100 největších českých firem - Aj Metrostav sem patri

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

Moderátor: Moderátori

100 největších českých firem - Aj Metrostav sem patri

Odoslaťod Adaios » 06. Okt 2005 18:32

http://www.metrostav.cz/cz/aktuality/ak ... il?id=1090


100 největších českých firem

datum: 6. 10. 2005
médium: BIZ, L.Nápravník, K.Hloušek, R.Klos, J.Jelínek

Výše zmíněné otázky stály u zrodu žebříčku BIZ 100. Zajímaly nás přitom firmy, které byznys skutečně dělají, ne ty, na které "pracují" jiné společnosti v jejich vlastnictví.

Nyní vám můžeme předložit výsledky prvního ročníku žebříčku BIZ 100 a představit vám 100 firem s největšími výnosy v Česku.

Bouráme zaběhnuté zvyklosti, tak by se dal charakterizovat přístup redakce BIZu k žebříčku největších firem v Česku BIZ 100. Vycházíme z nekonsolidovaných výkazů, které nejlépe odrážejí byznys jednotlivých společností. Metodika, kterou jsme pro zpracování zvolili, umožňuje srovnávat výsledky běžných firem, bank i pojišťoven.

Při sestavování jsme nespoléhali jen na výroční zprávy a finanční výkazy firem uložené ve sbírce listin na příslušném obchodním rejstříku. Pokud se nám je nepodařilo získat, pracovali jsme i s jinými důvěryhodnými zdroji. Představujeme vám tak i firmy, které se obvykle v žebříčcích nevyskytují, jelikož své výsledky nezveřejňují nebo je do jisté míry přímo tají. BIZ 100 vám tak přináší přehled všech největších českých firem, nejen těch, které si přejí, aby se o nich vědělo.

Jak se jim dařilo

Výnosy firem, které se letos umístily v žebříčku BIZ 100 činily téměř 2 183 miliard korun (1,7 miliard eur podle kurzu z konce roku 2004). Toto číslo téměř třikrát (přesněji 2,8 krát) přesahuje hodnotu příjmů českého státního rozpočtu za rok 2004.

Společnosti z BIZ 100 loni vykázaly čisté zisky ve výši 131,8 miliardy korun (4,3 miliardy eur). Zároveň také disponovaly aktivy o hodnotě 4 111 miliard korun (134,9 miliardy eur). Toto číslo je více jak pětinásobek příjmů státního rozpočtu za rok 2004. Souhrnná výše vlastní kapitálu firem v BIZ 100 činí 1 036 miliard korun (34 miliard eur).

Jak jsme již zmínili, jedná se o první ročník žebříčku BIZ 100, podařilo se nám však zpětně sestavit i nultý (pořadí jednotlivých firem v loňském roce najdete ve zvláštním sloupci tabulky se stovkou největších firem). Meziročně výnosy firem z BIZ 100 vzrostly o 7,5 %.

O necelých deset procent se zvýšila také minimální hranice, které musela firma pro zařazení do žebříčku dosáhnout. Zatímco loni stačily na obsazení 100. místa výnosy ve výši 7,4 miliardy, letos už bylo zapotřebí 8,2 miliardy korun.

Přísně tajné

Zajímavou kapitolou přípravy BIZ 100 bylo také získávání účetních výkazů od firem. Řada má na nich a na svých výročních zprávách nejspíše razítko Přísně tajné. Nelze si snad ani jinak vysvětlit přístup mnohých společností k našim žádostem o výroční zprávy.

Nepřejeme si zveřejňovat své výsledky prostřednictvím médií, nezveřejňujeme výsledky hospodaření, poskytování těchto informací máme od majitelů zakázáno. To jsou jen některé z četných reakcí oslovených firem. Těch společností, které nám bez okolků zaslaly výroční zprávu, nebo ji dokonce publikovaly na svém webu, byla bohužel menšina.

Vyvstává tak otázka, z jakých důvodů firmy své výroční zprávy tisknou na křídové papíry, když poté leží schované v šuplíku, aby se k nim nikdo nedostal. Zatímco ve vyspělém světě je zvykem se výsledky chlubit, v Česku je hlavním heslem naopak skrývat, skrývat a skrývat.

Fakt, že v tak velkém množství firem jsou jejich výroční zprávy (resp. účetní závěrky) považovány za interní materiál, který se nesmí dostat ven, je více než šokující. Hlavně vzhledem k tomu, že se ve skutečnosti jedná o dokumenty, jež mají všechny firmy registrované v obchodním rejstříku za zákona o účetnictví povinnost ukládat do sbírky listin.

"Účetní jednotky, které se zapisují do obchodního rejstříku, zveřejňují účetní závěrku a výroční zprávu jejich uložením do sbírky listin obchodního rejstříku podle zvláštního právního předpisu, přitom účetní závěrka může být uložena jako součást výroční zprávy," píše se paragrafu 21a zákona o účetnictví.

Do dokumentů uložených ve sbírce listin má kdokoliv právo nahlédnout, aniž by musel prokazovat jakýkoliv obchodní či jiný zájem. Navíc, dokumenty sem vložené jsou postupně digitalizovány a dostupné také prostřednictvím internetu na webu www.justice.cz. Zákon dokonce za nedodržení tohoto postupu ukládá firmám sankce až do výše 3 % hodnoty aktiv.

Pošlete nám žádost poštou

Dolování finančních výkazů z pracovníků firem však nebylo jen rutinní a nudnou záležitostí. Například když náš kolega žádal telefonicky výroční zprávu České pošty, bylo mu na tiskovém oddělení sděleno, že má o ni zažádat písemně a žádost zaslat poštou. Že by nehynoucí touha zvýšit obrat do příštího ročníku BIZ 100, nebo firma přece jen nejde tolik s dobou, jak tvrdí ve své reklamě? Druhou variantu nakonec musíme vyloučit, jelikož na základě naší emailové žádosti dorazily do redakce požadované údaje - samozřejmě poštou. S jistou mírou nadsázky bychom tak mohli říci, že Česká pošta (45. místo v BIZ 100) nám jako jediná doručila své výroční zprávy osobně, prostřednictvím svého zaměstnance. !

Nejdominantnější

Španělé ovládli Český Telecom a něco chystají. Zatím mají ovšem nově příchozí čas rozmyslet si, s čím začnou.

V červenci, kdy Český Telecom zveřejnil své neauditované výsledky, muselo být ve firmě bez ohledu na počasí horko. Bývalý monopolní a nynější dominantní operátor, který již dva roky ze 100 % vlastní provozovatele mobilních služeb Eurotel (akvizice zbývajících 49 % vyšla zhruba na 1 miliardu dolarů), musel přiznat, že došlo ke snížení výnosů (vše konsolidované údaje) o 3,6 % na 30 miliard korun, přičemž čistý zisk se propadl o celých 23 % na 2,6 miliardy korun. Za obra v oblasti telekomunikací zaplatila španělská Telefónica necelých 83 miliard korun. Nové vedení nyní stojí před otázkou, jak vylepšit image společnosti, která se stále potýká s obrazem nepružného a arogantního monopolu.
Konkurenti mezitím o sobě dávají vědět co možná nejhlasitěji. Nebojí se přitom jít do přímého střetu s Telecomem.

Konkurenční operátor Tele2 se postaral o rozruch, když vyšlo najevo, že v jeho srovnávací reklamě byly - údajně kvůli nedorozumění mezi společností a její reklamní agenturou - chybně prezentovány srovnávané tarify. V roce 2004 však právě společnost Tele2 slavila úspěchy u soudu, když napadla srovnávací reklamu Českého Telecomu. Do boje s dominantním poskytovatelem se pustily i České radiokomunikace, které pod značkou Blue Tone nyní vyzývají zákazníky, aby se osvobodili od paušálu Českého Telecomu a "prosekali ke svobodě".

Je otázkou, jaký bude další vývoj podniku z pohledu zaměstnanců. Doposud šlo jistě o bolestivou záležitost - za poslední 3 roky se firma zbavila téměř 5 000 zaměstnanců. V minulém roce se tak počet lidí na výplatní pásce Českého Telecomu ustálil těsně pod číslem 9 000. Oproti tomu vývoj v Eurotelu není nijak dramatický. Mobilní operátor má dlouhodobě kolem 2 500 zaměstnanců.

Nejvýnosnější

Pryč jsou doby, kdy z mladoboleslavské automobilky vyjížděla uniformní "embéčka", symbol socialistické prosperity. Škoda Auto je v současnosti pod taktovkou svého vlastníka, koncernu Volkswagen, největším podnikem v Česku. A to podnikem, kde vývojáři nespí.
Škoda figuruje v tuzemských žebříčcích nejuznávanějších firem i mezi nejlepšími zaměstnavateli. Dává práci více než 24 tisícům lidí a loni vyrobila přes 444 tisíc vozů. Stále se snaží vyvíjet nové typy aut. V současnosti vyrábí osobní automobily v modelových řadách Superb, Octavia a Fabia, do konce roku chce začít vyrábět nový model pod názvem Roomster - robustní a prostorný vůz nekonvenčních tvarů. Před pár dny představila firma na autosalonu ve Frankfurtu další studii, "letní" auto Yeti, jehož střecha se dá zčásti shrnout jako u kabrioletu. Yeti má být do tří let pátou modelovou řadou mladoboleslavského závodu.

Firma sází na mladé lidi. Důkazem je například existence soukromé firemní vysoké školy, kde se vyučuje ekonomika a management. Rovněž studenti mohou hovořit do budoucí podoby škodovek. Autorská dvojice "design-brothers" Petr Novák a Ondřej Václavík z Vysoké školy umělecko průmyslové vytvořili před časem studii vozu vyšší střední třídy Škoda Enve, a to dokonce s návrhem nového loga firmy.

I když samotný Volkswagen čelí finančním skandálům některých vrcholových manažerů, tlaku čínských automobilek a má problémy s odbytem v případě jednoho člena své rodiny - Seatu, tuzemská Škodovka působí klidným a pevným dojmem.

Nejstavebnější

Tunely na dálnici D8, nejvyšší bytový dům v Praze s jednadvaceti patry, dálniční most přes Rybný potok či pokračování trasy pražského metra. To jsou některé aktuální projekty stavební společnosti Metrostav.

Původně specializovaný státní podnik založený roku 1971, jehož hlavním úkolem bylo vystavět v Praze metro, se od devadesátých let výrazně změnil. Metrostav je nyní univerzální stavební společností, která kromě hloubení tunelů a kolektorů dokáže třeba opravit divadlo nebo postavit ptačí voliéry v pražské zoo. Loni hospodařil se ziskem po zdanění ve výši 455 milionů korun, a je tak na špici tuzemského stavebnictví.

Před pěti lety se stal Metrostav členem nadnárodní stavební skupiny DDM Group. Majetkově do něj vstoupil slovenský Doprastav, přičemž firmy si vzájemně pomáhají a spolupracují na náročnějších projektech na obou stranách česko-slovenských hranic. Loni se podnik výrazně rozrostl, když ovládl stavební firmu Subterra, která se stala jeho dceřinou společností.
V posledních letech se také zlepšilo vystupování Metrostavu navenek. Za své webové stránky dostala firma ocenění v rámci Web Top 100, modernizovala rovněž své logo.


Nejnenápadnější

Nenápadná firma, která má ovšem 36% podíl na trhu v zásobování lékáren.

Phoenix lékárenský velkoobchod je dceřinou společností stejnojmenného farmaceutického koncernu sídlícího v Mannheimu.

Léky dodává nejen do lékáren, ale i do nemocnic. Tato aktivita představuje přes 85 % celkového obratu. Kromě základního sortimentu dováží velkoobchod Phoenix i méně známé značky léků a potravinových doplňků, nechybí ani novinky farmaceutických firem. Za téměř třináct let své existence vybudoval v České republice základnu šesti regionálních obchodních center s celoplošnou distribuční působností. V současné době disponuje Phoenix sortimentní nabídkou přesahující dvacet tisíc přípravků.

V důsledku vleklých problémů ve financování zdravotnictví se firma ovšem neustále potýká se zadluženými lékárnami a nemocnicemi, které nejsou schopny platit za dodávky léků včas. V předchozích letech se velkoobchod objevoval mezi nejvýznamnějšími firmami České republiky po boku například Aero Vodochody nebo tuzemské pobočky firmy Shell. Již v roce 2001 firma vykázala obrat přes 12 a půl miliardy korun. O rok později pak dosáhla dalšího růstu obratu až na více než 14 miliard korun.

Nejmedializovanější

Stačily dva roky, aby si zákazníci zvykli na novou značku léčiv Zentiva. V srpnu 2003 se spojily společnosti Léčiva a Slovakofarma Hlohovec a vznikla nová farmaceutická skupina zmíněného názvu. Letošní výzkum ukázal, že značku Zentiva zná 96 % populace, což se dá považovat za ojedinělý marketingový úspěch. Za dva roky vyrobila deset miliard tablet, což představuje 440 milionů balení. Dále na trh dodala 60 milionů ampulí, 50 milionů kapslí a 60 milionů mastí a čípků.

Velkým zlomem byla emise akcií stejnojmenné mateřské společnosti - registrované ovšem v Holandsku - na pražské Burze cenných papírů a zahájení obchodování s akciemi také na londýnské burze. V těchto dnech skupina Zentiva oznámila, že koupila nadpoloviční podíl v rumunské firmě Sicomed, což akcie posílilo. Nabízejí se téměř za dvojnásobek ceny, s níž firma na burze začínala. Významný balík akcií vlastní současný generální ředitel Jiří Michal, který společnost na burzu přivedl, zvedl její hodnotu a díky tomu se sám zařadil mezi české magnáty.

Ekonomové očekávají další růst Zentivy, sázejí totiž na to, že lidé budou stále více investovat do svého zdraví. Firma se navíc rozhlíží po dalších zemích Evropy, kam by chtěla expandovat.

Nejmarketingovější

Podél silnic se v létě objevily billboardy, na nichž děkuje T-Mobile svým zákazníkům, že se díky nim stal "jedničkou mezi mobilními operátory na českém trhu" s celkovým počtem téměř čtyř a půl milionu aktivních zákazníků. Jeho konkurenti nezůstávají pozadu a "jedničkovou" kampaň T-Mobilu zpochybňují. Zatímco Eurotel poukazuje na to, že má nejvíce paušálních klientů a nejlepší pokrytí, Oskar posílil vstupem silného investora, nadnárodního Vodafone, a snaží se do své sítě lákat na výhodnější tarify. Odborníci na tuzemském trhu očekávají střet dvou gigantů: britského Vodafonu a německého T-Mobilu. Do konce roku chce uvést T-Mobile do provozu vysokorychlostní síť UMTS na bázi technologie TDD. Od jejího spuštění si slibuje plnohodnotnou alternativu k ADSL. Tato síť třetí generace má zkvalitnit a rozšířit nabídku v oblasti datových služeb.

Ne všechny zprávy ale byly dobré. Soud loni potvrdil, že T-Mobile bude muset spolu s ostatními operátory zaplatit několikamilionovou pokutu, kterou jim udělil antimonopolní úřad za chování na přelomu let 2000 a 2001. V případě T-Mobilu se výtka týkala nedovoleného propojení sítí.

Nejtradičnější

Když se řekne české pivo, většinou druhým dechem zazní "plzeňské". Největší tuzemský i středoevropský pivovar Plzeňský Prazdroj je ovšem v rukou Jihoafričanů. Je členem mezinárodní skupiny SABMiller plc, druhé největší pivovarnické společnosti na světě.

Plzeňský Prazdroj zahrnuje kromě značky Pilsner Urquell také Gambrinus, Radegast a Velkopopovický Kozel. V poslední době sice v Česku klesá spotřeba piva, ale pivovarům se daří více exportovat, proto odbyt zůstává na stejné úrovni, dokonce mírně roste. Čistý zisk Plzeňského Prazdroje za uplynulé účetní období činil po zdanění 2 962 226 tisíc korun.

Prazdroj sází na masivní reklamu, do které investuje až deset procent tržeb. Kvůli reklamě se dostal do sporu s Budějovickým Budvarem, který odstartoval kampaň Zachraňte s Budvarem poctivé české pivo!
Ta upozorňuje na údajné "nečisté" praktiky některých pivovarů. Prazdroj si kvůli tomu stěžoval Radě pro reklamu.

Plzeňský pivovar mimo jiné rozšiřuje sortiment, nedávno začal vyrábět ovocný mírně alkoholický nápoj Frisco, který se na trhu rychle uchytil. Firma navíc postupně otevírá síť svých značkových restaurací, stejně jako to dělají některé konkurenční pivovary.

Nejsoukromější

Dříve monopolní státní podnik, nyní součást (a jeden z pilířů) silné investiční skupiny PPF, v jejímž čele stojí nejbohatší Čech Petr Kellner. Česká pojišťovna zůstává největší pojišťovnou v zemi. Loni spravovala přes 13 milionů pojistných smluv a podle jejich počtu zaujímá 59% podíl v rámci domácích pojišťoven. PPF chce nyní vytěsnit minoritní akcionáře a posílit pozici ve firmě, proto od nich vykupuje akcie pojišťovny za cenu 21 tisíc korun za kus.

Stejně jako celá skupina PPF, také Česká pojišťovna expanduje na východ. Nedávno navázala spolupráci s největší polskou pojišťovnou PZU, hovoří se také o posílení pozic na ruském trhu. Pojišťovna dokončila vnitřní transformaci, což znamená, že uvedla do praxe nový model správy pojištění a likvidace pojistných událostí. Činnosti související s obsluhou klienta jsou soustředěny do tří center v Praze, v Brně a Pardubicích, zákazník vyřizuje prakticky všechno prostřednictvím telefonu.

Podle auditovaných výsledků se loni podařilo pojišťovně vytvořit čistý zisk převyšující čtyři miliardy korun. V minulém roce získala titul Pojišťovna roku.

Nejlétavější

České aerolinie zažily v uplynulém období nejednu horkou chvilku. Do čela firmy byl dosazen bývalý ministr obrany Jaroslav Tvrdík, který musel čelit velkému tlaku médií a odpovídat na otázky, čím si funkci zasloužil. Bez větších následků vyvázly ČSA z letní pohromy, kdy ve světě vládla nervozita ze série pádů letadel malých leteckých společností. V žádné zemi se neocitly na seznamech nespolehlivých a rizikových firem. Následovala asi nejhorší rána: prudké zvýšení cen ropy. Následně americké letecké společnosti Delta a Northwest Airlines, které jsou s ČSA členy sítě dopravců Sky Team, vyhlásily bankrot. Aerolinie přispěchaly s prohlášením, že je tato událost neovlivní.

Od ledna do června přepravily Aerolinie zhruba tři miliony cestujících, což je meziroční nárůst o 20 %. ČSA nejenže přepravují cestující a zboží, ale zajišťují odbavení lidí i letadel, údržbu strojů a výcvik posádek. Přetížené ruzyňské letiště se rozrůstá o nový terminál, mohlo by se mu tak ulevit a zařadilo by se do elitnějšího klubu evropských dopravních uzlů. !

BIZ 100 vám představuje také firmy, které se obvykle v podobných žebříčcích nevyskytují, jelikož své výsledky nezveřejňují nebo i do jisté míry přímo tají.

***
Adaios
Adaios
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 291
Založený: 05. Okt 2005 20:36

Naspäť na 2005

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 0 hostí.

cron