ŠVÝCARSKO: SBB Cargo stále ještě v červených číslech

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

ŠVÝCARSKO: SBB Cargo stále ještě v červených číslech

Odoslaťod jano.z » 29. Jan 2008 18:07

ŠVÝCARSKO: SBB Cargo stále ještě v červených číslech

Přestože celková čísla Švýcarské spolkové dráhy byla černá a uspokojivá, nákladní doprava SBB se nadále pohybuje ve ztrátě. Nedávno to stálo místo jejího dosavadního šéfa Daniela Nordmanna. Ten v roce 2006 po silném snížení stavu zaměstnanců a snížení objemu dopravy celovozových zásilek asi neuváženě slíbil, že nákladní doprava pojede od roku 2007 opět v zisku. Avšak vykázaná ztráta ve výši 21,7 milionu eur (cca 590 mil. Kč) za první pololetí ukázala, že se to nepodaří.
I když jeho nástupce Andreas Meyer označil Nordmannovu strategii za správnou, týden po jeho odvolání hodili ručník do ringu dva členové představenstva - finanční šéf Peter Meier a personální šéf Daniel Eigenmann. Říká se, že Nordmann svým způsobem zakopl o vlastní úspěch. Prosazoval totiž tvorbu zahraničních aktivit, což s ohledem na konjunkturu v Evropě 2007 vede k tomu, že SBB Cargo zvýšilo dopravní výkon v Německu o 43 % a v Itálii o 64 %. Ovšem, jak řekl nový šéf Meyer, realizace plánů s vlastními prostředky je možná jen zčásti a služby se musí draze přikupovat. Zdá se, že to vedení SBB Cargo i celého koncernu značně překvapilo.
Za první pololetí 2007 dosáhl obrat v nákladní dopravě 342 milionů eur (9,2 mld Kč), což značí nárůst o 7,6 %. Dopravní výkon v nákladní dopravě se zvýšil o 13,3 % na 6,8 mld tkm a znamená zvýšení o 13,3 %. Nicméně předloňská ztráta dcery SBB zůstala zachována a tento trend se do konce roku 2007 nezměnil. S černými čísly se nepočítá ani pro rok 2008. K nastolení změny byla jmenována pracovní skupina (task force), která má dostat organizaci na správnou kolej. Pozitivně se hodnotí cenová ujednání na letošní rok s hlavními zákazníky. Velkým handicapem je však i nadále přesnost. Také konkurence je ve Švýcarsku tvrdší, což prokazuje nárůst prodaných trasových kilometrů třetím subjektům. Zisk SBB se potýká s dalším problémem: Švýcarské spolkové dráhy, jež byly za 1. pololetí 2007 subvencovány státem ve výši 576 mil. eur, nemají údajně stejnou podnikatelskou volnost jako ostatní evropské dráhy. Zvýhodňuje zákon příliš železnici proti Rýnu?
Domnívá se to obor švýcarské vnitrozemské plavby a přístavního hospodářství, pokud jde o nový zákon o převodu dopravy. Také tamní organizace odesílatelů Swiss’ Shippers’ Council požaduje stejné zacházení s rýnskou plavbou jako s její konkurencí na kolejích a na silnici. Uvádí se, že stále 15 procent národního zahraničního obchodu jde po vodní cestě. Kritizuje se, že subvencování nákladní dráhy SBB Cargo v relaci sever-jih vede k narušení konkurence, přičemž říční loď se považuje za ideální dopravní řešení pro hromadné zásilky, masivní kusové zásilky a kontejnery. Rovněž se poukazuje na skutečnost, že nedaleké říční přístavy v SRN dostávají národní a evropské (EU) subvence, což není případ švýcarských přístavů.

(Železničář)
jano.z
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 3
Založený: 12. Dec 2005 19:03
Bydlisko: ďaaaaaleko ...

Naspäť na 2008

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 2 hostí.