Informácia o postupe prípravy, výstavby a financovaní nadrad

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

Informácia o postupe prípravy, výstavby a financovaní nadrad

Odoslaťod Lionheart » 30. Jún 2009 11:00

Informácia o postupe prípravy, výstavby a financovaní nadradenej cestnej dopravnej infraštruktúry


1. Úvod

Splnomocnenec vlády SR pre urýchlenie postupu výstavby nadradenej cestnej dopravnej infraštruktúry na Slovensku realizuje opatrenia na plnenie úloh vyplývajúcich z uznesení vlády SR koordinovaním práce rezortov zastúpených v Medzirezortnej komisii pre urýchlenie postupu výstavby nadradenej cestnej dopravnej infraštruktúry na Slovensku. Plnenie úloh z uznesení vlády SR pravidelne vyhodnocuje a vládu SR o napredovaní postupu prípravy a výstavby diaľnic a rýchlostných ciest priebežne informuje.

Postup prípravy a výstavby nadradenej cestnej dopravnej infraštruktúry bol stanovený v Programe prípravy a výstavby diaľnic a rýchlostných ciest na roky 2007 – 2010 (ďalej len „program“), ktorý schválila vláda SR uznesením vlády SR č. 1084 z 19. decembra 2007. Program je každoročne v zmysle uznesenia vlády SR č. 882 z 3. decembra 2008 k Správe o plnení programu prípravy a výstavby diaľnic a rýchlostných ciest na roky 2007 – 2010 aktualizovaný.


2. Realizácia začiatkov výstavby a odovzdávanie diaľnic a rýchlostných ciest do užívania v roku 2008

V roku 2008 sa začala výstavba úsekov D1 Sverepec – Vrtižer I. úsek, D1 Sverepec – Vrtižer II. úsek, R1 Žarnovica – Šášovské Podhradie I. etapa, R1 Žarnovica – Šášovské podhradie II. etapa, R3 Horná Štubňa obchvat, R3 Trstená obchvat.

Na úsekoch, ktorých výstavba sa začala v roku 2008, bolo vybudovaných 40,5 km diaľnic a rýchlostných ciest a preinvestovaných 3 044,4 mil. Sk.

V roku 2008 boli do užívania odovzdané stavby D1 Mengusovce – Jánovce II. úsek, D1 Mengusovce – Jánove III. úsek, D1 Važec – Mengusovce 2/2 profil, R2 Figa obchvat.

Do užívania bolo daných na týchto úsekoch 21,13 km diaľnic a rýchlostných ciest a prestavaných 2 545,6 mil. Sk.

Národná diaľničná spoločnosť, a. s., (ďalej len „NDS“) mala k dispozícii zo štátneho rozpočtu (po úpravách v priebehu roka formou rozpočtových opatrení) a fondov Európskej únie celkom 10,442 mld. Sk. Spolu s vlastnými zdrojmi NDS to bolo 14,130 mld. Sk. Celková potreba plánovaných investičných prostriedkov bola 14,652 mld. Sk.

V zmysle plnenia úlohy B. 7. uznesenia vlády SR č. 882 z 3. decembra 2008 Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií SR v spolupráci s NDS vykonalo analýzu čerpania limitu kapitálových výdavkov podľa jednotlivých stavieb. Na výstavbu diaľnic a rýchlostných ciest boli k 31. decembru 2008 vyčerpané finančné prostriedky štátneho rozpočtu na 99,99 %.

Ostatné finančné prostriedky boli čerpané na stavby, ktoré boli začaté pred rokom 2008, resp. ktoré neboli v roku 2008 ešte ukončené.


3. Realizácia začiatkov výstavby a odovzdávanie diaľnic a rýchlostných ciest do užívania v roku 2009 (vyhodnotenie k 20. júnu 2009)

V roku 2009 sa začala výstavba úsekov D1 Jablonov – Studenec, D1 Studenec – Beharovce, D2 križovatka Stupava juh. Naplánovaný je ešte začiatok výstavby R4 Košice - Milhosť. 3. apríla 2009 sa začali prípravné práce na všetkých štyroch úsekoch rýchlostnej cesty R1 – tzv. 2. balík projektov verejno-súkromného partnerstva (ďalej len „PPP“).

V roku 2009 má byť na úsekoch, ktorých výstavba sa začne v roku 2009 (mimo PPP) vybudovaných 11,90 km diaľnic a rýchlostných ciest a na nich má byť preinvestovaných 68 050 853 € (2 050,100 mil. Sk).

V roku 2009 budú odovzdané do užívania úseky D1 Mengusovce – Jánovce I. úsek, D1 Svinia – Prešov, západ, R4 Svidník preložka, D1 Mengusovce – Jánovce III. úsek: Matejovce – Jánovce, dobudovanie na štvorpruh, D1 Mengusovce – Jánovce, SSÚD Mengusovce a pred plánovaným termínom R1 Žarnovica – Šášovské Podhradie – I. etapa.

V roku 2009 má byť len na týchto úsekoch odovzdaných do užívania 30,25 km diaľnic a rýchlostných ciest a preinvestovaných 174 566 819 € (5 259,00 mil. Sk).

NDS má v roku 2009 k dispozícii zdroje zo štátneho rozpočtu (ďalej len „ŠR“) a fondov EÚ, vrátane presunu kapitálových výdavkov z predchádzajúcich rokov, celkom vo výške 883 754 950 € (26,624 mld. Sk). Vlastné zdroje NDS predstavujú navyše čiastku 68 725 689 € (2,071 mld. Sk).

Na prípravu, mimo stavieb zaradených k PPP, je v roku 2009 potrebných a plánovaných 79 555 433 € (2 396,68 mil. Sk) a na stavby PPP je potrebných 69 307 496 € (2 089,62 mil. Sk).

V rámci plnenia úlohy B. 8. uznesenia vlády SR č. 882 z 3. decembra 2008 požiadalo Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií SR predsedu vlády SR o odklad termínu prehodnotenia návrhu rozpočtu kapitoly MDPT SR na roky 2009 - 2011 a podnikateľského plánu NDS na roky 2009 – 2011. K plneniu tejto úlohy MDPT SR ďalej uvádza, že po prehodnotení potrieb a čerpania bol rozpočet NDS dodržaný a súčasne bola zahájená príprava a analýza potrieb na roky 2010 - 2012.

Z uznesenia vlády SR č. 882 z 3. decembra 2008 vyplýva povinnosť dodržiavania zmluvnej ceny diela stavieb začatých od roku 2008 tak, aby dodatky k zmluve nepresahovali 10% zo zmluvnej ceny. Záverečné vyhodnotenie sa uskutoční k 31. októbru 2010.



V máji 2009 sa začala aj realizácia stavby „Rozšírenie D1 Bratislava – Trnava na 6-pruh, 0. etapa“, ktorej ukončenie (0. etapy) predpokladá NDS do 31. mája 2010. 0. etapa spočíva v úprave stredného deliaceho pásu a osadenia prefabrikovaných betónových zvodidiel v budúcej definitívnej nivelete budúceho 6-pruhu. Predpokladané náklady na stavbu (0. etapu) sú vo výške 35 000 000 € (1,05 mld. Sk). Financovanie je zabezpečené zo ŠR a vlastných zdrojov NDS.



4. Vyhodnotenie úloh z uznesení vlády SR prijatých k otázkam financovania stavieb a čerpanie finančných prostriedkov z fondov EÚ

4. 1. Programové obdobie 2004 – 2006

Z uznesenia vlády SR č. 882 z 3. decembra 2008 vyplýva povinnosť zabezpečenia dočerpania prostriedkov z Európskeho fondu regionálneho rozvoja (ďalej len „ERDF“), vrátane spolufinancovania, z programového obdobia 2004 – 2006 do konca roka 2008 podľa usmernenia Ministerstva financií SR k ukončeniu pomoci zo štrukturálnych fondov pre programové obdobie 2004 – 2006. Európska komisia (ďalej len „EK“) umožnila predĺženie konečného termínu oprávnenosti výdavkov pre programové obdobie 2004 – 2006 do 30. júna 2009.

V zmysle úloh vyplývajúcich z uznesenia vlády SR č. 904 z 10. decembra 2008 k analýze stavu kontrahovania a čerpania prostriedkov zo štrukturálnych fondov v programovom období 2004 – 2006 a opatreniach prijatých na elimináciu potenciálnych rizík, poslalo MDPT SR Ministerstvu výstavby a regionálneho rozvoja SR identifikáciu neukončených projektov k 31. decembru 2008 a plán ukončovania projektov v súlade s predĺžením obdobia oprávnenosti výdavkov.

V zmysle uznesenia č. 711 z 8. októbra 2008, MVRR SR ako riadiaci orgán pre Operačný program Základná infraštruktúra (ďalej len „OPZI“) vypracoval aktualizáciu usmernenia č. 3/2007 Riadiaceho orgánu pre OPZI k alokácii finančných prostriedkov pre opatrenie technická pomoc v rámci OPZI, ktorá bola 20. októbra 2008 zaslaná členom monitorovacieho výboru pre OPZI. Rovnako bol aktualizovaný aj Programový doplnok OPZI.

V rámci plnenia úloh v zmysle uznesenia vlády SR č. 169 z 25. februára 2009 k správe o aktuálnych otázkach implementácie štrukturálnych fondov a Kohézneho fondu MDPT SR odoslalo 4. marca 2009 a 10. marca 2009 na MVRR SR podklady týkajúce sa nadkontrahovania a identifikácie objemu voľných finančných prostriedkov na realizáciu nových projektov za OPZI, Priorita 1, Dopravná infraštruktúra. (Úloha B. 3. bola zrušená uznesením vlády SR č. 322 z 29. apríla 2009.)

V rámci plnenia úloh uznesenia vlády SR č. 322 z 29. apríla 2009 predložilo MDPT SR ministrovi výstavby a regionálneho rozvoja výšku individuálnych finančných opráv v procese spätného overenia verejného obstarávania v rámci realizácie projektov spolufinancovaných z prostriedkov ERDF a Kohézneho fondu (ďalej len „KF“) v programovom období 2004 – 2006. Výška individuálnych finančných opráv v procese spätného overovania verejného obstarávania bola stanovená 7. mája 2009.

Aktuálne čerpanie prostriedkov EÚ programového obdobia 2004 – 2006 bolo k

28. máju 2009 na úrovni 95,24 %. MDPT SR ako sprostredkovateľský orgán pod riadiacim orgánom pre OPZI predpokladá 100 % čerpanie prostriedkov OPZI v termíne ukončenia oprávneného obdobia pre čerpanie prostriedkov EÚ v rámci OPZI, t. j. v roku 2009.



4. 2. Programové obdobie 2007 – 2013

Reálne čerpanie prostriedkov EÚ programového obdobia 2007 – 2013 je k 28. máju 2009 na úrovni 0 %, čo však nezodpovedá reálnemu čerpaniu finančných prostriedkov na projektoch zaradených do Operačného programu Doprava (ďalej len „OPD“).

Pre stavbu D1 Sverepec – Vrtižer bolo od začiatku výstavby po 28. máj 2009 refundované z úveru EIB 39,36 mil. €, čo predstavuje 74,66 % čerpania k úveru EIB. Žiadosť o potvrdenie pomoci (ďalej len „ŽoPP“) na projekt D1 Sverepec – Vrtižer bola schválená rozhodnutím EK z 18. februára 2009. Zmluva medzi riadiacim orgánom (MDPT SR) a prijímateľom (NDS) o poskytnutí nenávratného finančného príspevku bola podpísaná 2. júna 2009. NDS pripravila podklady pre prvé refundácie z MDPT SR. Očakáva, že ich získa v júli 2009.

ŽoPP na projekt R1 Žarnovica – Šášovské Podhradie bola odoslaná do Bruselu vo februári 2009. Pripomienky zo strany EK boli spracované 6. apríla 2009. Odpovede na pripomienky zašle prijímateľ riadiacemu orgánu (ďalej len“ RO“) do konca júna 2009. Ak EK nevznesie ďalšie pripomienky, rozhodnutie o schválení ŽoPP by mohla EK spracovať v auguste 2009.

Žiadosť o nenávratný finančný príspevok (ďalej len „ŽoNFP“) pre D1 Studenec – Beharovce (schvaľuje MDPT SR ako RO) bola schválená 18. mája 2009. Zmluva o poskytnutí nenávratného finančného príspevku medzi RO a prijímateľom je v procese podpisovania.

ŽoNFP pre D1 Jablonov – Studenec (schvaľuje RO) bola odoslaná MDPT SR

5. júna 2009. Po vyhodnotení všetkých závažných okolností nákladovosti výstavby a harmonogramu výstavby uvedeného úseku, RO rozhodne o ďalšom postupe spracovania a schválenia žiadosti.

ŽoNFP na D3 Hričovské Podhradie – Žilina, Strážov bola odoslaná cez ITMS (informačno-technologický monitorovací systém) na MDPT SR 31. marca 2009 (tlačená verzia ŽoNFP bude odoslaná do konca júna 2009). Všetky zúčastnené strany (RO, prijímateľ, JASPERS, EK) intenzívne rokujú o predmetnej žiadosti. ŽoPP bude postúpená EK v júli 2009.

Žiadosť o financovanie projektovej dokumentácie (dokumentácie k stavebnému povoleniu a dokumentácie pre ponuku) z fondov TEN-T vo výške 50% nákladov pre D1 Budimír – Bidovce bola odoslaná RO 15. mája 2009. Rozhodnutie o žiadosti očakáva NDS začiatkom budúceho roka.

Prijímatelia by v roku 2009 mali spracovať a predložiť RO ďalšie ŽoNFP v zmysle rozhodnutí ministra dopravy, pôšt a telekomunikácií na výstavbu R4 Košice – Milhosť, R2 Ruskovce – Pravotice, D3 Čadca, Bukov – Svrčinovec a na projektovú prípravu úsekov diaľnic a rýchlostných ciest. Všetky žiadosti sa nachádzajú v rôznych štádiách rozpracovanosti a RO spoločne s prijímateľmi sa riadia termínmi, ktoré stanovil minister.

V súčasnosti sa uskutočňuje analýza projektu D3 Svrčinovec – Skalité, ktorého ekonomické a technologické parametre vyvolávajú negatívne odozvy u analytikov JASPERS a EK. Po preskúmaní medzinárodných aspektov bude o ďalšej výstavbe uvedeného úseku rozhodnuté definitívne.



V zmysle uznesenia vlády SR č. 937 zo 17. decembra 2008 k analýze stavu príprav a čerpania prostriedkov vo všetkých operačných programoch Národného strategického referenčného rámca SR, vrátane plánu efektívneho čerpania prostriedkov programového obdobia 2007 - 2013 v roku 2009 MDPT SR zaslalo MVRR SR výhľadový plán kontrahovania a čerpania finančných prostriedkov za OPD, vrátane problémových oblastí a prijatých opatrení za predchádzajúce obdobie k 20. januáru 2009. Výhľadový plán kontrahovania a čerpania finančných prostriedkov zo štrukturálnych fondov a Kohézneho fondu za OPD je zasielaný MVRR SR štvrťročne.

Systém kontroly a predkladania správ v rámci verejného obstarávania je zabezpečovaný prostredníctvom postupov a kontrolných listov uvedených v Internom manuáli procedúr na úrovni riadenia štrukturálnych fondov a Kohézneho fondu MDPT SR, kapitola 7. 3. ako aj v Manuáli riadiaceho orgánu pre OPD pre verejné obstarávanie projektov spolufinancovaných z fondov Európskeho spoločenstva.

Ku kontrole verejného obstarávania vo vzťahu k jednotlivým projektom financovaným z operačného programu boli Centrálnemu koordinačnému orgánu listom z

15. januára 2009 predložené údaje o verejnom obstarávaní.

V rámci plnenia úloh v zmysle uznesenia vlády SR č. 169 z 25. februára 2009 k správe o aktuálnych otázkach implementácie štrukturálnych fondov a Kohézneho fondu, minister dopravy, pôšt a telekomunikácií predložil na rokovanie vlády 25. marca 2009 Informáciu o časovom harmonograme prípravy, predloženia projektov Európskej komisii a implementácie projektov v rámci Operačného programu Doprava.



4. 3. Zmeny vo financovaní stavieb z európskych fondov

V zmysle uznesenia vlády SR č. 404 k Návrhu zákona, ktorým sa dopĺňa zákon č. 528/2008 Z. z. o pomoci a podpore poskytovanej z fondov Európskeho spoločenstva - nové znenie, dôjde k zmenám vo financovaní stavieb z európskych fondov pod vplyvom zmien európskej legislatívy. Riadiaci orgán môže uzavrieť zmluvu so žiadateľom aj pred rozhodnutím Európskej komisie o potvrdení, alebo nepotvrdení pomoci.


5. Príprava diaľnic a rýchlostných ciest

Prioritami v oblasti prípravy stavieb v roku 2009 zostávajú naďalej stavby zaradené do balíkov PPP, diaľnice D1 Prešov západ – Prešov juh, D1 Budimír – Bidovce, D3 Žilina Strážov – Žilina Brodno, D3 Žilina Brodno – Kysucké Nové Mesto, diaľnica D4, ako aj rýchlostné cesty R1 Nitra – privádzač Selenec, R2 Žiar nad Hronom obchvat, R4 Košice – Milhosť, R8 Nitra – Topoľčany – križovatka R2, R7 Bratislava – Dunajská Lužná.



5. 1. Príprava projektov mimo stavieb PPP

Uznesenie vlády SR č. 492 zo 16. júla 2008 ukladá ministrovi dopravy, pôšt a telekomunikácií zabezpečiť prípravu výstavby rýchlostnej cesty R8 do roku 2010. Sieť rýchlostných ciest bola rozšírená o rýchlostnú cestu R8 Nitra – Topoľčany – križovatka R2 uznesením vlády č. 882 z 3. decembra 2008. Bola vypracovaná technická štúdia, ktorá navrhuje rýchlostnú cestu v 3 variantných riešeniach kategórie R 24,5/120. Navrhovaná trasa R8 sa začína na rýchlostnej ceste R1 v blízkosti obce Lehota a končí na rýchlostnej ceste R2 za mestom Bánovce nad Bebravou, prechádza Nitrianskym a Trenčianskym krajom, okresmi Nitra, Topoľčany, Partizánske, Bánovce nad Bebravou. Zámer EIA (posudzovanie vplyvu na životné prostredie) bol predložený MŽP SR 18. mája 2009. Predpokladaným termínom vydania územného rozhodnutia je september 2010. NDS pôjde v roku 2010 do súťaže na dokumentáciu pre stavebné povolenie (ďalej len „DSP“), dokumentáciu pre ponuku (ďalej len „DP“) a zhotoviteľa cez tzv. žltý FIDIC (vyprojektuj, postav).

V záväznej časti KURS 2001 sú trasy budúcich rýchlostných ciest R1, R7 a R8 určené v iných koridoroch a inom dopravnom význame. Uznesením vlády SR č. 270 z 8. apríla 2009 vláda SR zobrala na vedomie Správu o aktuálnom stave Koncepcie územného rozvoja Slovenska 2001 a uložila ministrovi výstavby a regionálneho rozvoja predložiť na rokovanie vlády SR návrh zmien a doplnkov č. 1 KURS 2001 do 31. decembra 2010.

MVRR SR začalo potrebné prípravné práce, do konca roka 2010 zabezpečí obstaranie zmien a doplnkov.

Pre rýchlostnú cestu R1 Nitra – privádzač Selenec bol proces EIA ukončený. V rámci prípravy rýchlostnej cesty R1 Nitra západ – Selenec bolo prehodnotené napojenie cesty I/51 na križovatku Selenec, zaradenú do PPP stavieb. Privádzač Nitra – Selenec bude riešiť napojenie cestnej siete Nitry na rýchlostnú cestu R1. Príprava je v štádiu vypracovávania DSP s termínom dodania 31. júl 2009, DP s termínom dodania 30. december 2009. Vyhlásenie súťaže na zhotoviteľa stavby sa predpokladá v roku 2010.

Pre rýchlostnú cestu R2 Žiar nad Hronom - obchvat je ukončený proces EIA, územné rozhodnutie nadobudlo právoplatnosť 17. júna 2005. V rámci prípravy boli prehodnotené navrhované križovatky na rýchlostnej ceste R2. Príprava je v štádiu vypracovávania DSP v podrobnostiach dokumentácie na realizáciu stavby so zmluvným termínom dodania 30. august 2009 a DP s termínom dodania15. december 2009. Spustenie súťaže na zhotoviteľa stavby sa predpokladá v roku 2009.

Pre rýchlostnú cestu R4 Košice – Milhosť je ukončený proces EIA, územné rozhodnutie nadobudlo právoplatnosť 18. septembra 2007. Príprava je v štádiu vypracovávania DSP so zmluvným termínom dodania 31. júl 2009 a DP s termínom dodania 30. október 2009. Spustenie súťaže na zhotoviteľa stavby sa predpokladá koncom roka 2009.

31. marca 2009 bola dodaná dokumentácia pre územné rozhodnutie pre D1 Prešov západ – Prešov juh. Príprava je v štádiu zabezpečovania podkladov k územnému konaniu.

Pre stavbu D1 Budimír – Bidovce nadobudlo právoplatnosť územné rozhodnutie v auguste 2008, kompletizujú sa podklady na vypísanie verejnej súťaže na DSP, DP a autorský dozor. Spustenie súťaže na zhotoviteľa stavby sa predpokladá v roku 2011.

Pre stavbu D3 Žilina Strážov – Žilina Brodno je zabezpečené právoplatné územné rozhodnutie. Zabezpečujú sa podklady k stavebnému konaniu, vyňatie z lesného pôdneho fondu a poľnohospodárskeho pôdneho fondu. Uskutočňuje sa majetkovoprávne vysporiadanie stavby k stavebnému povoleniu. Spustenie tendra na zhotoviteľa stavby je plánované na druhý polrok 2009.

Pre D3 Žilina Brodno – Kysucké Nové Mesto je zabezpečená zmena dokumentácie pre územné rozhodnutie v časti privádzača Kysucké Nové Mesto. Po zabezpečení územného rozhodnutia bude dopracovaná DSP a DP. Opätovne sa zabezpečia niektoré stanoviská a podklady k stavebnému konaniu. Uskutočňuje sa majetkovoprávne vysporiadanie s výnimkou privádzača Kysucké Nové Mesto. Výberové konanie na zhotoviteľa stavby je plánované na prvý polrok roka 2010.

Pre diaľnicu D4 sa spracováva štúdia realizovateľnosti s termínom dodania 30. jún 2009. Uskutočňujú sa rokovania s Magistrátom hl. mesta Bratislava a Bratislavským regionálnym ochranárskym združením z dôvodu zložitého prechodu cez Dunaj. Po stabilizovaní trasy bude vypísaná súťaž na spracovateľa Správy o hodnotení.

Trasovanie a vybudovanie rýchlostnej komunikácie R3 Zvolen – Krupina – Šahy je naplánované tak aby bol dodržaný termín 31. december 2014 v zmysle uznesenia č. 593 z 3. septembra 2008. Technická štúdia bola dodaná 30. júna 2008, zámer EIA bude vypracovaný do 30. septembra 2009.

5. 2. Príprava stavieb zaradených do PPP

PPP projekty boli rozdelené do troch balíkov. Balík č. 1, koncesia na projektovanie, výstavbu, financovanie, prevádzku a údržbu diaľnice D1 Dubná Skala – Turany, Turany – Hubová, Hubová – Ivachnová, Jánovce – Jablonov a Fričovce – Svinia (ďalej len ,,balík č. 1“), balík č. 2, koncesia na projektovanie, výstavbu, financovanie, prevádzku a údržbu rýchlostnej cesty R1 Nitra – Selenec, Selenec – Beladice, Beladice - Tekovské Nemce a Banská Bystrica – severný obchvat (ďalej len ,,balík č. 2“) a balík č. 3, koncesia na projektovanie, výstavbu, financovanie, prevádzku a údržbu diaľnice D1 Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka, Lietavská Lúčka – Višňové, Lietavská Lúčka – Žilina, Višňové – Dubná Skala (ďalej len ,,balík č. 3“).

Majetkovoprávne vysporiadanie balíka č. 1 podľa zákona č. 669/2007 Z. z. je ukončené, v súčasnosti sa zabezpečuje kompletné majetkovoprávne vysporiadanie. Stavebné povolenia na všetkých 5 stavieb sú vydané, s výnimkou D1 Turany – Hubová, aj právoplatné.

Majetkovoprávne vysporiadanie balíka č. 2 podľa zákona č. 669/2007 Z. z. je ukončené, v súčasnosti sa zabezpečuje kompletné majetkovoprávne vysporiadanie. Stavebné povolenia na všetky úseky sú právoplatné, na úseku Nitra západ – Selenec chýba stavebné povolenie na objekt spoločnosti T- Com. Predpokladaným termínom vydania SP je jún 2009. Vytyčovacia sieť, trvalý a dočasný záber boli odovzdané MDPT SR, archeologický výskum v dvoch lokalitách bol ukončený 10. marca 2009. Výrub lesa a drevín, rastúcich mimo lesa, bol ukončený 30. mája 2009.

Majetkovoprávne vysporiadanie balíka č. 3 podľa zákona č. 669/2007 Z. z. je ukončené, v súčasnosti sa zabezpečuje kompletné majetkovoprávne vysporiadanie. Stavebné povolenia na všetky stavby boli vydané a sú právoplatné.

5. 3. Vyhodnotenie opatrení prijatých na urýchlenie postupu prípravy

V zmysle uznesenie vlády SR č. 698 z 1. októbra 2008 bol MVRR SR schválený nárast počtu štátnozamestnaneckých miest (35 funkčných miest na krajských stavebných úradoch a 6 funkčných miest na MVRR SR) a výdavky s tým spojené vo väzbe na prechod pôsobnosti vo veciach územného konania pre stavby diaľnic a ciest pre motorové vozidlá na krajské stavebné úrady. Krajské stavebné úrady vykonávajú novú agendu od 13. decembra 2008. MVRR SR bude od 1. júla 2009 zvyšovať počet štátnozamestnaneckých miest, finančné krytie však zabezpečí rozpočtovými opatreniami.

Úloha B. 10. uznesenia vlády SR 882 z 3. decembra 2008 bola splnená odoslaním vyhlášky Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky do Zbierky zákonov, ktorou sa mení vyhláška Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky č. 549/2007 Z. z., ktorou sa ustanovujú podrobnosti o prípustných hodnotách hluku, infrazvuku a vibrácií a o požiadavkách na objektivizáciu hluku, infrazvuku a vibrácií v životnom prostredí.

V rámci plnenia úloh B. 11., B. 12., B. 13. uznesenia vlády SR č. 882 z 3. decembra 2008 vybavujú správy katastra požiadavky, ktoré súvisia s výstavbou diaľnic a rýchlostných ciest bezodkladne a prioritne. Ide o práce veľkého rozsahu, preto ich zamestnanci vykonávajú vo veľkej miere v režime nadčasovej práce. V súlade s rozpočtom na rok 2009 Úrad geodézie, kartografie a katastra SR personálne posilnil tie správy katastra, kde je v súvislosti s diaľnicami a rýchlostnými cestami najväčší nárast práce.

V súvislosti s plynulým zabezpečovaním výstavby cestných komunikácií v SR a urýchlenia majetkovoprávneho vysporiadania pozemkov pod nimi, ktoré vyplýva z úlohy B. 14. uznesenia vlády SR č. 882 z 3. decembra 2008 sa uskutočnilo rokovanie medzi Slovenským pozemkovým fondom a NDS. Slovenský pozemkový fond navrhol, aby stanoviská k vydaniu stavebných povolení vydávali v zmysle doteraz platných interných pokynov fondu miestne príslušné regionálne odbory a podpisovali ich riaditelia príslušných regionálnych odborov. Pred podpisom zmlúv štatutárnymi orgánmi fondu je potrebné ich prerokovanie v Rade fondu za účelom udelenia odporúčajúceho alebo neodporúčajúceho stanoviska Rady, čo by z časového hľadiska negatívne ovplyvnilo plynulosť majetkovoprávneho vysporiadania cestných komunikácií. Vzhľadom na veľké množstvo zmlúv, Rada fondu dňa 17. decembra 2008 udelila štatutárnym orgánom fondu generálne odporúčajúce stanovisko k podpisovaniu zmlúv uzatváraných s NDS v súvislosti s výstavbou diaľnic a rýchlostných komunikácií na území Slovenskej republiky. Po udelení generálneho odporúčajúceho stanoviska štatutárni zástupcovia Slovenského pozemkového fondu poverili riaditeľov 21 regionálnych odborov podpisovaním kúpnych zmlúv s NDS.

V zmysle uznesenia vlády SR č. 54 z 21. januára 2009 predložilo Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácii SR harmonogram predkladania stavebných zámerov na vykonanie štátnej expertízy na Ministerstvo výstavby a regionálneho rozvoja SR. V harmonograme je zaradených celkom 18 stavieb diaľnic a rýchlostných ciest. Okrem stavieb uvedených v harmonograme predložilo MDPT SR 26. februára 2009 na výkon štátnej expertízy navyše stavebný zámer pre D3 Svrčinovec – Skalité. MVRR SR už štátnu expertízu vykonalo. V období do mája 2009 (vrátane) malo byť predložených 8 stavebných zámerov. Z uvedeného počtu boli tri predložené o mesiac neskôr a jeden stavebný zámer pre R4 Prešov severný obchvat zatiaľ nebol predložený pre chýbajúcu projektovú dokumentáciu stavebného zámeru. Štátna expertíza bola vykonaná a boli vydané protokoly na päť predložených stavebných zámerov, jedna expertíza je krátko pred dokončením.

Úloha B. 9. uznesenia 882 z 3. decembra 2008 bola splnená 1. marca 2009 nadobudnutím platnosti vyhlášky Ministerstva spravodlivosti Slovenskej republiky č. 33/2009 Z. z., ktorou sa mení vyhláška Ministerstva spravodlivosti Slovenskej republiky č. 382/2004 Z. z. o znalcoch, tlmočníkoch a prekladateľoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.

Uznesením vlády SR č. 102 zo 4. februára 2009 k návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 24/2006 Z. z. o posudzovaní vplyvov na životné prostredie a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov sa zrealizuje zosúladenie zákona č. 24/2006 Z. z. o posudzovaní vplyvov na životné prostredie so smernicou č. 97/11 EK o posudzovaní vplyvov na životné prostredie.

6. Postup realizácie projektov verejno-súkromného partnerstva

Pre vládou schválené projekty PPP na vybrané úseky nadradenej cestnej dopravnej infraštruktúry v rezorte Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií SR sa mal vybrať koncesionár/koncesionári do 30. apríla 2009.

Uznesením vlády SR č. 753 z 5. septembra 2007 k postupu výstavby nadradenej cestnej dopravnej infraštruktúry formou PPP v znení uznesenia č. 75 z 21. januára 2009 uložila vláda SR ministrovi dopravy, pôšt a telekomunikácií SR predložiť v spolupráci s ministrom financií na rokovanie vlády definitívne znenie zmluvnej dokumentácie s víťazmi procesu verejného obstarávania jednotlivých balíkov aj s konečnou analýzou rizík projektu a jeho vplyvov na verejné financie.

Na balík č. 1 bola dňa 15. apríla 2009 uzavretá koncesná zmluva medzi Slovenskou republikou zastúpenou MDPT SR a spoločnosťou Slovenské diaľnice, a. s. v zmysle uznesenia vlády SR č. 293 z 15. apríla 2009 k návrhu na uzavretie koncesnej zmluvy vo verejnom obstarávaní koncesie na projektovanie, výstavbu, financovanie, prevádzku a údržbu diaľnice D1 Dubná Skala – Ivachnová, Jánovce – Jablonov, Fričovce – Svinia, projekt PPP. Z požiadavky Ministerstva financií SR formulovanej v rámci stanoviska k návrhu koncesnej zmluvy a z objektívnych problémov koncesionára v dôsledku finančnej krízy vyplynula potreba uzavretia dodatku ku koncesnej zmluve. Dňa 13. mája 2009 bol na rokovanie vlády SR predložený Návrh na uzavretie dodatku ku koncesnej zmluve vo verejnom obstarávaní koncesie na projektovanie, výstavbu, financovanie, prevádzku a údržbu diaľnice D1 Dubná Skala – Ivachnová, Jánovce – Jablonov, Fričovce – Svinia, projekt PPP. Tento materiál vláda SR na svojom rokovaní dňa 13. mája 2009 schválila a prijala uznesenie č. 369 z 13. mája 2009, ktorým súhlasila v zmysle § 19 ods. 15 zákona o rozpočtových pravidlách s uzavretím dodatku ku koncesnej zmluve a uložila ministrovi dopravy, pôšt a telekomunikácií SR uzavrieť dodatok ku koncesnej zmluve uzavretej medzi Slovenskou republikou zastúpenou MDPT SR a spoločnosťou Slovenské diaľnice, a. s. dňa 15. apríla 2009 do 26. mája 2009. K finančnému uzavretiu balíka č. 1 by mohlo prísť do 15. októbra 2009, teda 6 mesiacov od podpisu koncesnej zmluvy.

Na balík č. 2, tak ako to vyplynulo z úlohy z uznesenia vlády č. 882 z 3. decembra 2008 predložilo MDPT SR 14. januára 2009 na rokovanie vlády Informáciu o výsledku vyhodnotenia ponúk na výber koncesionára pre súbor stavieb balíka č. 2. Po súhlase vlády SR k návrhu na uzavretie koncesnej zmluvy vo verejnom obstarávaní koncesie na projektovanie, výstavbu, financovanie, prevádzku a údržbu rýchlostnej cesty R1 – uznesenie vlády č. 206 z 11. marca 2009, bola uzavretá dňa 23. marca 2009 koncesná zmluva medzi Slovenskou republikou, zastúpenou MDPT SR a spoločnosťou GRANVIA, a. s. Zo zmluvných záväzkov obsiahnutých v samotnej koncesnej zmluve a z odporúčania zahrnutého v stanovisku MF SR k nej, vyplynula potreba uzavretia dodatku k predmetnej koncesnej zmluve.

Dňa 15. apríla 2009 bol predložený na rokovanie vlády SR materiál Návrh na uzavretie dodatku ku koncesnej zmluve vo verejnom obstarávaní koncesie na projektovanie, výstavbu, financovanie, prevádzku a údržbu rýchlostnej cesty R1. Po prerokovaní materiálu vláda SR prijala uznesenie č. 294 z 15. apríla 2009, ktorým súhlasila v zmysle § 19 ods. 15 zákona o rozpočtových pravidlách s uzavretím dodatku ku koncesnej zmluve a uložila ministrovi dopravy, pôšt a telekomunikácií SR uzavrieť dodatok ku koncesnej zmluve uzavretej medzi Slovenskou republikou zastúpenou MDPT SR a spoločnosťou GRANVIA, a. s. dňa 23. marca 2009 do 11. mája 2009. Dodatok ku koncesnej zmluve bol medzi Slovenskou republikou zastúpenou MDPT SR a spoločnosťou GRANVIA, a. s. uzavretý dňa 20. apríla 2009. Uchádzač momentálne rokuje s viacerými bankami ohľadom finančného uzavretia, ktorého ukončenie sa predpokladá v júni 2009.

Verejné obstarávanie balíka č. 3 sa začalo zverejnením oznámenia o koncesii na stavebné práce v Dodatku k Úradnému vestníku Európskej únie č. 2008/S 80-108302 zo dňa 24. apríla 2008 a vo vestníku Úradu pre verejné obstarávanie č. 82 zo dňa 28. apríla 2008 pod 01931 – KOP. Termín na predkladanie ponúk uchádzačov bol stanovený do 11. mája 2009. V tento deň sa na MDPT SR uskutočnilo otváranie ponúk, pričom v lehote stanovenej na predkladanie ponúk, predložil ponuku jediný uchádzač, konzorcium Hochtief PPP Solutions GmbH, Alpine Bau GmbH, FCC Construcción S. A., Western Carpathians Motorway Investors Company GmbH.

6. novembra 2008 schválila vláda SR návrh opatrení vlády SR na prekonanie dopadov globálnej finančnej krízy s pripomienkami prijatými na rokovaní vlády – uznesenie vlády SR č. 808 zo 6. novembra 2008. Opatrenie č. 2 hovorí o zabezpečení realizácie PPP projektov v oblasti výstavby diaľničnej siete v plánovanom rozsahu. V prípade, že vzhľadom na nepriaznivú situáciu na finančných trhoch nebude možné realizovať projekty v plánovanom rozsahu a čase, v spolupráci s MF SR pripraviť alternatívny plán výstavby diaľnic financovaných priamo zo štátneho rozpočtu SR, v rámci schváleného deficitu rozpočtu verejnej správy. Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií SR v spolupráci s Ministerstvom financií SR dostalo za úlohu mesačne, od novembra 2008 predkladať vláde správy. 17. decembra 2008 uznesením č. 969 zo 17. decembra 2008 vláda schválila aktualizáciu opatrení vlády SR na prekonanie dopadov globálnej finančnej krízy. MDPT SR predložilo 17. decembra 2008 Správu o stave plnenia opatrení vlády SR na prekonanie dopadov globálnej finančnej krízy k 30. novembru 2008, 14. januára 2009 Informáciu o zabezpečení plnenia opatrenia vzhľadom na nepriaznivú situáciu na finančných trhoch v podmienkach realizácie PPP projektov, 28. januára 2009 Správu o stave plnenia opatrení vlády SR na prekonanie dopadov globálnej finančnej krízy k 31. decembru 2008. 9. februára 2009 vláda SR schválila návrh tretieho súboru opatrení na zmiernenie dopadov hospodárskej krízy (uznesenie vlády SR č. 125 z 9. februára 2009), v ktorom sa konštatuje reálne spustenie PPP projektov v oblasti výstavby diaľničnej siete ešte v prvom polroku 2009. Ak nebude možné vzhľadom na nepriaznivú situáciu na finančných trhoch realizovať projekty už v tomto čase, MF SR pripraví alternatívny plán výstavby diaľnic financovaných priamo zo štátneho rozpočtu SR, aby nedošlo k posunu termínu začatia výstavby. Gestorom je ministerstvo dopravy, termínom plnenia 30. jún 2009, spôsobom plnenia je predkladanie správ vláde SR. 11. marca 2009 predložilo ministerstvo dopravy ďalšiu Informáciu o zabezpečení plnenia opatrenia vzhľadom na nepriaznivú situáciu na finančných trhoch v podmienkach realizácie PPP projektov. K informácii predloženej 8. apríla 2009 schválila vláda SR uznesenie vlády SR č. 280 z 8. apríla 2009, z ktorého vyplýva povinnosť predkladania správy o plnení opatrenia č. 2 vlády SR na prekonanie dopadov globálnej finančnej krízy uloženého ministrovi dopravy, pôšt a telekomunikácií vzhľadom na nepriaznivú situáciu na finančných trhoch v podmienkach realizácie PPP projektov do 11. mája 2009 a každé tri mesiace. Zatiaľ poslednú Informáciu o zabezpečení plnenia opatrenia vzhľadom na nepriaznivú situáciu na finančných trhoch v podmienkach realizácie PPP projektov vzala vláda na vedomie 13. mája 2009.

Vývoj PPP má priamu súvislosť s plnením úlohy B. 5. uznesenia vlády SR č. 882 z 3. decembra 2008 - predloženie aktualizovaného zoznamu projektov Operačného programu Doprava na rokovanie vlády do 31. mája 2009. MDPT SR požiadalo predsedu vlády SR o odklad termínu do 30. októbra 2009. Predseda vlády SR s odkladom termínu súhlasil.

7. Záver

Úlohy definované v uzneseniach vlády SR, súvisiace s urýchlením postupu prípravy a výstavby nadradenej cestnej dopravnej infraštruktúry, rezorty poverené ich plnením uskutočňujú. Tam kde dochádza z objektívnych príčin k oneskoreniu vo vzťahu k zadefinovaným termínom, rezorty poskytujú včas adekvátne zdôvodnenie a žiadajú o zadefinovanie nových časových lehôt.

Harmonogram odovzdávania úsekov diaľnic a rýchlostných ciest do užívania aktualizovaný v závere Správy o plnení Programu prípravy a výstavby diaľnic a rýchlostných ciest na roky 2007 – 2010 sa plní, navyše bude predčasne odovzdaný do užívania úsek R1 Žarnovica – Šášovské Podhradie – I. etapa.

Problematicky sa vyvíja naplnenie zámeru postaviť niektoré úseky D1 a R1, rozdelené do balíkov PPP, formou verejno-súkromného partnerstva. V porovnaní s minulosťou sa v dôsledku finančnej krízy výrazne znížil záujem komerčných bánk financovať dlhodobé projekty, medzi ktoré patria aj diaľničné PPP projekty. Ak sa nepodarí finančne uzatvoriť projekty PPP v predpokladanom časovom horizonte, potom bude MF SR spoločne s MDPT SR a vládou SR hľadať alternatívy na zrealizovanie výstavby tých úsekov diaľnic a rýchlostných ciest, ktoré sú súčasťou jednotlivých balíkov PPP.

Ministerstvo financií SR bude v dôsledku celosvetovej finančnej krízy a s ňou súvisiaceho prepadu slovenskej ekonomiky prehodnocovať k septembru 2009 štátny rozpočet. V prípade potreby bude na zmeny reagovať aj diaľničný program, čo bude už súčasťou ďalšej správy o plnení Programu prípravy a výstavby diaľnic a rýchlostných ciest na roky 2007 – 2010, ktorý bude predložený na rokovanie vlády v zmysle uznesenia 882 z

3. decembra 2008 do 31. októbra 2009.
Lionheart
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 67
Založený: 10. Dec 2007 13:24
Bydlisko: Milky way

Naspäť na 2009

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 1 hosť.