letiská potrebujú novú infraštruktúru

Odoslaťod Caesar » 16. Nov 2005 22:45

http://www.hnonline.sk/index.php?p=k000 ... il&article[id]=22761595


Predávané letiská potrebujú novú infraštruktúru

Bratislava nezvláda nával zahraničných turistov a biznismenov, Košice nemajú kde umiestniť lietadlá.

Letiská v Bratislave a Košiciach, ktoré sa vláda ešte do konca roka chystá predať, dosiaľ nemali jasné smerovanie. O nových investíciách rozhodne nový vlastník. Letiská si však želajú, aby sa prioritne venoval ich akútnym potrebám.

V Bratislave aspoň miliarda

Napríklad najväčšie slovenské letisko v Bratislave zatiaľ nemá ani tzv. master plan, teda dlhodobú stratégiu fungovania.

"Letisko veľmi rýchlo rastie a odbavovacie kapacity nestačia. Potrebujeme napríklad nový terminál," povedal HN riaditeľ bratislavského Letiska M. R. Štefánika pre koncepciu a rozvoj, Jaroslav Mach.
Dnešná hodinová kapacita na vybavovanie cestujúcich už nestačí. Letisko totiž v minulých rokoch počítalo s nanajvýš pol miliónom cestujúcich ročne. Vstup Slovenska do Európskej únie neskôr situáciu zmenil a strednodobý výhľad už počíta s dvoma miliónmi pasažierov ročne. Ako dodáva Mach, letisko je dnes schopné odbaviť 700 cestujúcich za hodinu, pričom je nutné tento počet minimálne zdvojnásobiť. V letnej sezóne sa dopyt neraz vyšplhá až na šesťtisíc cestujúcich za hodinu.

Takéto investície by si vyžiadali minimálne miliardu korún. Ak by však letisko chcelo zabezpečiť plynulé odbavovanie až troch miliónov cestujúcich ročne, potrebovali by priestory na rozšírenie finančnú injekciu aspoň 2,5 miliardy korún.

V Košiciach chýba základné vybavenie

Investície potrebuje aj Letisko Košice. Podľa jeho riaditeľky Marty Horváthovej treba čo najskôr zvýšiť počet tzv. stojankov na lietadlá, teda miest, kde sa dajú stroje odstaviť. Kým dnes ich je osem, nadchádzajúca letná sezóna si vyžiada ešte o dva viac. Stálo by to zhruba 80 miliónov korún. Hoci košické letisko nerastie tak rýchlo ako bratislavské a k minuloročným 231-tisíc pasažierov ich tento rok pribudne len 30-tisíc, potrebuje aj ďalšie renovácie. Päťročný investičný plán napríklad počíta s rozšírením rolovacích dráh. Na každý nasledujúci rok tak pripadajú investície 60 miliónov korún, spolu 300 miliónov.

Investori ponúkajú rozvoj oboch letísk

Konzorcium Abertis, TBI a J&T

Podľa konzorcia bratislavské letisko potrebuje nové rozdelenie zón. S očakávaným rastom cestujúcich rastie aj dopyt po letiskových službách. Mali by sa tak rozmnožiť obchody v čakacích priestoroch, ale aj v zónach po odbavení cestujúcich.

"Treba upraviť aj režim letiska, a to tak, aby vyšiel v ústrety nízkonákladovým prepravcom. Keďže ich lietadlá sú niekedy vo vzduchu až 20 hodín denne, je nutné poskytnúť veľmi rýchly servis, údržbu, tankovanie a kontroly technického stavu lietadiel," načrtol zámery konzorcia hovorca J&T Maroš Sýkora. Ak konzorcium získa letisko, bude podľa neho pozornosť venovať aj výstavbe nového terminálu. Problém je však v tom, že súčasný terminál, ktorého kapacita už nestačí, je umiestnený na najvýhodnejšom mieste letiskového areálu.

Budúcnosť možno prinesie aj potrebu spojiť letisko s centrom Bratislavy železnicou tak, ako je spojený napríklad Schwechat s Viedňou.

Konzorcium TwoOne

"Partnerstvo medzi letiskami v Bratislave a Viedni ponúka príležitosť, aby celý región využil svoj obrovský potenciál. Štruktúra oboch letísk je pritom úplne odlišná. Zatiaľ čo Bratislava sa zameriava na dopravu z miesta na miesto, Viedeň funguje ako tranzitný uzol," uviedol pre HN vedúci manažér projektu Michael Fazekas. Dodal, že tak vzniká priestor na synergie a spoluprácu, ktorá by mala vytvoriť integrovaný a obojstranne prospešný dopravný systém. Konzorcium chce okrem iného aj vytvoriť spojenie oboch letísk železnicou.

Konzorcium ISAP

Tento uchádzač v stanovisku, ktoré poskytol HN, uvádza, že treba investovať predovšetkým do zariadení, ktoré podporujú hlavnú činnosť letiska. Tak Bratislava, ako aj Košice podľa neho majú jedinečný rastový potenciál a vyžadujú investície šité na mieru. Prioritná je podpora medzinárodnej dopravy, ale konzorcium by v prípade výhry v tendri rozšírilo aj odbavovacie kapacity. Vzhľadom na silnú konkurenciu letísk v dunajskom regióne potrebujú obe letiská efektívne riadenie nákladov, efektívny marketing a podmienky na ďalší rozvoj. Konzorcium by tiež chcelo vyťažiť z dopytu po službách pre cestujúcich v biznis triede, ako aj z rastúceho turistického ruchu.

Záujemcovia o kúpu majorít v oboch letiskách

Uchádzač Popis

Konzorcium Abertis (Španielsko), TBI (Veľká Británia, 90 % vlastní Abertis), J&T (Slovensko)

Konzorcium TwoOne Flughafen Wien (Schwechat, Rakúsko), Raiffeisen Zentralbank (Rakúsko), Penta Group (Slovensko)
Konzorcium Independent Slovak Airport Partners (ISAP) Köln-Bonn
Airport (Nemecko), Galaxy (infraštrukturálny fond), SNC-Lavalin International (Kanada), Airport Consulting Vienna (Rakúsko)
Vinci Concessions Away (Rakúsko), Vinci Airports (Francúzsko)
TAV Tepe Akfen Ventures (Turecko)
Váha kritérií pri výbere víťaza (%)
Kúpna cena 70
Podnikateľský plán 20
Účasť v tendroch na bratislavské aj košické letisko 5+5

Zdroj: HN, MDPT

HN.HNONLINE.SK 3. 11. 2005 00:00, Juraj Danielis
Caesar
Obrázok používateľa
Caesar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 43
Založený: 06. Máj 2005 14:03
Bydlisko:

Naspäť na 2005

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 1 hosť.