Česká Skalice - Ministerstvo dopravy se dohodlo s rodinou Jirouškových, kterým patří pozemky pod sběrnou surovin v trase nedokončeného obchvatu České Skalice. Spor o vykoupení pozemků se vlekl dvanáct let.
Dostavbě 380 metrů nedokončeného ochvatu, kvůli kterému musí tisíce aut stále přes město, tak už nic nebrání. „Podařilo se dosáhnout dohody,“ potvrdil včera mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka.
„Problém je už v takovém stádiu dohody, že v co nejkratším časovém horizontu se bude moci začít stavět. Termín zprovoznění obchvatu České Skalice v roce 2009 je reálný,“ uvedl první náměstek ministra dopravy Jiří Hodač. Podle něj právníci budou ještě jednat o detailech, jakým způsobem dojde k přestěhování sběrny surovin. Hlavní část obchvatu silničáři otevřeli už v říjnu 2006.
Ředitelství silnic a dálnic nedávno nabídlo majitelům pozemku patnáct milionů korun. „K dohodě skutečně došlo. Těch patnáct milionů v tom však roli nehrálo. Podrobnosti k tomu zatím nebudu uvádět,“ uvedl syn majitele pozemku Petr Jiroušek.
Nevyřešen zůstává spor farmářky Havránkové Naproti tomu kvůli nevyřešenému sporu o pozemky stále zůstává nedokončený úsek dálnice D11 před Hradcem Králové. Na polích v trase autostrády hospodaří rodina Havránkových. „Pokud se letos podaří vyřešit pozemkový spor před Hradcem, dálnice skončí v krajském městě v třetím kvartálu roku 2010. Původní odhad byl rok 2009,“ uvedla mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Martina Vápeníková.
Ať dopadne spor o pozemky jakkoli, dálnice od Prahy se letos opět o něco přiblíží k Hradci. V prosinci, kdy skončí platnost výjimky pro možnost sjíždět z dálnice před Libišany, by po ní osobní auta měla jezdit až k Praskačce, kde sjedou na hlavní silnici Přelouč - Hradec Králové. Na konci roku 2006 totiž hygienici vjezd aut z dálnice do Libišan podmínili tím, že kamiony z autostrády se obci vyhnou úplně a osobní auta z vesnice zmizí do dvou let. Kamiony proto sjíždějí z nedokončené dálnice už za Chlumcem nad Cidlinou.
Ředitelství silnic a dálnic nedávno zveřejnilo časové odhady silniční výstavby v kraji. Podle nich by už v roce 2013 mohla dálnice končit v Jaroměři a příští rok by auta mohla jezdit po části rychlostní silnice R35 v úseku mezi Sedlicemi a Opatovicemi. Tranzitní dopravou trpící Náchod se má v roce 2013 konečně dočkat silničního obchvatu. Ve stejném roce má dostat obchvat i Nová Paka.
* Hlavní stavby
H1 - D11 Osičky - Hradec Králové
2004 až 2010
H2 - D11 Hradec Králové - Smiřice
2008 až 2010
H3 - D11 Smiřice - Jaroměř
2010 až 2013
H50 - I/14 Vamberk - jižní
přeložka, 3. stavba
2008 až 2010
H51 - I/16 Nová Paka - obchvat
2010 až 2013
H52 - I/32 Jičíněves - přeložka
2009 až 2011
H53 - I/33 Jaroměř - obchvat
2010 až 2011
H54 - I/33 Česká Skalice - obchvat
2003 až 2009
H55 - I/33 Náchod - obchvat
2010 až 2012
* Výhled
H4 - R11 Jaroměř - Trutnov
H5 - R11 Trutnov - st. hranice
Zdroj: ŘSD, květen 2008. Data jsou orientační.
Regionální mutace| Mladá fronta DNES - východní Čechy (hradec králové)
Autor: TOMÁŠ KUČERA
http://zpravy.idnes.cz/mfdnes.asp?v=165 ... &c=1011096