Kamióny budú platiť mýto 4 až 8 Sk/km

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

Moderátor: Moderátori

Kamióny budú platiť mýto 4 až 8 Sk/km

Odoslaťod Adaios » 05. Nov 2005 17:15

http://www.tvojepeniaze.sk/sk_pludia.as ... pludia_p01


Kamióny budú platiť mýto 4 až 8 Sk/km

Zavedenie mýta na Slovensku pre nákladné autá zvýši dopravným firmám náklady o 5 až 20 percent. Prechod z diaľničných známok na mýto bude pre firmy znamenať viac peňazí vynaložených za využívanie kvalitných ciest.

Môže to ovplyvniť aj ceny tovarov od nábytku až po mäso, ale pôjde vraj o halierové záležitosti. Vyplýva to z analýzy, ktorú urobil Výskumný ústav dopravy v Žiline. Mýto chce minister dopravy zaviesť už o rok alebo rok a pol.

Odborníci teraz diskutujú o nastavení výšky mýta. Vymedzili už mantinely – od 4 do 8 korún za kilometer. "Vyšli sme z dvoch prepočtov. Jeden ráta s výškou mýta podľa kritérií Európskej únie. Vychádza však draho. Druhá možnosť vyjadruje sumu, ktorú sú naše firmy schopné uniesť, aby nezačali krachovať," doplnil Ľubomír Palčák, šéf výskumného ústavu. Kamión by teda za jeden prejazd po diaľnici zo Žiliny do Bratislavy zaplatil 800 až1600 korún. Na budúci rok zaplatia kamióny za ročnú diaľničnú nálepku za celú sieť necelých 18-tisíc korún.

Elektronické mýto

- nákladné autá by mali platiť 4 až 8 Sk za kilometer
- má sa platiť len na úsekoch, kde dnes treba diaľničnú nálepku, t. j. 270 kilometrov diaľnic a 377 km ciest prvej triedy
- platiť sa bude podľa hmotnosti a ekologickosti vozidla

Mýto by mohlo zmeniť zdanenie dopravcov

Elektronické mýto sa bude na slovenských diaľniciach vyberať reálne najskôr v roku 2007. Ešte v januári minister dopravy Pavol Prokopovič tvrdil, že to bude už v polovici budúceho roka.

"Reálny termín je od začiatku roka 2007," spresnil šéf Národnej diaľničnej spoločnosti Dušan Faktor. Diaľničná spoločnosť má čoskoro vypísať súťaž na firmu, ktorá postaví a bude prevádzkovať mýtny systém. Časť odborníkov tvrdí, že začiatok roka 2007 sa dá stihnúť už len pri veľmi optimistickej verzii.

"Dôležitejšie ako dohady o presnom termíne je nastaviť pravidlá pre výber mýta, pretože pôjde o systém na dlhé obdobie, možno až desiatky rokov," bráni sa Ľubomír Palčák, šéf Výskumného ústavu dopravy v Žiline. Podľa odborníkov by ešte pred súťažou mala byť známa výška mýta.

Výskumníci urobili dva varianty výšky mýta pre nákladné autá nad 3,5 tony. Podľa vzorca určeného Európskou úniou by mýto predstavovalo od 4,60 do 8 korún za každý kilometer. Menšie alebo menej naložené nákladné autá by platili spodnú sadzbu, ťažké kamióny vrchnú.

"Takéto vysoké mýto môžme určiť, len keby sa znížila časť iných záťaží pre dopravné firmy, napríklad daň z nafty alebo tzv. cestná daň, ktorú teraz v podobe dane z motorových vozidiel vyberajú vyššie územné celky," myslí si analytik výskumného ústavu Ján Dado. Podľa výskumníkov by štát mohol vracať časť dane z nafty prejazdenej po spoplatnených diaľniciach.

"Slovenská daň je asi o 2700 korún na tisíc litrov vyššia, ako je minimum dane predpísané úniou. Navrhovali sme, aby štát vracal 40 až 95 percent z tejto sumy prepravným firmám za naftu prejazdenú po diaľniciach," doplnil Dado. Výška takého dorovnania dane by závisela od ekologickosti auta. Systém kompenzácií by umožnil znížiť dopad mýta o 1,50 Sk na kilometer.

Podľa Palčáka by systém umožnil zlacniť naftu pod cenu zohľadňujúcu minimálnu sadzbu dane z nafty. Toto riešenie však zatiaľ nie je politicky priechodné. Ministerstvo financií a vláda odmietajú zásah do dane z nafty. Zmenu cestnej dane nepripúšťajú zasa vyššie územné celky. S daňou totiž počítala v príjmoch reforma financovania samosprávy a jej výpadok nemajú čím nahradiť.

"Druhá možnosť v našej analýze hovorí o mýte únosnom pre firmy v prípade, že sa nepohne s inými položkami zaťažujúcimi dopravu. Sú to o niečo nižšie sadzby. Vyšlo to na 4 až 6 korún na kilometer," doplnil Palčák. Mýto by tak bolo približne na úrovni úspor firmy pri jazdení po diaľniciach a rýchlostných cestách. "Pri týchto sumách vychádza, že asi 75 percent nákladných áut by ešte využívalo diaľnicu, zvyšok by sa presunul na nespoplatnené cesty horšej kvality," zdôraznil Palčák.


Jana Morháčová, PRAVDA, 5.11.2005 12:00:00 - Ľudia a firmy
Adaios
Adaios
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 291
Založený: 05. Okt 2005 20:36

Naspäť na 2005

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 2 hostí.