Družstevníkom nafakturujú mýto aj za traktor s hnojom

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

Družstevníkom nafakturujú mýto aj za traktor s hnojom

Odoslaťod rado » 19. Jan 2010 14:44

Družstevníkom nafakturujú mýto aj za traktor s hnojom

Časť cesty prvej triedy I/59 vedúca Oravou je rozdelená na 27 úsekov, z nich 13 je spoplatnených. Poľnohospodári vedeli, že za nákladné autá budú musieť platiť. No požiadavka na mýto za traktory im zmrazila úsmev na tvári.

TVRDOŠÍN/TRSTENÁ. Bola prvá nedeľa tohto roka. No piatok alebo sviatok - družstevníci si prácu okolo dobytka spraviť musia. Traktorista Jozef Sirota z PD Žiarec v Tvrdošíne viezol vlečku hnoja na skládku za mestom.

Nie je traktor ako traktor

Traktorista zaregistroval hliadku mýtnej polície na konci Tvrdošína už zďaleka. Keď mu však policajt naznačil, aby traktor odstavil na krajnicu, zostal prekvapený. Vari vyzerám ako nákladiak?, pýtal sa sám seba. Jeho úžas bol ešte väčší, keď sa ho člen mýtnej kontroly spýtal, kde má palubnú jednotku. „Povedal som mu, že traktory predsa mýto neplatia, ale on mi na to, že traktory nie, ale traktor s vlečkou je už jazdná súprava, a na tú sa mýto vzťahuje," hovorí traktorista. Policajt mu dal na výber: buď zaplatí pokutu 1600 eur, alebo zoženie niekoho, kto mu pôjde palubnú jednotku kúpiť, zaregistrovať a priniesť. „Čo ste sa zbláznili, 1600 eur, veď to je môj štvormesačný zárobok," krútil hlavou traktorista. A tak dal - po niekoľkých telefonátoch - vytiahnuť z omše svojho nadriadeného, aby s tým niečo robil.

Nepredpokladané náklady

„Skoro som spadol na zadok, keď mi Jozef povedal, o čo ide," spomína na svoje prekvapenie mechanizátor Jozef Pucheľ. „No policajta neprehádaš, tak som musel ísť na hranicu, zaplatiť 101 eur za jednotku, zaregistrovať ju a priniesť do traktora s hnojom. Ten vyvážame zhruba obdeň, keď som to počítal, na jeden traktor nás to vyjde za rok okolo tisíc eur. No na oboch stranách cesty máme aj polia a lúky, okrem zimy nám tam vychádza počas roka neustále aj sedem - osem traktorov, a to sú náklady, s ktorými sme nepočítali.

„Čo si premiér a minister dopravy myslia, že z polí pri cestách prvej triedy budeme mať lepšie výnosy, keď za cestu k nim zaplatíme mýto?" krúti hlavou predseda PD Žiarec Anton Palider.

Nevedia, čo bude ďalej

„V okolí cesty prvej triedy máme 533 hektárov polí, ak budeme musieť platiť mýto ešte aj za traktory, privedie nás to na psí tridsiatok," konštatuje vedúca úseku mechanizácie PD Trsteník Trstená Viera Reháková. „Máme šesť Tatier 815, už sme sa zmierili s tým, že pre ne musíme kúpiť palubné jednotky, takisto pre IVECO, ktoré nám rozváža zemiakové lupienky. Pri jednej dodávke do Senca nás mýto stálo 85 eur. Mýto nám veľmi sťaží konkurencieschopnosť na trhu. No palubné jednotky pre traktory sú pre nás novinka. Po doterajších skúsenostiach dopravcov nemáme ani istotu, že satelitný systém nám nebude účtovať prechádzanie vozidiel po poli popri ceste. Mnohí družstevníci predali NDS pozemky pod cestu - peniaze za ne ešte nemajú, ale mýto už platiť musíme!"

NDS sľúbila Trstenčanom nechať popri rýchlostnej ceste aj starú cestu, no sľub nedodržala a Trstenčania museli minulý týždeň požiadať o výnimku, aby mohli z rýchlostnej cesty schádzať i vychádzať na ňu z poľa. Viera Reháková nevie odhadnúť, či výnimku dostanú. Okrem toho, v danom mieste je spoplatnený súvislý 5-kilometrový úsek, takže prejazd niekoľkých stoviek metrov sa družstevníkom poriadne predraží.

Platiť, či neplatiť?

Právnička Zuzana Kolláriková z ministerstva dopravy a hovorca diaľničnej spoločnosti Marcel Jánošík nám odpovedali zhodne - na traktory, ani na jazdné súpravy traktorov sa mýto nevzťahuje. Lenka Lendacká zo spoločnosti SkyToll, ktorá mýtny systém prevádzkuje, si tým už taká istá nebola. Prípad, ktorý označila za kuriózny, nám sľúbila do niekoľkých hodín prešetriť, napokon nám odpovedala po troch dňoch. Odpoveď znela: jazdná súprava kategórie T + Ra3 (vlečka - pozn. red.) nie je povinná platiť mýto. V tomto konkrétnom prípade podľa Lendackej družstevníci nemajú uhradiť faktúru a vec by mali riešiť v reklamačnom konaní.

Mýtna polícia svoju chybu v spomínanom prípade prostredníctvom šéfa obvodu v Liptovskom Mikuláši poprela, chybu však vraj mohol urobiť mýtny úradník zo spoločnosti SkyToll, ktorý je vždy členom hliadky a definuje, kto je povinný mať v kabíne palubnú jednotku.

utorok 19. 1. 2010 12:00 | Melánia Pastvová

ZDROJ: http://orava.sme.sk/c/5198360/druzstevn ... nojom.html
Obrázok používateľa
rado
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 7
Založený: 27. Feb 2008 20:25
Bydlisko: Dolný Kubín

Naspäť na 2010

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 3 hostí.