Cestná infraštruktúra v Trnavskom kraji je priorita č.1

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

Cestná infraštruktúra v Trnavskom kraji je priorita č.1

Odoslaťod Dialniciar » 20. Nov 2008 21:18

Cestná infraštruktúra v Trnavskom samosprávnom kraji je priorita č.1

V Trnave najprv myslia, potom investujú a dokážu aj plánovať na 15 rokov dopredu. Cesty sa stali dôležitejšími, než čokoľvek iné. A občania kraja to vidia.

Prvou prioritou TTSK (Trnavský samosprávny kraj) na rok 2009 je uskutočnenie III. etapy rekonštrukcie ciest a mostov. TTSK je vlastníkom ciest II. a III. triedy v celkovej dĺžke 1588 km, z čoho je 1057 km ciest III. triedy a 531 km ciest II. triedy.

"Zabezpečíme prostredníctvom 174 stavebných akcií rekonštrukcie ciest v celkovej dĺžke 438 km, pričom ide predovšetkým o úseky ciest v nevyhovujúcom a havarijnom stave. Táto akcia sa začala realizovať v roku 2008. Bola rozdelená do troch etáp. V roku 2008 sa zabezpečuje I. a II. etapa s rozpočtovanými nákladmi 777 134 tis. Sk. V roku 2009 sa bude realizovať tretia etapa rekonštrukcie a opráv ciest a budú sa tiež realizovať rekonštrukcie mostov v obci Osuské, Vrakúň, Rastice. Časť týchto prác bude financovaná zo zostatku úverových zdrojov a časť prostredníctvom ROP. Celkovo sa v roku 2009 predpokladá investícia do ciest v hodnote 777 898 tis. Sk," doplnil Dušan Guťan, riaditeľ úradu TTSK.

Rozpočet TTSK pre budúci rok ráta s bežnými príjmami vo výške 3,26 mld. Sk (108,3 mil. eur) a prírastkom vo výške 365,6 mil. Sk (12,1 mil. eur) oproti tomuto roku, čo je nárast príjmov o vyše 12,6%. V oblasti kapitálových príjmov rozpočet v budúcom roku ráta s 578,8 mil. Sk (19,1 mil. eur) a výdavkami vo výške 1,6 mld. Sk (55,7 mil. eur), z čoho samotné investície do obnovy ciest predstavujú takmer 50%.

TTSK sa usiluje o komplexný obchvat Trnavy

V roku 2004 bola podpísaná Medziregionálna dohoda o vzniku Stredoeurópskeho dopravného koridoru, ktorá združovala regióny z Poľska, Švédska, Českej republiky a členom sa stal aj Bratislavský samosprávny kraj. V roku 2007 pristúpil k tomu projektu aj TTSK, regióny z Maďarska a Chorvátska. Snaha všetkých zainteresovaných je presadiť tento koridor a oficiálne ho zaevidovať do medzinárodnej dopravnej siete TEN-T koridory.

Odkaz z Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií (MDPT) je ten, že financie na dokončenie obchvatu Trnavy sa najbližšie roky nepodarí nájsť, ale MDPT si cení záujem TTSK o presadenie tohto koridoru do TEN-T siete.

V rámci tohto koridoru chce TTSK zlepšiť aj stavebné parametre na I/51 v rámci horského priechodu Biela Hora, ktorý 1/3 v roku samotný TTSK značne rozdeľuje. V budúcnosti sa nevylučuje ani cestný tunel, avšak všetko závisí od dostatku finančných zdrojov.

Dvojpruhová cesta II. triedy

V náznakoch sa začala črtať príprava na rozšírenie súčasnej cesty II. triedy medzi mestami Holíč a Skalica. Ide o cestu, na ktorej TTSK systematicky od r. 2004 vykonal súvislé opravy povrchu cesty, čím dosiahol stav vozovky výborný alebo dobrý. Cesta aj napriek úpravám a pridaním bezpečnostných prvkov je však naďalej nebezpečnou s mimoriadne nebezpečnou križovatkou, na čo v súčasnosti upozorňuje celá séria dopravných značiek. Druhým neuralgickým bodom je zle navrhnuté napojenie obchvatu Skalice na samotný vjazd do mesta, čo vytvára zdržania. Na tomto krátkom, 6,5 km dlhom úseku sú prekročené prípustné dopravné intenzity a cesta súrne potrebuje ďalšie riešenia. Ako jedno z najlacnejších sa ukazuje práve rozšírením o ďalší jeden jazdný pruh, neskôr na dostavbu na štyri jazdné pruhy, po dva smerovo oddelené betónovými zvodidlami. TTSK v spolupráci s mestami Skalica a Holíč v súčasnosti začali prípravné práce pod rozšírenie cesty o jeden jazdný pruh. Zo strany od Skalice sa buduje kanalizácia, zo strany od Holíča prebieha úprava inžinierskych sietí.

Priebeh opráv ciest II. a III. triedy v TTSK od r. 2004

Podľa odborníkov a predovšetkým odborných poradcov v oblasti cestnej infraštruktúry vydrží vozovka minimálne 7 rokov v maximálnom zaťažení. Samotný asfalt a jeho kvality vydržia na minimálne zaťažených úsekoch bez problémov aj 20 rokov. V roku 2004 evidoval TTSK viac ako 500 km svojich ciest v stave nevyhovujúcom alebo havarijnom a stav vozidiel, ktoré sa mali o cesty starať sa považoval za kvantitatívne nedostatočný a kvalitatívne až zúfalý.

TTSK dokázal v rokoch 2006 či 2007 investovať zo svojho bežného rozpočtu maximálne 130 mil. Sk na opravy ciest. Ak by teda chcel opraviť všetky cesty, potreboval by 1,3 mld. Sk, pretože priemerné náklady na opravu 1 km cesty sú v TTSK niekde na úrovni 2,6 mil. Sk. Oprava by teda trvala 13 rokov, no medzitým by sa zhoršili ďalšie cesty. Preto sa prijal plán na generálnu rekonštrukciu ciest II. a III. triedy a z úveru od Dexia banky vo výške cez 1,5 mld. Sk sa zaviazalo investovať 1 mld. Sk do obnovy ciest. Do celkovej obnovy ciest sa rátajú ďalšie sumy v rámci bežného rozpočtu, čo je suma 100 mil. Sk a taktiež blížiace sa zdroje z eurofondov, na ktoré musel TTSK najprv vyriešiť majetkovo-právne vzťahy pod cestami v rámci pozemov pod nimi a taktiež pripraviť kvalitné projekty.

TTSK dokáže v r. 2008 a 2009 preinvestovať len v rámci opráv ciest II. a III. triedy a rekonštrukcie mostov vyše 1,5 mld. Sk, čo bude predstavovať 1. miesto z hľadiska výsledkov v rámci všetkých samosprávnych krajov. V TTSK sa totiž za dva roky dokáže súvislými opravami obnoviť vyše 36% všetkých ciest II. a III. triedy, niekoľko mostov a taktiež sa odstráni vyše 41 bodových závad a zlepšia sa kolízne body, akými sú križovatky.

Okrem toho sa v r. 2008 a 2009 investovalo alebo investuje do Správy a údržby ciest v TTSK sumou presahujúcou 200 mil. Sk. Financie smerujú rovnomerne do zatepľovania obvodových múrov hlavných budov, výmeny striech a ich zateplenie, výmena okien, kancelárska a výpočtová technika, nové oplotenia areálov, nové sypače, traktory, nákladné autá, menšie dodávky, jednoduché náradie a pracovné odevy. Týmto sa dosiahlo, že akékoľvek menšie opravy ciest I., II. alebo III. triedy si spraví TTSK aj sám, čím ušetrí ďalšie finančné prostriedky z bežného rozpočtu.

TTSK sa negatívne postavil aj k dopravnej situácii v meste Senica a bude sa usilovať o skoršie začatie výstavby cestného obchvatu na I/51 v tomto meste.

Zdroje: Župný spravodajca TTSK, www.trnava-vuc.sk , www.trnava.sk
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 19:16

Naspäť na 2008

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 2 hostí.