Brána do súťaže je ešte zavretá

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

Brána do súťaže je ešte zavretá

Odoslaťod tybs » 21. Nov 2008 15:20

Hodnotitelia sa nestíhajú rozhodnúť, komu v súťaži o PPP diaľnicu dovolia súťažiť

Komisia v tendri na výstavbu súkromnej diaľnice z Nitry zatiaľ nerozhodla, koho zo štyroch záujemcov pustí do súťaže. Minister Vážny pôvodne predpokladal, že to bude vedieť dovčera.

BRATISLAVA. Štyri skupiny firiem sa rozhodli podať ponuky do súťaže o druhý balík diaľničných PPP projektov. Ten sa týka výstavby R1 od Nitry po Tekovské Nemce a severného obchvatu Banskej Bystrice.

Nízka cena má mať však najvyšší význam pri rozhodovaní hodnotiacej komisie. Podľa toho má najväčšie šance na víťaz­stvo rakúsko-holandská dvojica Strabag a Porr. Za R1 chce od štátu 41,66 miliardy korún. To je o 13,71 miliardy menej než konzorcium, ktoré z hľadiska ceny skončilo posledné. V tejto skupine šiestich firiem pod vedením francúzskeho Bouygues Travaux Publics o zákazku bojujú aj slovenské firmy Doprastav či Váhostav Juraja Širokého.

Nedá sa však vylúčiť, že uchádzači s nižšími ponukami budú zo súťaže vyradení, rovnako ako sa to stalo v prípade tendra na elektronické mýto.

Palčák: Najlacnejšia ponuka je zaujímavá

Víťaz súťaže by mal cestu a obchvat postaviť, prevádzkovať aj prefinancovať. Len čo budú môcť po cestách prechádzať autá, začne mu investíciu splácať štát. Sumy, ktoré súťažiaci ponúkli, už zahŕňajú podľa Petra Chovanca, riaditeľa odboru korporátneho a projektového financovania Dexia Banky, v podstate všetko. „Stavebné náklady, náklady na financovanie, údržbu, prevádzku, opravy po určitých rokoch, ocenenie prípadných rizík konzorcia, primeraný zisk a podobne,“ vymenoval Chovanec. Práve to, že investor je pri projektoch PPP motivovaný dokončiť stavbu načas v požadovanej kvalite, sa považuje za ich výhodu.

Investor by mal prevádzkovať diaľnicu maximálne 30 rokov.

Sumy, s ktorými proti sebe v súťaži stoja konzorciá, obsahujú dnešnú hodnotu splátok, ktoré v budúcnosti štát zaplatí. „To znamená, že to odráža časovú cenu peňazí. Milión o 10 rokov má nižšiu hodnotu ako milión dnes, a to o úrok za tých 10 rokov,“ povedal Chovanec.

Stále treba pripustiť možnosť, že ponuky sa budú zdať pridrahé štátu a zvolí radšej cestu financovania výstavby diaľnic z rozpočtu eurofondov.

„Musíme si spočítať, aký efekt má výstavba takejto cesty, teda úspora pohonných látok, zníženie počtu ťažkých dopravných nehôd či podpora podnikania v tomto sektore a podľa toho aj zhodnotiť, či cena je, alebo nie je akceptovateľná,“ povedal včera premiér Fico. Šéf Výskumného ústavu dopravného v Žiline Ľubomír Palčák sa prikláňa k tomu, že najlacnejšia z ponúk by nemusela byť predražená. „Investičné náklady boli odhadované na 22 miliárd korún, čiže keď najnižšia ponuka je zhruba 41 miliárd korún, tak je porovnateľná s tým, keby sa do toho púšťal štát sám,“ povedal Palčák.

Podľa neho treba brať do úvahy, že v cene je okrem výstavby aj prevádzka a údržba. „Stroje, ktoré na to budú potrebné, majú životnosť asi 10 rokov, takže sa minimálne dvakrát vymení technologický park,“ povedal.

Komisia sa nestíha rozhodnúť

Nadšené z ponúk je ministerstvo dopravy. Jeho odbor komunikácie považuje totiž za mimoriadny úspech v čase krízy, že „všetci štyria uchádzači o pilotný PPP projekt predložili ponuku“.

Ponuky však predložili už minulú stredu a dovčera mala podľa slov ministra dopravy Ľubomíra Vážneho komisia rozhodnúť, či všetky ponuky spĺňajú podmienky a môžu tak poputovať do súťaže. Komisia to zatiaľ nestihla.

„Vzhľadom na počet a rozsah podaných ponúk komisia zatiaľ nezasadla a žiadne rozhodovanie v spomínaných veciach sa nekonalo,“ odpovedalo ministerstvo dopravy.

Víťaz tendra by mal byť známy približne o ďalších desať dní až dva týždne po rozhodnutí komisie. Minister Vážny predpokladá, že ak sa prípadné odvolania vyriešia v priebehu mesiaca, zmluva na druhý balík by sa mohla podpísať v januári budúceho roka.

Čo chcú stavať
R1 – celková dĺžka 47 kilometrov

Nitra – Selenec dĺžka 12,6 kilometra

Selenec – Beladice dĺžka 18,97 kilometra

Beladice – Tekovské Nemce dĺžka 14,31 kilometra

Severný obchvat Banskej Bystrice dĺžka – 5,7 kilometra

Očakávané investičné náklady na samotnú výstavbu spolu: 22,3 miliardy korún (6,697 miliardy eur)

Zdroj: ministerstvo dopravy




http://ekonomika.sme.sk/c/4184040/brana ... vreta.html
tybs
diskutujúci
 
Príspevky: 86
Obrázky: 0
Založený: 05. Dec 2007 00:55

Naspäť na 2008

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 1 hosť.