R52: Dálnice do Vídně vítězí 4:1

re-print článků souvisejících s problematikou dálnic, rychlostních komunikací a silnic

Moderátor: Moderátori

R52: Dálnice do Vídně vítězí 4:1

Odoslaťod Marty » 13. Okt 2008 10:47

Zdroj: Lidové noviny, 13. 10. 2008; autor Miloš Šenkýř

Spor o trasu dálnice - Zelení dokázali svým odporem spojit protikandidáty

Dálnice mezi Brnem a Vídní musí vést nejpozději do roku 2013. Pokud ne, slíbila skupina jihomoravských politiků na její trasu vyrazit pěšky. Přání po dokončení dálnice přes Mikulov nebývale spojuje politiky ze všech stran - vyjma zelených.

Jednička jejich kandidátky Kateřina Dubská dokonce minulý týden šokovala diváky diskusního pořadu Otázky Václava Moravce Speciál tvrzením, že Brno již s Vídní dálniční spojení má. A to přes Bratislavu - a není tedy důvod rozkopávat dvanáct let starou silnici první třídy mezi Pohořelicemi a Mikulovem, po jejíž trase by nová dálnice mezi metropolemi měla vést.

Zástupce Ředitelství silnic a dálnic Martin Cetl, který má přípravu stavby na starosti, však poznamenal, že právě nynější silnice první třídy vytvoří po části trasy jednu polovinu budoucí dálnice. Například u hráze mezi horní a střední novomlýnskou nádrží však bude třeba vybudovat další část, po níž dálnice povede. Současná silnice na koruně hráze musí zůstat pro místní dopravu. Kvůli podmínkám ochrany přírody bude potřeba umístit dálnici do horní nádrže, tedy do větší hloubky; a naopak horní novomlýnskou nádrž na jiném místě zvětšit odbagrováním části břehu.

Politici se shodují v tom, že rychlé silniční spojení s Vídní je jedním z nejzásadnějších kroků pro rozvoj jižní Moravy i města Brna. Lídři ODS a KSČM Milan Venclík a Vojtěch Adam slíbili, že pokud nebude dálnice do roku 2013 stát, projdou její trasu pěšky. Podobně to musel učinit bývalý ministr dopravy Milan Šimonovský u nedostavěné dálnice D47. Ta je se svými 80 kilometry kratší než asi téměř 130 kilometrů dlouhé spojení Brno-Vídeň. Výhodou politiků-turistů ale je, že nedostavěná část na území České republiky má přibližně 23 kilometrů a na rakouském území by tamní dálnice A 5 mohla být z Vídně až po hranice hotova už v roce 2010.

Ke slibu projít dálnici pěšky se nepřímo přidal i lidovec Stanislav Juránek s tím, že na pochod by muselo 62 ze 65 krajských zastupitelů, kteří dálnici opakovaně podpořili. Jeho kolega Hašek z ČSSD se také přidal, chce však rychle řešit navazující trasu R43 z Brna na sever.

Pouze Dubská je přesvědčena, že pokud do Rakouska budovat dálnici, tak jako odbočku z trasy dálnice D2 u Břeclavi, kde by sloužila i pro auta jedoucí po vznikající rychlostní komunikaci R55 kolem koryta Moravy. Rakouské zákony, které trasy tamních existujících i budovaných dálnic výslovně stanovují, ale s napojením u hraničního přechodu Reintal nepočítají.


Silničáři versus ekoaktivisté

Lidé se zájmem o stavbu dálnice Brno-Vídeň mohou poprvé vidět oficiální plány a studie. Ředitelství silnic a dálnic je zčásti zveřejnilo na internetových stránkách www.r52.cz, které pro tento účel rezervovalo. U další sporné silnice R43 z Brna směrem na Svitavy to nestihlo, adresu www.r43.cz si zablokovali ekoaktivisté. Lidé tak mohou porovnat způsob, jakým obě skupiny o sporných projektech informují.

http://www.modernibrno.cz/aktualita.htm?aktualita=10348
Obrázok používateľa
Marty
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 718
Založený: 17. Okt 2006 21:19
Bydlisko: CZ, Troubsko

Naspäť na Monitoring tisku

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 7 hostí.