V ČR sa chystá stavať tunel za 20 mld. CZK dlhý 19,2 km

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

Moderátor: Moderátori

V ČR sa chystá stavať tunel za 20 mld. CZK dlhý 19,2 km

Odoslaťod Caesar » 18. Okt 2005 11:33

http://www.metrostav.cz/cz/aktuality/ak ... il?id=1102


Dráhy chtějí postavit u Prahy obří tunel

datum: 18. 10. 2005
médium: Mladá fronta DNES, Jan Ziegler

Vlak ze Smíchova do Berouna by jel pouze 17 minut

Jeden z nejdelších tunelů na světě má vyrůst v těsné blízkosti hlavního města. Zadluženou Českou republiku může stát až dvacet miliard korun.

Praha - Bude to unikátní projekt, anebo zbytečně vyhozené peníze? Devatenáctikilometrový tunel mezi pražským Barrandovem a Loděnicemi u Berouna umožní, aby jím vlaky projížděly až třísetkilometrovou rychlostí.

Tato důležitá stavba sice výrazně urychlí dopravu mezi Prahou, Berounem, Plzní a západní Evropou, otázkou však zůstává, zda nejde o přehnané velikášství, na které stát nebude mít peníze.

Opoziční pražský zastupitel Jiří Witzany (ED) uvedl, že stavba za několik desítek miliard korun je v současné době zbytečným luxusem. „Kdyby se ty peníze, co se utratí za stavbu, raději daly na rychlodráhu z ruzyňského letiště do centra Prahy nebo na další linky pražského metra, bude to mnohem lepší,“ tvrdíWitzany.

„Stavba moderní dvojkolejné vysokorychlostní železnice se zaplatí i z peněz Evropské unie,“ namítla mluvčí Správy železniční dopravní cesty Anna Kodysová.

Mluvčí společnosti Metrostav, která se stavbou tunelů zabývá, František Polák, uvedl, že kilometr dvojkolejného železničního tunelu může stát přibližně pět set milionů až miliardu korun. „Záleží na geologických podmínkách,“ dodal Polák. Nový tunel by tak mohl stát až dvacet miliard korun. Dopravní odborníci však stavbu tunelu, který bude patřit s 19,2 kilometru mezi desítku nejdelších tunelů na světě, podporují. „To, co je v podzemí, je šetrné k životnímu prostředí,“ uvedl Petr Moos z dopravní fakulty ČVUT.

S novou trasou železnice z Prahy do Berouna souhlasí i Moosův kolega z fakulty Martin Macura. „Současnou trať, která vede údolím Berounky, nelze přestavět na vysokorychlostní,“ řekl Macura.
(viz Téma na straně C2)

Přehled tří nejdelších světových tunelů

* Seikan v Japonsku, dlouhý 53 850 metrů, do provozu byl uveden v roce 1988, spojuje ostrovy Honšú a Hokkaidó.
* Eurotunel, dlouhý 50 450 metrů, uvedený do provozu v roce 1994, spojuje Velkou Británii a Francii
* Iwate-ičinohe v Japonsku je dlouhý 25 810 metrů, v provozu je od roku 2002.
Caesar
Obrázok používateľa
Caesar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 43
Založený: 06. Máj 2005 14:03
Bydlisko:

Naspäť na 2005

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 0 hostí.

cron