Dokončili prvý diaľničný úsek pri poľských hraniciach

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

Moderátor: Moderátori

Dokončili prvý diaľničný úsek pri poľských hraniciach

Odoslaťod carlos » 04. Okt 2005 12:35

http://www.zilinskyvecernik.sk/archiv/2 ... zvstr3.pdf
Zložitá geológia v masíve Kysuckých Beskýd

Vo štvrtok skolaudovali 250-metrový úsek diaľnice v časti Skalité pri poľských hraniciach. Štvorpruhový hraničný úsek napája poľskú diaľnicu smerom od mesta Žiwiec na cestu I/11 a smerom na Žilinu sa napája na slovenskej strane na starú cestu prvej triedy.

Je súčasťou 3,5-kilometrového úseku v polovičnom diaľničnom profile v členitom horskom teréne Kysuckých Beskýd v zárezoch a ponad hlboko zarazené údolia miestnych potokov, prepojeného štyrmi oceľovobetónovými mostnými objektmi s celkovou dĺžkou 1352 m. Pokračovaním bude dvanásťkilometrová časť, ktorá bude mať zjazd až na križovatke vo Svrčinovci.

Stavba hraničnej diaľnice trvala 10 mesiacov, finančné náklady dosiahli asi 80 miliónov korún. Technicky náročnú stavbu realizovali v dvadsať metrov hlbokom záreze masívu, ktorého svahy sú zaistené zemnými lanovými kotvami, odvodnené hĺbkovými vrtmi a líce zárubných múrov je opatrené opracovaným lomovým kameňom, informoval projektový manažér Váhostav SK, a. s., Ing. Peter Máša. Pláň vozoviek je odvodnená povrchovými betónovými žľabmi, dažďovými vpusťami, voda je cestnou kanalizáciou odvedená do nádrže s lapačom nečistôt a ropných látok. Ponad zárez vedie monolitický betónový oblúkový most s nosnosťou pre ťažké vozidlá, ktorý je prístupom na priľahlé pozemky a lesy za diaľnicou. Zložité geologické pomery spôsobili aj poruchy, vplyvom ktorých bolo nutné na pravej strane vozovky (v smere na Poľsko) použiť viac injekčnej zmesi ako na druhej strane. Takéto podmienky sú však typické pre kopcovitý terén, flyšové pásmo horných Kysúc, kde je stavba úplne odlišná napríklad od diaľničného úseku z Bratislavy. Počas špičky na náročnej stavbe pracovalo približne 70 ľudí vrátane sobôt a nedieľ.

Cestu sprístupnia pre vodičov po slávnostnom otvorení slovenskými a poľskými ministrami dopravy. Predchádza tomu aj dohoda ministerstiev vnútra o presťahovaní sa colnice na novú diaľnicu, kde je už pripravený terminál na vybavovanie kamiónov.

Ani po dokončení 250-metrového úseku práce na diaľnici nezastavujú. Momentálne vyrábajú ďalší oceľový most, a robia mikropilóty, základy pilierov a piliere na poslednom asi 453-metrovom moste smerom k Čadci. Budúci rok by chceli začať vyrábať oceľovú konštrukciu pre 550-metrový most, ktorý je najbližšie ku hraniciam. V roku 2007 by ho mali začať montovať. Investor zároveň pripravuje verejnú súťaž na stavbu prieskumnej štôlne tunela Poľana, ktorá bude po dokončení kilometer dlhého tunela slúžiť ako úniková. Podľa vydaného stavebného povolenia investor Národná diaľničná spoločnosť uvažuje 15,5 km dlhý úsek ukončiť do roku 2010.

Slovenská strana buduje diaľničnú sieť a plánuje dokončiť napojenie hraničného priechodu Zwardoň – Skalité na vnútroštátnu diaľničnú sieť. Stavba je súčasťou trasy D3 Svrčinovec – Skalité a má slúžiť pre osobnú i nákladnú prepravu od Žiliny do Poľska. Cestný ťah patrí do vybranej siete A11, tvorí súčasť multimodálneho dopravného koridoru č. IV Transeurópskej magistrály v smere sever – juh.

V roku 2004 vstúpila okrem iných štátov aj Slovenská republika a Poľská republika do Európskej únie. „I tento významný krok by mal prispieť k tomu, aby sa strácali hranice medzi jednotlivými štátmi a aby sa v čo najväčšej miere rozvíjalo dopravné prepojenie medzi nimi,„ uzavrel P. Máša.

-sim-
Obrázok
Obrázok používateľa
carlos
diskutujúci
 
Príspevky: 66
Obrázky: 2
Založený: 27. Aug 2005 21:35
Bydlisko: Žilina - Sillein - Zsolna - Żylina - Solna

Naspäť na 2005

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 3 hostí.