Primátor i župan: Minister Prokopovič zavádza! (Korzár)

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

Moderátor: Moderátori

Primátor i župan: Minister Prokopovič zavádza! (Korzár)

Odoslaťod mel » 16. Sep 2005 16:16

Primátor i župan: Minister Prokopovič zavádza!

(ren, jsv)

http://www.cassovia.sk/korzar/clanok.php3?sub=16.9.2005/66997K

Košice - Slová ministra dopravy Pavla Prokopoviča (SDKÚ) o tom, že predstavitelia mesta i kraja by mali začať robiť, hľadať silných investorov a potom by sa tu začali stavať aj diaľnice, rozhorčili primátora Košíc Zdenka Trebuľu (SMER) i župana Košického samosprávneho kraja (KSK) Rudolfa Bauera (KDH).


"Každý minister by sa mal starať nielen o vytypované kraje, ale o celé Slovensko. Dobrý manažér a národohospodár si musí uvedomiť, že bez kvalitnej infraštruktúry nemôže pritiahnuť investorov. Uvažovanie o opačnom postupe je nelogické a scestné," reaguje Trebuľa.


Ďalej poukazuje na obrovské regionálne rozdiely medzi Bratislavou a východom. Kým v roku 1995 bol Bratislavský kraj na 143. mieste rebríčka regiónov, v roku 2002 už na 48. mieste. Oproti tomu východné Slovensko bolo v roku 1995 na 249. mieste a v roku 2002 na 247. mieste.


"Veľký skok Bratislavského kraja je popri fakte, že ide o hlavné mesto, úmerný investíciám do infraštruktúry, ktoré následne prilákali obrovské množstvo kapitálu."


Aj podľa skúseností župana Bauera investori pred vstupom do regiónu skúmajú predovšetkým kvalitu podnikateľského prostredia a infraštruktúry.


"Slovensko pred niekoľkými dňami prišlo o vyše trojmiliardovú investíciu, keď Sungwoo Hitech ako subdodávateľ automobilových plechov pre spoločnosť KIA uprednostnila Ostravu. Spoločnosť rozhodnutie zdôvodnila oveľa lepšie pripravenou dopravnou infraštruktúrou a infraštruktúrou priemyselných parkov, ktoré Ostrava ponúkla. Významnú úlohu zohrali aj plánované investície do cestnej a diaľničnej siete na severnej Morave. Teda, investori idú za diaľnicou a pripravenými priemyselnými parkami a nie naopak,"

povedal nám R. Bauer.


Županovi i primátorovi sa taktiež nepáči, že minister používa príklad Žiliny ako vzor pre postup samosprávy vo vyvíjaní tlaku na vládu pri presadzovaní výstavby diaľnice.


"Investície veľkých automobiliek pripravovala vládna agentúra SARIO. Tvrdenie ministra, že mesto Žilina si samo zohnalo investíciu Hyundai-KIA, je zavádzajúce," hovorí primátor.



"Takýto postup 'nôž na krk vláde' znamenal zvýšenie výdavkov o 2 až 3 miliardy korún, ktoré zaťažia štátny rozpočet a pôjdu z vrecka všetkých daňových poplatníkov. Možno v rozpore s názorom pána ministra radšej uprednostňujeme zákonný a zodpovedný postup samosprávy," dodáva Bauer.


Podľa šéfa KSK má každý, či už ide o investora alebo bežného občana, rovnaké nároky na kvalitnú cestnú sieť, vrátane rýchlostných ciest a diaľnic, ako je to na západnom Slovensku a preto nie je dôvod na to, aby východniari boli v tomto smere hendikepovaní.


"Vláda by mala postupovať v zmysle svojich uznesení a smerovať financie na rozvoj infraštruktúry do zaostávajúcich krajov tak, aby pomohli vyrovnávať regionálne rozdiely."


Predseda KSK nerozumie argumentom ministra, že je jedno, či sa diaľnica bude stavať zo západu na východ alebo naopak, lebo konečný efekt bude rovnaký.


"Počas obdobia výstavby budú hendikepovaní občania na 'druhom konci' výstavby, teda na východe republiky. Toto obdobie potrvá aspoň do roku 2012. Navyše, výstavba diaľnice na východe by určite priniesla nové pracovné príležitosti. Ide o akciu financovanú z verejných prostriedkov, a tie by mali v prvom rade pomôcť znížiť nezamestnanosť a prispieť k rozvoju celého regiónu."
mel
Obrázok používateľa
mel
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 10
Založený: 07. Feb 2005 12:41

Naspäť na 2005

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 0 hostí.

cron