Kríza pokračuje, naše diaľnice stoja

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

Kríza pokračuje, naše diaľnice stoja

Odoslaťod mirkobb » 01. Júl 2009 07:06

Kríza pokračuje, naše diaľnice stoja

Nové a nové požiadavky na súkromné diaľnicie dostáva na stôl minister dopravy. Banky chcú záruky, koncesionár zasa zvýšiť cenu.

BRATISLAVA. Do konca júna bol minister dopravy Ľubomír Vážny ochotný čakať na finančné uzatvorenie prvej súkromnej cesty - R1 z Nitry do Tekovských Nemiec. Či sa dohodli a aká je konečná cena za R1, však včera nebolo známe.

„Je to rokovanie, ktoré si vyžaduje viac času a skúma sa," povedal včera hovorca rezortu Stanislav Jurikovič. Do polovice júla by mal byť podľa neho prvý projekt verejno-súkromného partnerstva (PPP) definitívne uzatvorený.

Či a za akú cenu sa podarilo zohnať peniaze na R1, nám včera nepovedali ani zástupcovia firmy Granvia Construction, ktorá má súkromnú cestu postaviť.

Vládu pritom tlačí kríza, proti ktorej mali pomôcť aj projekty PPP. Dnes sa však zdá, že minister čelí tlaku bánk a samotného víťazného koncesionára na R1 - Vinci a ABN Amro. Ten vysúťažil balík PPP s cenou 1,5 miliardy eur.

Podľa informácií z portálu infranews si chce dnes cenu zvýšiť o ďalších 25 percent. Ponuka, s ktorou súťažil, je pritom len vyjadrením súčasnej hodnoty 3,465 miliardy eur, ktorú za zaplatíme za 30 rokov prevádzky diaľnice.

Jasné je však zatiaľ to, že vláda sa snaží vyjsť v ústrety bankám aspoň v legislatívnej oblasti: včera parlamentom narýchlo prešla novela zákona o verejnom obstarávaní. Vďaka nej bude možné napadnúť koncesnú zmluvu len do 30 dní. Predtým na to bol rok. Banky však chcú ešte čosi navyše - takzvaný underpinning. Štát sa má zaručiť za 90 percent peňazí, ktoré na PPP požičajú. V pondelok to priznal premiér Robert Fico. Takúto záruku by zrejme akceptoval, keby banky znížili úroky, keď cena peňazí poklesne.

Podľa infranews však „náš" underpinning nie je príliš výhodný. Na porovnanie, cesta M25 PPP v Anglicku má štátne ručenie do výšky 60 percent. Oproti tomu, čo chcú banky u nás, je to horšie aj o to, že v Anglicku štát ručí len vtedy, keď už je cesta v prevádzke, na Slovensku aj počas výstavby.

Keby štát podpísal takúto záruku, znamenalo by to, že aj keby stavebná firma nepostavila cestu v takej kvalite a tak rýchlo, ako si to objednal, musí banke zaplatiť. Jan Škurek z českého PPP centra hovorí, že by sa takáto záruka mala prejaviť v nižšej marži bánk. „Písané pravidlo to však nie je," povedal.

Minister Vážny už dávnejšie informoval, že keď k finančnému uzatvoreniu nedôjde, má v pláne diaľnice stavať cez rozpočet a za eurofondy. V Európskom vestníku už predbežne informoval o verejnom obstarávaní na úsek R1.

streda 1. 7. 2009 | Daniela Krajanová

http://ekonomika.sme.sk/c/4914665/kriza ... stoja.html
Obrázok používateľa
mirkobb
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 99
Založený: 18. Máj 2005 13:11
Bydlisko: BB, Praha

Naspäť na 2009

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 2 hostí.