V tendri na mýto ostali už len „traja statoční

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

V tendri na mýto ostali už len „traja statoční

Odoslaťod mel » 23. Nov 2007 09:47

V tendri na mýto ostali už len „traja statoční

http://hn.hnonline.sk/c1-22478680-ostal ... a-statocni

Jeden etický prešľap, štyri formálne a následné skresanie počtu uchádzačov z osem na tri – Kapsch, Satways a SlovakToll.

Taký je výsledok trojtýždňového vyhodnocovania súťažných podkladov v tendri o elektronické mýto v podaní Národnej diaľničnej spoločnosti. Jej hovorca Marcel Jánošík sa k výsledkom výberového konania vyjadriť odmietol. Podľa informácií HN chce dokonca zoznam účastníkov tajiť ešte niekoľko týždňov. Väčšina firiem však podľa zástupcu konzorcia ToSy Štefana Fecka svoj osud už pozná. Ten nám ako jediný vyradenie svojich firiem potvrdil. Zároveň nám aj poskytol zoznam všetkých neúspešných a úspešných kandidátov. Informácie mu, ako nám potvrdil poskytli samotné firmy. Tie sa však pred oficiálnym rozhodnutím diaľničnej spoločnosti vyjadrovať nechcú.
V tendri na elektronický mýtny systém ostali už len traja uchádzači - Kapsch, Satways a SlovakPass. Taký je podľa informácií HN výsledok trojtýždňového vyhodnocovania súťažných podkladov v tendri o elektronické mýto v podaní Národnej diaľničnej spoločnosti. Jej hovorca Marcel Jánošík sa k včerajším výsledkom výberového konania vyjadriť odmietol. Podľa informácií HN chce spoločnosť dokonca zoznam účastníkov tajiť ešte niekoľko týždňov.
Väčšina firiem však podľa zástupcu vyradeného konzorcia ToSy Štefana Fecka svoj osud už pozná. Ten nám ako jediný vyradenie piatich firiem jeho konzorcia potvrdil. Vo vyrozumení, ktoré Fecko dostal, mali diaľničiari uviesť, že dôvodom vylúčenia je účasť jedného z pracovníkov konzorcia na príprave tendrových podmienok. Ostatné vylúčené firmy vraj spravili chybu pri vypisovaní tendrových podkladov. "Odôvodnenie a argumentácia je značne neštandardná a sme presvedčení, že táto argumentácia diaľničnej spoločnosti nemá podporu v zákone o verejnom obstarávaní," dodal.

Kto ostal v tendri
Kapsch
Satways (Slovak Telekom a Siemens)
Slovak Pass (Autostrade a Efkon)

Zástupca konzorcia ToSy Štefan Fecko HN poskytol zoznam všetkých zatiaľ neúspešných a úspešných kandidátov v tendri. Informácie mu, ako nám potvrdil, poskytli samotné firmy. Tie sa však pred oficiálnym rozhodnutím diaľničnej spoločnosti vyjadrovať nechcú.
Spoločnosť Autostrade síce tvrdí, že oficiálne vyjadrenie o svojom postupe nedostala, je však presvedčená, že v prvej trojke zostala práve ona. "Nechceme vyzerať povýšenecky, ale úprimne povedané, vždy sme sa domnievali, že prejdeme predkvalifikáciou," povedal zástupca konzorcia Peter Newole.
Už dnes je zrejmé, že vyradenie piatich uchádzačov ohrozí zavedenie mýta v termíne. Jeho dodržanie totiž firmy vo svojich vyjadreniach podmieňovali aj tým, že neúspešní uchádzači uznajú víťaza a nebudú sa voči rozhodnutiu diaľničnej spoločnosti odvolávať. Zatiaľ dve z vyradených firiem potvrdili, že sa odvolávať budú. Rovnaký postup zrejme zvolia aj ostatní uchádzači, ktorí nám svoje reakcie zatiaľ neposlali.

Firmy sú prekvapené
Správa Štefana Fecka o "čistkách" v tendrovom boji prekvapila mediálnych zástupcov všetkých spoločností. Spoločnosti Sanef (konzorcium SanToll), Slovak Telekom (Satways) a Autostrade (člen konzorcia Slovakpass) tvrdia, že od diaľničnej spoločnosti zatiaľ nedostali nič. Napriek tomu sú však presvedčené, že v druhom kole sú.
"Dôvodom nášho presvedčenia je fakt, že Autostrade je jedným z najväčších cestných operátorov v Európe a objektívne máme veľmi dobré referencie s budovaním rôznorodých mýtnych systémov. Máme k dispozícii všetky technológie, projektový manažment a nevyhnutné operačné skúsenosti a finančnú stabilitu," povedal zástupca konzorcia Peter Newole.

Chyba nie je vylúčená
S čím však firmy naďalej rátajú, je možnosť formálnej chyby, teda nesprávneho vyplnenia dokumentov, ktoré odosielali diaľničnej spoločnosti. "Veľmi by nás prekvapilo, ak by sme boli medzi vyradenými, s výnimkou situácie, že sme spravili neospravedlniteľnú formálnu chybu, aká sa môže stať vždy," hovorí Newole.
Podobnej chyby sa podľa Fecka dopustilo konzorcium Santoll pod vedením Sanefu. Zástupkyňa spoločnosti Miriam Fiťmová sa k nepotvrdeným správam vyjadrovať nechcela. Firmy však vyraďovanie len na základe omylu nepredpokladajú. Práve príprave podkladov totiž venovali mimoriadnu pozornosť.

Boj ešte nevzdávajú
V nápravu verí aj konzorcium ToSy, napriek tomu, že oficiálne vyjadrenie dostalo už predvčerom. "Je možné, že sa ukáže, že je to nedorozumenie, ktoré sa vysvetlí. Na tomto mieste však môžeme potvrdiť, že konzorcium má v úmysle podať žiadosť o nápravu, od ktorého očakávame vyriešenie tohto - veríme - nedorozumenia," hodnotí Fecko. Diaľničiari, ako vraví, nekonali v súlade so zákonom.
"Odôvodnenie a argumentácia je značne neštandardná a sme presvedčení, že táto argumentácia NDS nemá podporu v zákone o verejnom obstarávaní," dodáva.
Uchádzačmi, ktorých vraj diaľničiari diskvalifikovali, sú aj konzorciá pod vedením talianskej firmy Studio Altieri, francúzskej Thales a rakúskeho Strabagu. Žiadna z nich na otázky HN do uzávierky nereagovala.

Postúpili: Kapsch, Satways a Slovakpass
Nepostúpili: ToSy, Studio Altieri, Strabag, SanToll (Sanef), Thales
mel
Obrázok používateľa
mel
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 10
Založený: 07. Feb 2005 12:41

Naspäť na 2007

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 1 hosť.