Moricove Vrútky ponúkajú komfort

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

Moricove Vrútky ponúkajú komfort

Odoslaťod patriot » 22. Sep 2008 17:04

ŽOS Vrútky predstavia osobný vozeň prvej triedy vyrobený na Slovensku.

Moricove Vrútky ponúkajú komfort

Slovenský výrobca železničných vagónov ŽOS Vrútky prichádza na trh s novou vlajkovou loďou. Na veľtrhu Inno Trans v Berlíne zajtra predstaví osobný vozeň rýchlikového typu IC/EC prvej triedy Ampeer. „Je to súčasný európsky štandard, v ktorom by sa mali voziť cestujúci v 21. storočí,“ vyhlásil pre HN predseda predstavenstva spoločnosti Víťazoslav Móric. Zároveň dodal, že ľudia v západnej Európe sú na podobnú kvalitu cestovania zvyknutí. Na Slovensku doteraz absentuje.

Slovenské prvenstvo

Vývoj a výroba nového vozňa stáli podľa šéfa ŽOS Vrútky asi 150 miliónov korún, teda takmer päť miliónov eur. Ide o prvý vozeň prvej triedy vyrobený na Slovensku. V minulom roku spoločnosť uviedla na trh prvý – na Slovensku naprojektovaný a vyrobený slovenský vozeň druhej triedy Bmpeer. Na výrobu 25 kusov tohto vozňa dostala objednávku od Železničnej spoločnosti Slovensko.

Vo Vrútkach, kde sa doteraz okrem modernizácií vozňov vyrábali moderné prímestské vlakové jednotky radu 840 a známe tatranské električky, tak zaznamenali veľký krok vpred. Výroba vlastných produktov, od vývoja až po finálnu montáž, len zvyšuje pridanú hodnotu tovaru. Ročné náklady spoločnosti na výskum a vývoj dosahujú 50 miliónov korún, ktoré zabezpečuje z vlastných zdrojov. Nový vozeň by sa mal kvalitatívnymi parametrami vyrovnať ponuke svetových výrobcov.
Veľkopriestorový vozeň s kapacitou 54 miest a maximálnou rýchlosťou 160 kilometrov za hodinu jazdí na podvozkoch, ktoré do Vrútok dodáva nemecký Siemens. Slovenský produkt spĺňa podľa ŽOS Vrútky všetky bezpečnostné a technické normy bežné vo svete. „Vnútorný dizajn a ďalšie parametre sú do značnej miery prispôsobené požiadavkám zákazníka, preto nie je porovnávanie s ostatnými výrobcami objektívne,“ odpovedal Móric na otázku HN, či možno nový vozeň porovnať so zahraničným .

Chcú preraziť u menších

V súčasnosti sa vozeň montuje na zákazku Železničnej spoločnosti Slovensko. V rokoch 2008 a 2009 plánujú v ŽOS Vrútky vyrobiť päť vozňov typu Ampeer a 10 vozňov typu Bmpeer pre potreby slovenského prepravcu. „Snažíme sa ponúknuť nášmu partnerovi také podmienky, v ktorých prevýšime konkurenciu. Ide o kombináciu ceny, kvality, technickej vyspelosti a flexibility, vyrobenú na Slovensku,“ vysvetlil svoju dominanciu v dodávkach pre ŽSSK šéf ŽOS-ky. Vrútočania plánujú s novým vozňom preniknúť aj do Európy.

„Potenciál vidíme v dodávkach stredných a malých sérií, o ktoré veľké spoločnosti nemajú záujem,“ objasnil Móric. Menší výrobca dokáže podľa neho pružnejšie reagovať na potreby jednotlivých zákazníkov. Konkurenčnou výhodou vozňov z Vrútok má byť podľa Tomáša Kráľa, hovorcu firmy Siemens, u nás aj ich cena.

Železnice chcú inovovať

Rozvoj železníc u nás stále zaostáva. Slovensko je podľa Kráľových slov jednou z posledných európskych krajín, kde sa v železničnej doprave nerealizovali väčšie objemy investícií do obnovy vozňového parku v rámci osobnej prepravy. Železničná spoločnosť Slovensko sa s tým musí vyrovnať.

Šéf ŽOS Vrútky naopak tvrdí, že nedostatok peňazí svojho najväčšieho odberateľa zatiaľ nepociťujú. Posledná dodávka nových vozňov bude podľa hovorcu Železničnej spoločnosti Slovensko Miloša Čikovského financovaná z bankového úveru. V štátnom rozpočte na ňu neboli zdroje. Slovenskí železničiari plánujú investovať do modernizácie vozového parku významné prostriedky. „V horizonte piatich rokov to bude asi 90 miliónov eur. Investície chceme pokryť z európskych, štátnych a súkromných zdrojov,“ potvrdil pre HN Čikovský.

00:00 22. 9. 2008

http://hnonline.sk/ekonomika/c1-2798920 ... ju-komfort
patriot
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 256
Založený: 19. Máj 2008 20:52

Naspäť na 2008

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 1 hosť.