Križovatka na R3 v Podbieli z plánov zmizla

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

Križovatka na R3 v Podbieli z plánov zmizla

Odoslaťod sergej » 22. Apr 2009 18:24

Križovatka na R3 v Podbieli z plánov zmizla

http://www.ndsas.sk/monitoring-medii/12326s?prm3=18674

STAROSTOVIA S NOVÝM NÁVRHOM NESÚHLASIA

Na stretnutí zameranom na výstavbu ďalšej etapy obchvatu R3 zostali viacerí starostovia poriadne rozčúlení - z pôvodného návrhu totiž zmizla plánovaná mimoúrovňová križovatka, ktorá sa mala stavať za Podbielom, v smere na Zuberec a Liptovský Mikuláš.

KRIVÁ - Prvoaprílového rokovania k etape obchvatu R3 na trase Nižná - Dlhá nad Oravou sa zúčastnili všetci zainteresovaní starostovia, zástupcovia Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS), a.s., projektanti, polícia, hasiči, zástupcovia správy ciest. Toto stretnutie si vyžiadalo ďalšie, v stredu 15. apríla v Bratislave.

Križovatka z plánov zmizla

Projektanti na stretnutí v Krivej informovali starostov obcí, okolo ktorých by mala viesť ďalšia etapa obchvatu, o dôležitej zmene v plánoch. S ňou vôbec nesúhlasí najmä starosta Podbiela Jozef Domiňák. Nespokojnosť so zmenou však vyjadrili aj ostatní. "Podľa štúdie dopadov na životné prostredie bolo plánované, že mimoúrovňová križovatka, teda zjazd z R3, bude viesť na cestu druhej triedy vedúcu z Podbiela na Oravský Biely Potok, Zuberec a Liptovský Mikuláš," informoval starosta Podbiela Jozef Domiňák. "Zástupcovia NDS nám však predložili ďalšiu štúdiu, v ktorej sa už so zjazdom nepočíta. Križovatka je naplánovaná len za Nižnou a medzi obcami Dlhá nad Oravou a Krivá."

Dopravu by to neodľahčilo

Podľa nového návrhu bytov Podbieli a okolo neho aj po vybudovaní obchvatu vyzeralo presne tak ako dnes. Všetci turisti, ktorí pôjdu v lete alebo v zime do rekreačnej oblasti pod Roháčmi, na Liptov či dokonca na východ cez horský prechod Huty, budú prechádzať cez Podbiel po starej ceste. A o tom, že ich nie je málo, vedia svoje Podbielčania i obyvatelia ostatných obcí Studenej doliny. "Naspäť pôjde väčšina opäť cez našu dedinu, inak sa predsa na obchvat nebudú môcť dostať. Podbiel teda takýmto obchvatom nič nezíska," rozhorčene komentoval zmenu J. Domiňák.

Jazdiť budú po starej

Starosta nám tlmočil aj dôvody, ktorými kompetentní obhajovali náhlu zmenu štúdie R3. Podľa jeho slov uviedli viacero argumentov, tri z nich boli však najdôležitejšie. "Obchvat má podľa nich slúžiť najmä pre tranzit, má spĺňať určité technické normy a ekonomické atribúty," vymenúva starosta. "A podľa technických noriem nesmú byť zjazdy od seba vzdialené menej ako päť kilometrov, po ekonomickej stránke je stavba mimoúrovňových križovatiek vraj veľmi drahá."

Argument tranzitu príliš neobstojí v konfrontácii s tým, že podľa štúdie je zjazd naplánovaný medzi Dlhou a Krivou. Ten by totiž využívali prevažne len ľudia z Dlhej nad Oravou a Chlebníc. Je však málo pravdepodobné, že vodič z Chlebníc bude vychádzať na obchvat, aby prešiel do okolitých dedín, keď bude mať prázdnu starú cestu.

Komu má cesta slúžiť?

Účastníci stretnutia v Krivej sa zhodli, že zrušenie križovatky v Podbieli nie je najšťastnejšie riešenie. "Prestávam si byť istý, komu by vlastne mala R3 slúžiť -turistom, občanom, cestujúcim, alebo by sa mala vybudovať len preto, aby sme dodržiavali akési normy? So starostami a s ďalšími zainteresovanými sme predložili diaľničnej spoločnosti viacero pripomienok k tomuto návrhu," dodáva starosta.

Podnet na Národnú diaľničnú spoločnosť napokon v predveľkonočný týždeň spoločne podávalo aj Združenie miest a obcí Slovenska. Podľa členov združenia je nelogické, aby na takom frekventovanom mieste, akým je križovatka Podbiel - Zuberec nebol vybudovaný pôvodne plánovaný zjazd. "Nedošlo by vôbec k odľahčeniu cesty v Nižnej ani v Podbieli, takže by sa nenaplnil účel budovania R3," uvádza sa v zápise.

Podľa noriem a zákona

O vysvetlenie, ako a prečo došlo k zmene plánu obchvatu sme požiadali hovorcu NDS Marcela Jánošíka. Uplynulú stredu nás informoval, že umiestnenia križovatiek na ťahu rýchlostnej cesty R3 sa prehodnocovali a projektanti odporučili vypustenie križovatky v Podbieli. Podkladom k tomu boli technické normy, podľa ktorých vzdialenosť medzi križovatkami musí byť minimálne 5 km, a cestný zákon, ktorý pripúšťa napájanie diaľnic a rýchlostných ciest len na cesty 1. triedy. Jedným z problémov je, že komunikácia smerom na Zuberec je síce frekventovaná, ale je cestou 2. triedy.

Pre nesúhlas so zmenou plánu R3 zo strany dotknutých obcí i ostatných orgánov štátnej správy sa napokon uplynulú stredu konalo na Ministerstve dopravy, pôšt a telekomunikácií SR ďalšie pracovné stretnutie. Z Oravy boli naň pozvaní len starosta Jozef Domiňák a primátor Tvrdošína Ivan Šaško. "Cieľom stretnutia bolo prehodnotiť počet navrhnutých mimoúrovňových križovatiek na úseku R3 Trstená - Dolný Kubín," informoval nás Marcel Jánošík. Výsledky rokovania, teda to, či na trase R3 zostane križovatka v Podbieli aj v Nižnej, alebo jedna z nich vypadne, majú byť známe do 30. apríla.

zdroj: Oravské Noviny
Obrázok používateľa
sergej
administrátor
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 160
Založený: 20. Feb 2005 09:28
Bydlisko:

Naspäť na 2009

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 0 hostí.