Dálnici D3 dostaví v roce 2014

re-print článků souvisejících s problematikou dálnic, rychlostních komunikací a silnic

Moderátor: Moderátori

Dálnici D3 dostaví v roce 2014

Odoslaťod Marty » 07. Máj 2008 11:45

Ministerstvo dopravy schválilo při budování této komunikace propojení veřejné a soukromé sféry

Tábor - Je prosinec roku 2014. Jihočeský a hornorakouský hejtman přestříhávají pásku přes právě propojený dálniční úsek mezi Českem a Rakouskem u Dolního Dvořiště. Na místo slávy přijeli lidé až z Tábora. Samozřejmě, že po nové dálnici D3.

Tak takovou představu nabízí nová zpráva Řídicího výboru projektu PPP, což je projekt partnerství veřejné a soukromé sféry, schválený na ministerstvu dopravy. Informace uvádí, že do roku 2014 bude stát celá jihočeská dálnice. Kolem Soběslavi a Veselí nad Lužnicí po ní pojedou auta už o tři roky dříve.

„Přiznám se, že o nových harmonogramech nevím, ale docela mě potěšily. I když se už několikrát objevily i termíny bližší, je to konečně něco konkrétního a dobrá zpráva pro naše město,“ uvedl starosta Soběslavi Jindřich Bláha.

Právě obyvatele měst na Táborsku jako Sezimova Ústí, Plané nad Lužnicí a Soběslavi trápí současná automobilová doprava nejvíc. Provoz je rozděluje na dvě části, protože silnice první třídy protíná území zastavěná domy. Dálnice je pro ně vysvobozením. Navíc u Soběslavi se počítá i s jinou trasou mezinárodní železnice, která povede za městem a přiblíží se tak k dálnici skoro na dotek.

Změna se ale netýká jen termínů dostavby dálnice. Ty někteří politici odhadovali při současném státním financování až na rok 2020. Novinkou je, že větší část stavby bude mít v rukou soukromý investor. Původně měl převzít jen třicetikilometrový úsek z Tábora do Bošilce u Veselí nad Lužnicí. „Tato varianta se teď rozšířila od hranic Středočeského kraje až po státní hranice s Rakouskem. Bude to celkem 114 kilometrů dálnice včetně již vystavěných úseků, jejichž údržbu převezme soukromý partner,“ upřesnila tajemnice Řídicího výboru D 3 Veronika Vokounová. Nový plán znamená, že například kolem Českých Budějovic na trase z Úsilného do Dolního Třebonína se pojede po nové silnici v roce 2012. Až o rok později se otevře dálnice z Bošilce na Táborsku k Borku na Českobudějovicku. Úsek kolem nechvalně známých Nažidel na Českokrumlovsku vyroste do roku 2012.

Podle jihočeského senátora a předsedy Sdružení pro výstavbu dálnice D 3 Pavla Eyberta je dálnice přesnou kopií finančních možností státu. Ten dal na letošek na jihočeskou dálnici pouhých 350 milionů korun. Miliardu dostal naproti tomu úsek čtyřproudé rychlostní silnice mezi Novou Hospodou a Miroticemi na Písecku.

Pokračování na str. C2

Dálnici D3 dostaví na jihu Čech v roce 2014

Pokračování ze str. C1

„Odhadem by měl jenom pětadvacetikilometrový úsek mezi Táborem a Dráchovem u Veselí nad Lužnicí stát deset miliard korun. Věřím, že tyto peníze nakonec stát zabezpečí. A také tomu, že v září 2009 už kopne do prvního úseku soukromý investor,“ míní Eybert.

Trasu od Tábora do Dráchova zaplatí Státní fond dopravní infrastruktury včetně šesti mostů až po mimoúrovňovou křižovatku. Stavební firmu vybere komise letos v létě a dálnici dokončí v létě 2010.

Ministerstvo dopravy už začalo spolu se zástupci Jihočeského kraje pracovat na podmínkách pro výběr soukromého investora – koncesionáře. Do konce letošního roku soutěž zahájí. „Bude to na 60 různých podmínek. Chceme, aby úsek spravoval jeden koncesionář, který bude mít dálnici třicet let,“ poznamenal Eybert. Podmínky ale musí splnit i stát, který chce soukromé firmě předat pozemek se stavebním povolením. Na Táborsku proto pokračují výkupy parcel. Stát bude zároveň povinen třicet let platit soukromému investorovi takzvané koncesionářské poplatky.

Dálnice z Prahy do Dolního Dvořiště je jedním z nejdelších chybějících úseků v zemi. Z plánovaných 170 kilometrů se jezdí zatím jen po 16 kilometrech mezi Táborem a Meznem. Naproti tomu větší problémy má Středočeský kraj, kde stavbu blokují protesty obyvatel a ekologů hlavně v rekreační oblasti Posázaví. Termíny jejího dokončení se tu proto nikdo neodváží ani odhadnout.

***

„Přiznám se, že o nových harmonogramech výstavby dálnice D3 nevím, ale docela mě potěšily.“ Jindřich Bláha, starosta Soběslavi

Dálnice D3

C1 Tábor – Soběslav 2008–2011

C2 Soběslav – Veselí nad Lužnicí 2009–2011

C3 Bošilec – Ševětín 2010–2013

C4 Ševětín – Borek 2010–2013

C5 Borek – Úsilné 2009–2011

C6 Úsilné – Hodějovice 2009–2012

C7 Hodějovice – Třebonín 2009–2012

C8 Třebonín – Kaplice nádraží 2009–2012

C9 Kaplice nádraží – Nažidla 2009–2012

C10 Nažidla – Dolní Dvořiště st. hr. 2010–2012

Rychlostní silnice R4

C11 Lety – Čimelice 2010–2014

C12 Čimelice – Mirotice 2010–2014

C14 Mirotice – Třebkov 2008–2011

Regionální mutace| Mladá fronta DNES - jižní Čechy

Autor: ANTONÍN PELÍŠEK
http://zpravy.idnes.cz/mfdnes.asp?v=107 ... y&c=968180
Obrázok používateľa
Marty
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 718
Založený: 17. Okt 2006 21:19
Bydlisko: CZ, Troubsko

Naspäť na Monitoring tisku

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 15 hostí.