Zvolen protestuje: pripravovaná cesta mesto znehodnotí

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

Moderátor: Moderátori

Zvolen protestuje: pripravovaná cesta mesto znehodnotí

Odoslaťod Branco » 08. Nov 2005 17:49

VÝSTAVBA - Rýchlostná komunikácia od českých hraníc po Košice nemá vyhodnotený dosah na životné prostredie a rovnako na život obyvateľov jedine v úseku cez Zvolen.

Zvolen protestuje: pripravovaná cesta mesto znehodnotí

Už v roku 1997 predstavila Slovenská správa ciest (SSC) projekt rekonštrukcie cesty Zvolen - Neresnica - Pustý hrad. Išlo o mestskú štvorpruhovú komunikáciu (dva pruhy pre každý smer), ktorej riešenie končilo za križovatkou v Môťovej. Cesta bola definovaná ako štátna cesta I. triedy. Tiahnuť sa mala v koridore súčasnej cesty, pričom sa počítalo s asanáciou niekoľkých rodinných domov v Môťovej. Keďže SSC ako investor stavby v tom čase nedosiahla majetkovo-právne vysporiadanie, nemohla začať s jej výstavbou.

Vláda v roku 2001 schválila nový projekt výstavby diaľnic a rýchlostných ciest, v ktorom je vymedzená aj rýchlostná cesta R2, tiahnuca sa od štátnej hranice ČR/SR cez Trenčín, Prievidzu, Žiar nad Hronom, Zvolen, Lučenec, Rimavskú Sobotu, Rožňavu po Košice. Existujúcu cestu, ktorá mala byť štátnou cestou I. triedy, pretransformovali na rýchlostnú cestu R2.

Rozdiel medzi nimi je v návrhových parametroch: štátna cesta bola navrhnutá ako rýchlostná s úrovňovými križovatkami napojenými na príslušné objekty (v prípade Zvolena ide napríklad o sídliská Sekier, Lipovec, Záhonok, o všetky firmy a zariadenia na tejto trase, čerpacie stanice, všešportový areál, zastávky MHD...). Na rýchlostnej komunikácii je najnižšia požadovaná rýchlosť sedemdesiatka, technická štúdia na túto cestu však počíta s rýchlosťou 80 - 100 kilometrov za hodinu. Prístup vozidiel na takúto cestu je obmedzený. Znamená to, že cesta si vyžiada mimoúrovňové križovatky. Tie v zastavanom území môžu byť od seba vzdialené 2,5 kilometra, preto je potrebné vybudovať súbežnú komunikáciu, ktorá prepojí mesto so sídliskami. Súbežná komunikácia je medzi mestom a SSC ako investorom stavby stále nevyjasnenou otázkou. Poslanci mestského zastupiteľstva protestujú aj proti faktu, že jedine na úsek, vedúci cez Zvolen, nedal investor vypracovať štúdiu o dosahu na životné prostredie a život obyvateľov.

Štúdia túto otázku rieši od križovatky v Môťovej, t. j. od úseku, kde mala končiť pôvodne projektovaná štátna cesta. Podľa slov Ing. arch. Beáty Mikušovej, vedúcej odboru územného plánu a architektúry na mestskom úrade, od Môťovej je pripravovaná cesta riešená vo viacerých, minimálne v dvoch variantoch. Ostatné mestá či obce obchádza cesta oblúkom v rozmedzí 250 - 500 metrov. Napríklad v Kriváni je dokonca riešená tunelovým variantom. S tunelom počíta aj rýchlostná komunikácia R3, vedená do Zvolena v smere od maďarskej hranice cez Šahy a Krupinu. Tunel by mal byť v katastri obce Breziny, kde cestu odklonia popod horský masív, mimo Neresnickej doliny, a na ďalšiu cestu napoja až v Budči.
”Investor sa snaží nájsť riešenie, aby obce boli čo najmenej atakované. S tým súhlasím; každá, aj najmenšia obec musí byť v zámere zohľadnená, no práve preto je nepochopiteľné, že investor natvrdo položí komunikáciu do jedného z najväčších miest na celej trase, kým voči ostatným obciam rieši výstavbu ohľaduplne,” vysvetľuje Ing. arch. Mikušová. Mesto musí uznesenie vlády rešpektovať, poslanci však protestujú, že cesta, ak nebude spĺňať požadované podmienky, Zvolen znehodnotí. Trvajú na tom, aby investor povedal, ako ovplyvní rýchlostná komunikácia život na tejto trase z hľadiska hluku, emisií či vibrácií a ako bude riešiť súbežnú cestu. ”Ak bude rýchlostná komunikácia vedená v stope existujúcej štátnej cesty, súbežná cesta bude vyvolanou investíciou a mala by byť súčasťou stavby. Zabezpečiť jej výstabu musí investor,” hovorí vedúca architektka. Mesto mieni, že súčasťou takýchto obslužných komunikácií je aj prepojenie sídlisk Sekier - Zlatý potok, no zatiaľ nevie, do akej miery bude investor návrh akceptovať.

Trend vo svete hovorí o výstavbe rýchlostných komunikácií a diaľnic mimo obytných zón. Zvolenskí poslanci sa tiež zasadzujú o alternatívu obchvatu. Ten by podľa poslanca Miroslava Kuseina mohol ísť popod Ostrú Lúku. Podľa stanoviska SSC cesta, vedúca cez Môťovú, v súčasnosti ešte nedosahuje takú hustotu a intenzitu prevádzky, aby bol obchvat realizovateľným zámerom. ”Zvolen leží v lokalite bohatej na masívy, sú tu minerálne liečivé pramene, chránené prírodné útvary, obchvat okolo Zvolena je preto náročným riešením,” konštatuje Ing. arch. Mikušová. ”To však neznamená, že ak bude komunikácia vedená cez mesto, nemôže byť vsadená citlivo.”

Rýchlostná komunikácia, ktorá by mala viesť od Budče cez Môťovú na Lučenec, má byť takisto štvorpruhová. Investor stavby však prisľúbil prehodnotiť vedenie trasy, hľadať varianty a vyčísliť environmentálne dosahy. Predpokladá, že bude na to potrebovať asi dva roky.

Ľuba MOJŽIŠOVÁ

Zvolenské noviny č. 25/2004

http://www.zvolen.sk/main.php?id=98&program=modules/noviny.php&firmy_slovenska_flag=0&cislo_m0=232&clanok_m0=1650
Branco
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 135
Založený: 06. Feb 2005 01:54

Naspäť na 2005

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 0 hostí.