Štát sa rozhodol stavať diaľnice za pevné ceny

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

Moderátor: Moderátori

Štát sa rozhodol stavať diaľnice za pevné ceny

Odoslaťod wazari » 14. Nov 2005 10:59

Štát sa rozhodol stavať diaľnice za pevné ceny

(14.11.2005; Pravda; s. 11; Morháčová Jana)

BRATISLAVA ‑ Stavebné firmy sa budú od budúceho roka riadiť pri stavaní štátnych ciest prísnejšími pravidlami. Ministerstvo dopravy si od tohto sľubuje najmä rýchlejšie stavania diaľnic a ciest a zastavenie možností zvyšovať cenu diaľnice v priebehu výstavby. Doteraz si pri výstavbe mohli firmy každoročne zvyšovať cenu o tzv. indexy, ktoré dosahovali šesť až desať percent ceny. Vyplýva to z nariadenia vlády, ktoré kabinet odobril minulý týždeň.

"Netreba to vidieť dramaticky. Viedla nás k tomu prax a niektoré konkrétne negatívne prípady pri výstavbe. Ide o pevné jednotkové ceny na celú dobu výstavby pri diaľniciach, rýchlostných cestách aj cestách prvej triedy," spresnil minister dopravy Pavol Prokopovič. Debata o úprave ceny prichádza do úvahy len v prípade, že vinou štátu ako zadávateľa sa predĺži pôvodne dohodnutý termín.

O tomto opatrení sa hovorí pol roka a stavebné firmy proti nemu ostro protestovali. "Firmy budú musieť prevziať na seba riziká inflácie či zmien cien materiálov," spresnil Dušan Mráz, šéf najväčšej slovenskej stavebnej firmy Doprastav. Firmy sa bránia najmä tým, že teraz budú musieť niesť celé riziko stavby na dva až tri roky, čo povedie k predraženiu ponúk v súťažiach.

"Firmy budú musieť riziká vývoja na celé obdobie zapracovať už do ponúkanej ceny. Takto sa to nerobí nikde na svete. Víťaziť v súťaži budú tí, čo dokážu najlepšie pracovať s rizikami, nie tí, čo dokážu stavať najlacnejšie," doplnil Ján Majerský, prezident Zväzu podnikateľov Slovenska. Podľa neho to môže viesť až k ohrozeniu stavebných firiem.

"Riziká sú veľké. Napríklad sa zopakuje podobná situácia, ako keď pred časom prudko zdražela oceľ. To rádovo pri miliardových stavbách urobí stovky miliónov korún. Ak firma nepočíta už v cene s takýmto výkyvom, po novom to neunesie na vlastné triko nijaká, ani silná stavebná firma," doplnil Majerský.

Súhlasil však, že nové opatrenie povedie k skráteniu výstavby. V súčasnosti sa úseky diaľnic stavajú v priemere 24 až 36 mesiacov. "Reálne netreba mať veľké očakávania, ide o skrátenie o dva, tri mesiace, nie viac," zdôraznil Majerský. Štát však ustúpil oproti pôvodným požiadavkám ministerstva financií, stanoviť absolútne pevnú cenu sľúbenú firmou v súťaži.

Uznal firmám, že pri diaľničných stavbách sa môžu objaviť dodatočné práce. "Ak to zjednoduším, ak sa ukáže, že treba preložiť navyše potrubie alebo odstrániť objavené smetisko, môže sa zvýšiť objem prác. Napríklad sa bude kopať viac kubíkov zeme. Firma však bude musieť za túto prácu účtovať pôvodnú cenu," doplnil Peter Barek, šéf sekcie dopravnej infraštruktúry na ministerstve dopravy.

Na druhej strane štát sprísnil nariadenie, keď pevné jednbtkové ceny zaviedol na celé obdobie výstavby. Pôvodne sa uvažovalo o 30 mesiacoch.

Vyhláška však sprísňuje podmienky aj zadávateľom ‑ diaľničnej spoločnosti a Slovenskej správe ciest. Obe inštitúcie v mene štátu budú môcť spustiť výber stavebnej firmy, až keď budú mať právoplatné stavebné povolenie. Doteraz vyhlasovali súťaže často už skôr. To by malo viesť k tomu, že už bude úplne jasné, koľko vyvolaných investícií je zahrnutých v stavbe a nebude treba dodatočne upravovať zmluvy o výstavbe.
Obrázok používateľa
wazari
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 3
Založený: 17. Máj 2005 16:12

Naspäť na 2005

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 1 hosť.