Další studie silnice R43. Miliony vyhozené do koše?

re-print článků souvisejících s problematikou dálnic, rychlostních komunikací a silnic

Moderátor: Moderátori

Další studie silnice R43. Miliony vyhozené do koše?

Odoslaťod Marty » 29. Sep 2008 11:54

Další studie silnice R43. Miliony vyhozené do koše?

Jižní Morava (duch) - Je to asi nejpotřebnější dopravní stavba kraje, shodují se o rychlostní silnici R43 zástupci všech politických stran. Shodnout se ale nemohou na tom, kudy má nová spojnice jižní Moravy s východními Čechami vést.

A výstavba se znovu komplikuje. Ve hře dosud byly dvě varianty počítající s trasou přes brněnskou čtvrť Bystrc. Brněnští radní ale rozhodli, že projektanti mají územní plán města navrhnout i ve variantě, která s R43 v Bystrci vůbec nepočítá a která vede Boskovickou brázdou. Tuto možnost přitom už dříve zavrhlo vedení kraje.

Územní plán s variantou bez R43 v Bystrci teď prosadili zelení. Podle náměstka primátora Martina Andera (SZ) tak bude rozhodování o R43 průhlednější. Kraj to ale označuje za nesmysl, za zbytečné plýtvání penězi a zdržování výstavby silnice. „Jihomoravský kraj tuto variantu už jednou prozkoumal, a to v roce 2005. Studie tehdy stála přes dva a čtvrt milionu korun a ukázala, že toto řešení je špatné. Je zbytečné, aby někdo v roce 2009 zkoumal znovu totéž a plýtval veřejnými prostředky,“ zlobí se hejtman Stanislav Juránek (KDU-ČSL). Vedení kraje se proto rozhodlo, že veškeré materiály k variantě vedoucí mimo Bystrc a dále pak Boskovickou brázdou předá brněnským radním. Ti ovšem na nové studii trvají. Podle nich neznamená zbytečně utracené miliony a tři varianty návrhu územního plánu chtějí mít už v lednu.

„Celou dobu, co se to bude zpracovávat, jako bychom řešení R43 odkládali. Tato varianta přitom zpochybňuje územní plány řady obcí, proto se do toho musíme vložit,“ tvrdí hejtman.

Více TÉMA na str. D3

http://zpravy.idnes.cz/mfdnes.asp?v=229 ... &c=1056545

R43: silnice, která lidi rozděluje

CO VIDÍTE NA FOTOGRAFII? MF DNES přináší druhý díl předvolebního názorového seriálu. Lídři politických stran do krajských voleb tentokrát popisují, co je napadá, když si prohlížejí počítačovou vizualizaci rychlostní silnice R43, která vede podél Brněnské přehrady.

Zhruba deset let se vedou řeči o tom, kudy povede rychlostní silnice R43. Varianty jsou dvě: buď přes brněnskou čtvrť Bystrc, nebo

takzvanou Boskovickou brázdou přes Ostrovačice a Veverskou Bítýšku. Obě se dočkaly několika porovnávacích studií. Z nich zatím vždy lépe vyšla „bystrcká stopa“.

Aktivisté a Strana zelených ale studie zpochybňují. Evropská unie z rozpočtu odmítla dát na stavbu silnice miliardy korun. Současné vedení Jihomoravského kraje, které „kope“ za stavbu R43, ale tvrdí, že je reálné, aby se silnice začala stavět v příštích sedmi letech. Podmínkou je, že bystrcká varianta

nebude neustále zpochybňována. Až desetitisíce automobilů by tak měly jezdit na sever přes čtvrti Bystrc, Kníničky a Bosonohy. R43 je tématem druhého dílu předvolebního seriálu MF DNES. Pětice kandidátů jsme se zeptali: Co vidíte na fotografii?

Stanislav Juránek (KDU-ČSL): Už začněme

Obrázek modeluje to, co už bych velmi rád viděl ve skutečnosti.

Celá severní část Jihomoravského kraje se nemůže rozvíjet bez vybudování rychlostní komunikace R43 z Brna do Svitav. Dokud nebude existovat tato životně důležitá tepna, budou na dosavadní, téměř trvale přetížené, kapacitou naprosto nedostačující a z bezpečnostního hlediska nevyhovující silnici dál zbytečně umírat lidé.

Vybudování silnice R43 BrnoSvitavy je jednoznačnou prioritou. Rozhodně prosazuji, aby stát tuto komunikaci konečně začal budovat, a to v bystrcké variantě. Proč? Protože druhá možná trasa Boskovickou brázdou, mimo to, že je dražší a technicky náročnější, není dopravně účelná. Neřeší totiž ulehčení přetížené dopravy ve městě Brně. Silnice R43 má být vybudována velmi šetrně k lidem i životnímu prostředí. V Bystrci povede tunelem.

Bohužel jsou zde skupiny osob, které se trvale snaží hatit záměr výstavby této silnice. Kvůli jejich činnosti se projekt vybudování R43 neustále zdržuje. A jen pro ilustraci, jak složitá je situace s R43: už mi došla petice proti stavění R43 v bystrcké variantě i petice proti vedení R43 Boskovickou brázdou. Takže, „chytrá horákyně“, raď. Nikdo se nikdy nemůže zavděčit všem. Jisté ale je, že tato silnice je životně důležitá a její vybudování je nutné. Usiluji o to, aby stát, který bude investorem stavby R43, začal co nejdříve stavět.

Vojtěch Adam (KSČM):

Buď R43, nebo chaos

Mým milovaným sportem je cyklistika.

Proč to vlastně říkám? Protože i Brněnská přehrada a její okolí patří mezi moje nejoblíbenější trasy. Když se dívám na obrázek, představuji si dobu, kdy bude tato rychlostní silnice v této navržené variantě dobudována, bude dobře zakomponována do krajiny, vybavena všemi bezpečnostními prvky a začne sloužit veřejnosti. A po letech si nikdo už ani nevzpomene na spory, které její vybudování provázely. A vůbec mě tento obraz neděsí. Dovolil bych si malé srovnání s vyspělým zahraničím. Dálnice, rychlostní komunikace i ostatní silnice jsou nedílnou součástí krajiny a jejich síť je podstatně hustější než u nás. Stačí se podívat na automapu.

Obecně lze říci, že enormní nárůst dopravy, pokud nebude velkoryse a rychle řešen, povede v Brně k dopravnímu kolapsu. Bystrcká varianta R43 je historickým řešením, které dopravě v Brně v severojižním směru významně ulehčí. Vizualizace studie trasy R43 podle architektonické studie ukazuje, že je v Bystrci vedena pod zemí a životní prostředí neruší.

Je nejvyšší čas, aby se přiblížilo zahájení stavby. Z řady objektivních důvodů jsme se v krajském zastupitelstvu odmítli zabývat variantou, která by vedla od Ostrovačic na Kuřim, tedy Boskovickou brázdou.

Budování takových silnic je daní za to, čemu říkáme pokrok. Buď se přizpůsobíme, nebo to skončí všeobecným dopravním chaosem.

Kateřina Dubská (SZ):

R43 je krokem zpět

Na obrázku vidím to, co bych nikdy nechtěla vidět ve skutečnosti a co bych nepřála vidět žádnému z návštěvníků Brněnské přehrady.

Přivádět kolony hlučných a znečišťujících kamionů do hustě osídlené městské části a bezprostřední blízkosti oblíbené rekreační oblasti je jednoznačně krokem zpět. A to i přesto, že autor vizualizace s kamionovou dopravou na mezinárodní transevropské silnici R43 evidentně nepočítá. Brno, stejně tak jako řada jihomoravských obcí, si zaslouží mít pro tranzitní dopravu obchvat. Stavět průtah městem si nedovolili ani Hitlerovi plánovači.

V době protektorátu, kdy záměr vznikal, totiž bystrcké sídliště neexistovalo, přehrada nesloužila rekreačním účelům a po dálnicích nejezdily tisíce kamionů. Plány současného vedení kraje vést bezpochyby potřebnou dopravní stavbu R43 právě bystrckou stopou jsou v rozporu s evropskými směrnicemi, které výslovně hovoří o nutnosti odvádět tranzitní dopravu mimo osídlená území pomocí obchvatů. Vidím však také řadu obyvatel severu našeho kraje postižených hustou tranzitní dopravou, kteří čekají na výstavbu R43 jako obchvatu jejich obcí. A musím se proto ptát, proč současné vedení kraje tvrdošíjně prosazuje zastaralou variantu v okolí Brna a nevynakládá takřka žádné úsilí na to, aby přispělo k urychlení přípravy R43 od Kuřimi na Svitavy, po které voláme všichni, i my v krajské opozici?

Milan Venclík (ODS): Boskovická brázda ne

Rychlostní silnice R43 z Brna na Svitavy je nejdůležitější silnicí severu Jihomoravského kraje. Ovlivňuje život statisíců lidí žijících na Blanensku, Boskovicku a Letovicku, má nadregionální význam a potřebuje ji i Pardubický kraj. A proto ji já i moji kolegové budeme podporovat. Pokud se stanu hejtmanem, nikdy nepodpořím trasu této silnice vedenou Boskovickou brázdou. Je to trasa drahá a ničící unikátní krajinu v této části kraje. Směřování R43 přes Boskovickou brázdu je i dopravně nesmyslné, a než ji stavět tady, je lepší nestavět nic.

Při stavbě této silnice se musí brát ohled na zájmy obyvatel, kteří budou touto rychlostní silnicí zatíženi. Je potřeba, aby silnice splňovala všechny emisní a hlukové normy podle standardů běžných v Evropské unii. Dovedu si proto představit, že trasa v Bystrci povede pod zemí nebo bude zakrytována.

Výstavba rychlostní silnice R43 bude financována ze státního rozpočtu. Mrzí mne, že se utrácí další peníze za zpracování nových variant. Tento proces zastavil přípravu silnice R43. Vláda zpracovává seznam silnic, které budou stavěny do roku 2020, a z tohoto důvodu tam spojení Brna a Svitav není. Tuto skutečnost je nutno změnit. I tak nezačne stavba dříve než za deset let. Přeji lidem v Jihomoravském kraji, aby zvolili politickou reprezentaci, která hájí jejich zájmy a pracuje na tom, aby se region rozvíjel.

Michal Hašek (ČSSD): Kraj až dosud jen sliboval

Osm let slibů vedení Jihomoravského kraje, osm let stále se zvyšující dopravní i ekologické zátěže pro lidi v blízkosti silnic. Právě rychlostní silnice R43 se stala významnou dopravní příčkou vedenou v severojižním směru mezi R35 s připojením u Moravské Třebové a dálnicí D1 s připojením v Troubsku u Brna.

Trasa je stabilizována v územních plánech obcí a měst. Bohužel s ohledem na nesouhlasná stanoviska některých iniciativ se nyní, po šesti letech, zpracovává nový posudek. Pak bude následovat veřejné projednání a vydání stanoviska.

Nejasnosti ve vedení trasy silnice R43 v úseku Troubsko (D1) - Kuřim negativně ovlivnily i přípravu navazujících úseků Kuřim - Černá Hora a Černá Hora - Svitávka.

Pro sociální demokracii je nejdůležitější, aby se celá situace léta neřešila pouze formou jednání a papírových studií. Je potřeba začít reálně stavět. Je potřeba odlehčit místům, která se kvůli růstu dopravy stala nesnesitelnými k běžnému životu v obci, například Lažany, Lipůvka nebo Svitávka. Je potřeba na celém projektu začít pracovat. Ale ne ve městě Brně. Je potřeba začít stavět buď ze strany Pardubického kraje, nebo ze strany Česká-Kuřim.

Jihomoravský kraj a město Brno musí mít šanci řešit systém dopravních cest, včetně jejich modernizace. Infrastruktura kraje je nedílnou součástí jeho atraktivnosti v místním i evropském prostoru.

O autorovi| Zpracovala TEREZA STRNADOVÁ

http://zpravy.idnes.cz/mfdnes.asp?v=229 ... &c=1056550
Obrázok používateľa
Marty
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 718
Založený: 17. Okt 2006 21:19
Bydlisko: CZ, Troubsko

Naspäť na Monitoring tisku

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 2 hostí.