RÝCHLOSTNÁ KOMUNIKÁCIA V ŽIARI NAD HRONOM SA TAK SKORO STAVAŤ NEZAČNE
(14.11.2005; Rozhlasová stanica Twist; Žurnál; 18.00; 2 min.; BEZÁK Marek)
A. KOZINKOVÁ, moderátorka:
"Rýchlostná komunikácia v Žiari nad Hronom sa tak skoro stavať nezačne. V týchto dňoch totiž dostalo občianske združenie Svätokrížsky občiansky spolok rozhodnutie Najvyššieho súdu, v ktorom sa konštatuje, že pri vydaní rozhodnutia o umiestnení stavby úrady porušili zákon o posudzovaní vplyvov projektu na životné prostredie. Celý proces sa tak bude musieť opakovať. Podľa Národnej diaľničnej spoločnosti sa stavať bude môcť najskôr koncom budúceho roka."
M. BEZÁK, redaktor:
"Občianske združenie síce tvrdí, že chcú, aby rýchlostná komunikácia v Žiari bola, ale trvajú na tom, aby o možných variantoch bola dostatočne informovaná verejnosť. Pri tomto posudzovaní stavby tomu tak podľa nich nebolo. Hovorí právnička Svätokrížskeho občianskeho spolku Eva KOVAČECHOVÁ:"
E. KOVAČECHOVÁ:
"V Žiari nad Hronom, kde sme konkrétni, tieto informácie o niektorých častiach procesu neboli sprístupňované vôbec, iné časti procesu boli sprístupňované veľmi sporadicky. Verejnosť bola informovaná len prostredníctvom úradnej tabule, ktorá sa nachádzala v priestore úradu, prístup bol teda len počas pracovných hodín."
M. BEZÁK:
"Nedostatočná informovanosť bola jedným z dôvodov, prečo občianske združenie rozhodnutie napadlo. Asi šiestim stovkám občanov, ktorí podpísali petíciu proti výstavbe, vadila aj plánovaná trasa, ktorá mala ísť poza mesto iba v stometrovej vzdialenosti od mestského parku. Podľa Marcela JÁNOŠÍKA, hovorcu investora Národnej diaľničnej spoločnosti, by však v tomto štádiu iný variant znamenal finančnú stratu."
M. JÁNOŠÍK:
"Ak by sa zvolil iný variant trasy, hovoríme teraz o R1, tak by sme mohli nechať tak pozemky, ktoré sa vykúpili, a celý proces, ktorý s tým súvisel v danom variante, a musel by sa riešiť iný trasový variant. Takže sami veľmi dobre viete si asi spočítať, že to nie sú malé prostriedky."
M. BEZÁK:
"V Žiari nad Hronom sa podpisovala aj druhá petícia. V nej asi 13‑tisíc obyvateľov žiadalo čo najrýchlejšie dokončenie cesty. Podľa JÁNOŠÍKA to však nebude možné."
M. JÁNOŠÍK:
"Potrebujeme získať územné rozhodnutie a následne všetky stavebné povolenia k stavbe. Vo veľmi optimistickom variante hovoríme možno niekde o závere roku 2006."
M. BEZÁK:
"Národná diaľničná spoločnosť teraz podľa JÁNOŠÍKA zvažuje aj o rozdelení stavby na viacero úsekov, aby prípadné sporné úseky nebrzdili výstavbu celej cesty."