Duben 2010: auta míjejí Prahu

re-print článků souvisejících s problematikou dálnic, rychlostních komunikací a silnic

Moderátor: Moderátori

Duben 2010: auta míjejí Prahu

Odoslaťod Marty » 11. Sep 2008 14:49

Jesenice - Začíná se stavět další část dálničního okruhu kolem Prahy. Jde o poslední úsek dálnice na jihu metropole mezi Jesenicí a brněnskou dálnicí. Naváže na již rozestavěné úseky přivádějící širokou silnici od Slivence přes Lahovice a Točnou.

Ředitelství silnic a dálnic v úterý podepsalo smlouvu s firmou, která bude poslední úsek stavět. Již na konci dubna roku 2010 by se tak auta jedoucí třeba z Brna do Plzně měla vyhnout hlavnímu městu širokým obloukem - dnes trčí v zácpách na Jižní spojce a Barrandovském mostě. Počítá se s tím, že po nové dálnici projede každý den 48 tisíc aut, která dnes dusí Prahu.

„Stavba více než osm kilometrů dlouhého úseku přijde bez DPH na 4,6 miliardy korun,“ řekla Martina Vápeníková z Ředitelství silnic a dálnic.

V nejbližších dnech se stavební stroje objeví v okolí vesnic Zlatníky, Jesenice, Herink či Modletice. Zároveň s okruhem by měl být otevřen i dlouho očekávaný obchvat Jesenice.

Více na str. C2

Regionální mutace| Mladá fronta DNES - střední čechy (střed)

http://zpravy.idnes.cz/mfdnes.asp?v=214 ... &c=1044559

Přes celou Prahu za 20 minut
Ředitelství silnic a dálnic podepsalo smlouvu s firmami, které budou stavět poslední úsek okruhu

ve Ptáček. 9 Praha - Kamiony se řítí po brněnské dálnici směrem na Prahu. Holandská poznávací značka dává tušit, že nákladní auto Českem jen projíždí a že se potřebuje dostat na plzeňskou dálnici. Jenže dnes mu v cestě stojí Praha se svými ucpanými ulicemi.

Řidič ví, že i na několik hodin uvízne v kolonách na Jižní spojce.

Za rok a půl to tak již nebude. Kamion sjede z brněnské dálnice na obrovské křižovatce u Modletic a směrem na západ vyrazí po novém dálničním okruhu.

Z dálnice D1 na dálnici D5 se dostane za čtvrt hodiny, což je dnes absolutně nepředstavitelné. Díky této silnici zmizí z pražských ulic až polovina nákladní aut a zhruba pětina osobních. Z Průhonic do Ruzyně se dostanete za 20 minut.

V těchto dnech se změní ve staveniště lány polí mezi Modleticemi a Zlatníky, kde se začne stavět poslední úsek jižní části okruhu, který byl dosud jen v plánech projektantů.

Přestože tento úsek bude pro stavbaře nejjednodušší, protože na něm nejsou žádné tunely a mostů jen pár, očekává se, že jeho stavba do života lidí zasáhne víc než dosavadní práce.

V současné době se totiž staví na místech, která nejsou příliš obydlená a navíc často skrytá v lesích na okraji metropole. Nejvíce se tak dosavadní stavební ruch dotýká jen obyvatel Lochkova a Lahovic.

Dálnice povede mezi obcemi Nyní bude těžká technika burácet v oblacích prachu prakticky jen kousek za okny středočeských vesnic na jihovýchod od metropole. Projektanti tu museli širokou silnici v několika obloucích proplést mezi vesnicemi Hodkovice, Zlatníky, Jesenice, Jirčany, Osnice, Herink, Dobřejovice a Modletice.

Jesenice dostane obchvat A zatnout zuby nebudou muset jen obyvatelé těchto obcí, ale také řidiči, kteří jezdí do hlavního města ze satelitních městeček v okolí Jílového, Psár a Kamenice. Dálnice totiž překříží všechny příjezdové silnice do Prahy. O již dnes velmi přetížené silničky druhé a třetí třídy se budou muset motoristé dělit s dělníky - komplikace se v následujícím roce a půl očekávají hlavně na silnici číslo 101, 105 a 603, tedy na takzvané staré benešovské.

Kromě obrovské křižovatky u Modletic zde vznikne i křižovatka u Jesenice a také nový obchvat obce, na nějž čekají místní obyvatelé jako na spásu.

Těmtotiž jezdí pod okny pětadvacet tisíc aut denně - vede tu hlavní silnice spojující region na jih od metropole s hlavním městem.

Auta jezdí třeba kolem menšího činžovního domu, kde bydlí i Hana Blechová.

„Jsme nešťastní. Hlavně nás dnes trápí těžké náklaďáky, které kolem projíždějí. Třesou se nám okna i dveře, cinkají skleničky,“ stěžuje si Blechová, která v Jesenici žije přes dvacet let. „A to nemluvím o prachu, hluku a o tom, že tu prakticky nepřejdete ulici,“ dodala.

Obci výrazně pomůže právě plánovaný obchvat. „Dohodli jsme se, že zaplatíme polovinu nákladů na výstavbu obchvatu, jehož stavba přijde zhruba na 160 až 170 milionů korun. Zbytek by měl zaplatit Středočeský kraj,“ uvedl ředitel výstavby Vladimír Vocel.

Obchvat má ze stávající silnice, známé jako stará benešovská, odbočit u areálu Safina a napojit se u Hodkovic na nový úsek pražského okruhu.

Po úzké silnici s rozbitým asfaltem, jež vede přímo středem obce, dnes projede za den jen o něco méně aut než na hradecké dálnici, a dokonce o třetinu více než na hlavním tahu z Kutné Hory.

„Na dálnici D11 z Hradce Králové jede každý den v obou směrech 35 tisíc automobilů, na silnici z Kutné Hory pak asi 14 tisíc aut, po silnici druhé třídy přes Jesenici jezdí 25 tisíc aut,“ potvrdil Ladislav Pivec z Ústavu dopravního inženýrství.

Časem se zde napojí D3 Velká hustota dopravy je dána tím, že se do regionu na jih od metropole přestěhovaly tisíce Pražanů.

Na jih od Prahy se plánují i další silnice. V budoucnu by se totiž u Zlatníků na pražský okruh měla napojit dálnice D3 do Českých Budějovic. „Stavba okruhu je navržena tak, aby bylo napojení D3 v této lokalitě možné,“ potvrdila Martina Vápeníková z Ředitelství silnic a dálnic.

Až se silnice mezi Slivencem a brněnskou dálnicí dostaví, bude v provozu již polovina z 83 kilometrů dlouhého pražského okruhu.

Již na konci příštího roku se začne stavět další úsek od dálnice D1 směrem do Běchovic, otevřen bude kolem roku 2012.

Zbývající úseky se potýkají s problémy a nyní se na ministerstvu dopravy hovoří o tom, že kompletně bude okruh v provozu až roce 2016. To však odmítá vedení města.

Potíže jsou zejména se silnicí mezi Ruzyní a Suchdolem, kde se proti výstavbě zvedla obrovská vlna odporu místních lidí. Také chybí peníze. Podle ministerstva se tu stavba zdrží o pět let.

***

* Pražský okruh

1. Běchovice - dálnice D1

Délka: 12,6 km

Uvedení do provozu: 2012

Cena (odhad): 9,3 mld. Kč

2. dálnice D1 - Jesenice

Délka: 8,8 km

Uvedení do provozu: 2010

Cena: 5,5 mld. Kč

3. Jesenice - Lahovice

Délka: 8,3 km

Uvedení do provozu: 2010

Cena: 7 mld. Kč

4. Lahovice - Slivenec

Délka: 6 km

Uvedení do provozu: 2010

Cena: 9 mld. Kč

5. Ruzyně - Suchdol

Délka: 9,4 km

Uvedení do provozu: 2011-2016

Cena (odhad): 17,2 mld. Kč

6. Suchdol - Březiněves

Délka: 6,7 km

Uvedení do provozu: 2011-2013

Cena (odhad): 11,1 mld. Kč

7. Březiněves - Satalice

Délka: 13,7 km

Uvedení do provozu: 2011-2015

Cena (odhad): 11,4 mld. Kč

* Úsek D1 - Jesenice

Zahájení stavby: září 2008

Zprovoznění: duben 2010

Doprava: 48 tisíc aut/den

Trasa vede přes katastry obcí:

Zlatníky, Jesenice, Osnice,

Herink, Dobřejovice, Modletice,

Nupaky

Křižovatky: křížení s D1 a budoucí

D3 a také se silnicí 603

VIZUALIZACE: křižovatka pražského okruhu s

dálnicí D1 u Modletic

Zdroj: ŘSD

Regionální mutace| Mladá fronta DNES - střední čechy (střed)

Autor: PETR ŠVEC

http://zpravy.idnes.cz/mfdnes.asp?v=214 ... &c=1044562
Obrázok používateľa
Marty
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 718
Založený: 17. Okt 2006 21:19
Bydlisko: CZ, Troubsko

Naspäť na Monitoring tisku

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 5 hostí.