Cargo v blízkej dobe neskrachuje. Štát mu požičia

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

Cargo v blízkej dobe neskrachuje. Štát mu požičia

Odoslaťod aquila » 04. Mar 2009 12:33

Cargo v blízkej dobe neskrachuje. Štát mu požičia

BRATISLAVA. Nákladný železničný prepravca ZSSK Cargo Slovakia a správca infraštruktúry Železnice SR (ŽSR) získajú od štátu pôžičky celkovo za 235,88 milióna eur (asi sedem miliárd Sk). Rozhodla o tom dnes vláda Roberta Fica. Peniaze zo štátnych finančných aktív majú štátnym podnikom pomôcť prekonať dopady hospodárskej krízy, ktorá negatívne zasiahla objem nákladnej prepravy aj tržby oboch spoločností.

Vláda pôvodne zamýšľala poskytnúť finančnú injekciu len Cargu, a to vo výške 132,78 milióna eur (štyri miliardy Sk). Spoločnosť, ktorú chcela bývalá vláda Mikuláša Dzurindu sprivatizovať, však dostane od štátu návratnú pôžičku až 165,97 milióna eur (päť miliárd korún). Cargo vlani po prvý raz hospodárilo so ziskom 52 miliónov Sk (1,73 milióna eur), kríza sa však začala prejavovať na objednávkach firmy už v druhej polovici vlaňajška.

Zamestnanci Carga budú chodiť do práce, pracovať nebudú, ale mzdy dostanú, zatiaľ čo súkromné firmy, ktorým podobne ako Cargu v dôsledku krízy ubúdajú zákazky, musia prepúšťať - prečítajte si viac: Vláda chce ratovať krachujúce Cargo

Krízou poznačené výkony nákladného prepravcu sa podľa ministerstva dopravy, ktoré predložilo schválený materiál, odrazili aj na väčšom výpadku tržieb ŽSR. Tie inkasujú napríklad poplatky od dopravcov za použitie koľajníc. ŽSR, ktoré sa okrem iného starajú o údržbu koľajníc, vláda podporí úverom za 69,91 milióna eur (2,11 miliardy Sk).

Cargo vlani znížilo výkony v porovnaní s rokom 2007 o desatinu na 44,5 milióna ton tovaru. Negatívny vývoj prepravy pokračoval aj začiatkom tohto roka. Firme vypadli viaceré objednávky najvýznamnejších zákazníkov, a to najmä na prepravu železnej rudy, uhlia, kovových materiálov, koksu či šrotu. Menší počet prejazdených kilometrov po železnici skresal aj príjmy ŽSR z poplatkov za dopravnú cestu, ktoré na Slovensku patria k najvyšším v rámci Európskej únie.

ŽSR a Cargo zamestnávajú spolu viac ako 27.000 pracovníkov. Proti prepúšťaniu na železniciach vlani v decembri protestovali železničiarski odborári. Štrajkovou pohotovosťou, v ktorej zotrvali asi dva týždne, chceli tiež poukázať na dlhodobé neriešenie problémov železníc zo strany štátu. Vedenie troch štátnych železničných podnikov vrátane osobného prepravcu Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) sa zaviazalo, že nebude výraznejšie znižovať stavy pracovníkov.

Privatizácia Carga, ktorú rozbehla Dzurindova vláda, sa pre predčasné parlamentné voľby v roku 2006 neukončila. Súčasný kabinet sa zaviazal, že nebude privatizovať štátny majetok. Uvažoval však o spojení slovenského a českého carga.

Slovenské železnice sa v roku 2002 rozdelili na dve spoločnosti - ŽSR a ZSSK. V roku 2005 sa od osobnej prepravy v ZSSK oddelila nákladná doprava a vznikla spoločnosť ZSSK Cargo.

streda 4. 3. 2009 11:58 | Copyright © ČTK 2009

http://ekonomika.sme.sk/c/4334029/cargo ... zicia.html
Obrázok používateľa
aquila
administrátor
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 577
Založený: 03. Feb 2005 18:08
Bydlisko: doma :)

Naspäť na 2009

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 1 hosť.