Európska infraštruktúra by mala byť urýchlene prepojená
Náklady na prepojenie dopravnej infraštruktúry členských štátoch Európskej únie (EÚ) vzrástli oproti pôvodným plánom o 16,8 % na takmer 400 mld. eur, uvádza Európska komisia
[6.5.2008, SITA]
BRUSEL 6. mája (SITA, Reuters) - Náklady na prepojenie dopravnej infraštruktúry členských štátov Európskej únie (EÚ) vzrástli oproti pôvodným plánom o 16,8 % na takmer 400 mld. eur a dokončenie niektorých veľkých dopravných úsekov bude meškať za stanoveným časovým harmonogramom. Uvádza to Európska komisia v správe o vývoji 30 cestných, železničných a vodných dopravných projektov od roku 2004, ktorú predložila na utorkové rokovanie Rady ministrov dopravy EÚ v Slovinsku. Prepojenie transeurópskych cestných a železničných sietí je pritom považované za kľúčové na podporu rastu vnútorného trhu 27-člennej EÚ. "Dnes je jasné, že značné časti týchto 30 projektov nebudú dokončené pred rokom 2015 a niektoré dokonca pred rokom 2020," uvádza komisia vo svojej správe.
Eurokomisár pre dopravu Jacques Barrot označil takýto vývoj za neakceptovateľný a uviedol, že presun osobnej a nákladnej prepravy z ciest na železnice by mohol EÚ pomôcť splniť svoje ciele v oblasti znižovania emisií oxidu uhličitého. "Pokles investícií do dopravy v Európe nie je dobrým znakom," dodáva Barrot. Investície európskych štátov do dopravy a infraštruktúry predstavovali v osemdesiatych rokoch minulého storočia 1,5 % hrubého domáceho produktu (HDP), zatiaľ čo v súčasnosti to je to len 0,5 % HDP, teda polovica požadovanej hodnoty.
Členské štáty minulý rok požiadali EÚ o poskytnutie finančnej pomoci v objeme 11,5 mld. eur na financovanie prioritných projektov v celkovej hodnote 55 mld. eur a prekročili tak rozpočet bloku o vyše 5 mld. eur. Pre EÚ najdrahším projektom bola vlani výstavba železničnej osi Berlín - Palermo, ktorá dostala z únie 5,1 mld. eur. Druhé miesto obsadila výstavba železničného prepojenia francúzskeho mesta Lyon s maďarsko-ukrajinskými hranicami. Barrot tiež plánuje navrhnúť pri príležitosti návštevy Srbska začlenenie západného Balkánu do európskeho integračného dopravného systému
Nový príspevok Vybrané správy automaticky prevzaté z ekonomického servisu agentúry SITA sú na eTRENDE dostupné 7 dní od času uverejnenia. O podmienkach získania prístupu ku kompletnému servisu vrátane archívu sa informujte na www.sita.sk. © SITA a iné agentúry uvedené na začiatku textu.
http://servis.etrend.sk/133880/spravy-s ... -prepojena