Vo Vieske sa s tunelom nepočíta

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

Vo Vieske sa s tunelom nepočíta

Odoslaťod aquila » 15. Okt 2008 00:09

V roku 2004 sa začalo v Púchovskom regióne hovoriť o plánovanej výstavbe rýchlostnej komunikácie R6, ktorá prepojí Slovensko s Českou republikou. Po vypracovaní zámeru a navrhnutí možných variant trasovania cesty sa mohli s plánovanou výstavbou oboznámiť aj obyvatelia dotknutých obcí. Rýchlostná cesta sa bude napájať na jestvujúci diaľničný privádzač a bude sa tiahnuť Púchovskou dolinou, preto sa výstavba dotkne najmä občanov miestnej časti Vieska, obce Dohňany a Lúk.

Obyvatelia predmetných obcí sa už mali možnosť k jednotlivým trasám R6 vyjadriť pred troma rokmi a ich pripomienky boli zapracované do novej správy, ktorú Národná diaľničná spoločnosť prezentovala uplynulý týždeň. Zo štyroch navrhovaných trás sa nakoniec po vyjadrení všetkých dotknutých strán našiel najvýhodnejší variant, ktorý bude kopírovať jestvujúcu železničnú trať. Dotknuté orgány a predstavitelia obcí dali najavo, že by nebolo dobré uzatvárať dolinu z obidvoch strán preto sa už s pravou stranou doliny nepočíta. Na stretnutí, ktoré sa uskutočnilo uplynulý pondelok, boli občania Viesky oboznámení s upraveným variantom, ktorý sa však niektorým aj napriek zmenám nepozdáva. Zasiahne totiž niekoľko rodín, ktorým bude viesť cesta cez dvory a domy.

„Podľa môjho názoru Národná diaľničná spoločnosť naše pripomienky do terajšej správy o hodnotení vplyvov výstavby cesty na životné prostredie vôbec nezahrnula. Opäť sme videli návrh trasy, ktorú sme pred troma rokmi zamietli. Žiadali sme, aby sa koridor cesty posunul aspoň dvesto metrov od obývanej časti. Táto požiadavka nám však nebola vyhovená. Kvôli tomu prídeme o pozemky a domy,“ povedal nespokojný občan Viesky Milan Gurín.

Podľa vyjadrenia Národnej diaľničnej spoločnosti boli pripomienky občanov zapracované do štúdie, no z technického hľadiska to nie je možné. Terén je značne členitý a stavať cestu v nestabilnom prostredí by si vyžadovalo veľké investície.

„Občania sa k plánovanej trase vyjadrili písomne na Ministerstvo životného prostredia. Napísali svoje požiadavky a na základe nich spracovateľ dokumentácie vyhodnotil, že ponad Viesku by bolo najvhodnejšie vybudovať tunel. Po finančnom preverení sa však s týmto variantom nepočíta, pretože výstavba jedného tunela pri Vieske by zhltla rovnaké financie ako celá R6 na slovenskej strane,“ doplnila mestská architektka Daniela Šicová.

Je jasné, že investor má záujem znížiť náklady čo najviac a vykúpiť niekoľko pozemkov s rodinnými domami je jednoduchšie a lacnejšie, než vybudovať tunel. V súčasnej dobe však ešte nie je jasné, ktoré domy to naozaj budú. Terajší návrh trasy je realizovaný v mierke 1:10 000, takže investor ešte nevie presne povedať, ktorých parciel sa to bude týkať. Stavebníci budú potrebovať pri výstavbe cesty priestor a zabraný úsek môže mať šírku až tristo metrov. Presné trasovanie bude možné zrealizovať až po ukončení hodnotenia vplyvov na životné prostredie. To by malo byť zavŕšené v marci budúceho roka. Nespokojní občania tak môžu svoje názory zasielať na ministerstvo životného prostredia alebo na Národnú diaľničnú spoločnosť až do konca novembra tohto roka.

Podobné stretnutia sa uskutočnili aj v Dohňanoch a v Lúkach, kde obyvatelia mali možnosť konečne na mapách vidieť, ako bude cesta v doline vyzerať a kadiaľ bude zhruba viesť. Podobne ako vo Vieske mali občania požiadavku, aby bola cesta postavená čo najďalej od zastavanej plochy. „Sme radi, že sme sa mohli oboznámiť so správou a budeme sa snažiť v ďalšom období komunikovať s realizátorom stavby, aby upravil konečnú trasu cesty čo najviac podľa našich požiadaviek,“ doplnil starosta obce Dohňany Milan Panáček.

Určite to nie je nikomu príjemné, keď musí kvôli výstavbe uvoľniť pozemok či dom. Tu však treba povedať, že investor má na výkupy pozemkov dostatok financií a bude záležať na každom jednotlivcovi, ako sa dohodne. Plochy, ktoré budú zabraté pod výstavbu R6 budú klasifikované ako stavebné pozemky, a tak zopár ľudí na tom možno ešte aj zarobí. Veď meter štvorcový bežnej pôdy nestojí viac ako 50 korún, no majiteľ dostane cenu podľa hodnoty stavebných pozemkov v Púchove, kde sa cena za jeden meter pohybuje nad 1000 korún. Na konečné riešenie si však budeme musieť ešte počkať.



Po dlhšom čase sa o trasovaní rýchlostnej komunikácie R6 hovorilo s občanmi na pondelkovom stretnutí v miestnej časti Vieska Bezdedov.



Ak zostane trasovanie R6 v koridore naľavo od železnice, ohrozených je niekoľko starších domov vo Vieske.


Autor: -mh-
Zdroj: Púchovské noviny, číslo 37/2008

http://www.puchov.sk/mesto/aktuality/vs ... m-nepocita
Obrázok používateľa
aquila
administrátor
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 577
Založený: 03. Feb 2005 18:08
Bydlisko: doma :)

Naspäť na 2008

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 3 hostí.