Rýchloelektrička z Petržalky? Ak dá štát

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

Moderátor: Moderátori

Rýchloelektrička z Petržalky? Ak dá štát

Odoslaťod wazari » 19. Sep 2005 10:24

Rýchloelektrička z Petržalky? Ak dá štát

http://tvojepeniaze.pravda.sk/sk_psprav ... spravy_p01

Metro, ľahké metro, električková rýchlodráha. Takto postupne sa menili plány magistrátu na zlepšenie zauzlenej bratislavskej dopravy.

Dôvod bol jediný - peniaze. Na metro v celom meste by bolo treba 170 miliárd korún, na ľahké metro z Petržalky 30 miliárd a na rýchloelektričku len päť miliárd korún. Ani na tú poslednú - najlacnejšiu možnosť - však stále mesto nemá.

Rýchloelektričku by mohli začať stavť najskôr na budúci rok. Ale len vtedy keď na ňu dostanú dve a pol miliardy korún zo štátneho rozpočtu. To je polovica nákladov na prvú etapu výstavby rýchlodráhy z Janíkovho dvora po Šafárikovo námestie. ,,Inak nemôžeme stavbu rozbehnúť, lebo začať s 1,8 miliardy z mestských peňazí, bez prísľubu na ďalšie financovanie, je hazardérstvo. Musíme vedieť, že budeme mať aj na jej dokončenie," povedal za magistrát námestník primátora Karol Kolada.

Podmienkou štátnej podpory však je, že ministerstvo výstavby a verejných prác zaradí po expertíze stavbu do verejných prác, ďalšou je posudok o zaťažení životného prostredia, na ktorom zasa od decembra minulého roka pracuje ministerstvo životného prostredia. Magistrát dodal dokumentáciu k rýchlodráhe na obe ministerstvá po prerokovaní s mestskými časťami a dvadsiatimi ďalšími organizáciami.

"Vždy som si myslel, že keď budeme robiť do Petržalky koľajovú dopravu, že robíme ekologickú dopravu a že vypracovanie tých posudkov nebude trvať tak dlho," posťažoval sa Kolada.

Už v tomto roku by podľa neho chcelo mesto dať na prípravu rýchlodráhy 150 miliónov, aby sa na budúci rok výstavba naplno rozbehla. Zatiaľ sa však ani nevie, ktorý z variantov výškového vedenia trasy expertné posudky z ministerstiev uprednostnia - povrchový alebo nadúrovňový, s traťou vedenou na štyri a pol metra vysokej estakáde, či pod povrchom polozapustené koľajnice.

"Rozhodujúce bude vyjadrenie k rýchlodráhe z ministerstva životného prostredia. Na budúci týždeň tam budeme rokovať o doplnení projektovej dokumentácie a pevne verím, že to bude už posledné posúdenie," nádeja sa Kolada.

Ako tvrdí, práve rýchlodráha má na magistráte jednoznačnú podporu, lebo s peniazmi od štátu ju mesto finančne zvládne a dokáže zhruba za dva roky postaviť prvých päť kilometrov z Janíkovho Dvora po Bosákovu ulicu na petržalskom brehu Dunaja a cez rekonštruovaný Starý most doviezť prvé vozidlá rýchloelektričky do centra mesta. "Uskutočniť sa to dá najmä v prípade, ak sa bude stavať povrchový variant," dodáva.

Poslanci Petržalky však z troch variantov predložených hlavným mestom považujú za najmenej zlý estakádny návrh. ,,Umožňuje postupnú urbanizáciu okolitého územia s najmenším zásahom do jestvujúcich komunikácií a územia," informovala o ich stanovisku hovorkyňa starostu tejto mestskej časti Milka Podmajerská.

"Ak by však v našej právomoci bolo rozhodnúť, odporúčali by sme dnes postaviť klasickú úrovňovú zrýchlenú električku, lebo popritom zároveň oceňujeme možnosť prepojenia s inými električkovými trasami v meste, že rýchloelektrička z Petržalky nebude končiť len na Šafárikovom námestí," dopĺňa tieto úvahy starosta Vladimír Bajan.

Práve o tejto možnosti už hovoril aj námestník primátora Karol Kolada. Rýchlodráhová električka by zo Šafárikovho námestia mohla pokračovať aj na hlavnú stanicu, do Rače a Karlovej Vsi. ,,Cestujúci tak nebudú musieť na Štúrovej ulici vystúpiť a prestupovať na iné spoje. Využijeme tak väčšinu električkových tratí v Bratislave, ktoré možno pre rýchloelektričku upraviť rýchlo a bez väčších nákladov," dodal.
Obrázok používateľa
wazari
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 3
Založený: 17. Máj 2005 16:12

Naspäť na 2005

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 1 hosť.