Zdroj: Mladá fronta DNES - jižní Morava 25.10.2007
Hustota dopravy na cestě z Brna na Slovensko stále stoupá, odborníci se obávají kolapsu jako u D1.
Dálnice D2 z Brna na hranice se Slovenskem přestává stačit náporu aut. Je na maximu. Stačí jen pár stovek aut navíc, aby překročila hranici kapacity, pro niž byla postavena, a kolabovala jako dálnice D1.
"Obě se stavěly v sedmdesátých letech. Dnes už jsou naprosto nedostačující," potvrdil Leoš Tržil, vedoucí jihomoravské dopravní policie. Hustota provozu na D1 je podle něj opravdový extrém - dvojnásobná, než by měla být. D2 se teď blíží ke stu procent.
Rychlost, s jakou počet aut na dálnici s číslem dva přibývá, přitom nenechá na pochybách, jak rychle se mezní limit "dé dvojky" blíží. Letos na ni jelo přibližně o milion víc aut než v předchozím roce. Vyplývá to z policejních statistik na hraničním přechodu v Břeclavi, který dálnice protíná. Loni zde policisté odbavili 4,3 milionu vozů. Letos od ledna do konce srpna to bylo již 5,3 milionu aut. To se odráží i na velkém množství nehod, které cestu ochromují dennodenně - loni jich bylo 220.
Podle Leoše Tržila doprava na dálnici výrazně zhoustla už v květnu roku 2004, kdy Česká republika vstoupila do Evropské unie. Nápor aut od té doby stále stoupá. "Intenzita provozu na D2 je dnes na takovém stupni, na jakém byla dé jednička právě před rokem 2004," zhodnotil šéf dopravní policie situaci.
Proudy vozů navíc ničí povrch vozovky. A pak se řidiči, kteří se natřásají na hrbolech, hlasitě ptají, proč stará dálnice ještě není opravená.
Aspoň na pár kilometrech by se mohli dočkat ještě letos. Ředitelství silnic a dálnic plánuje na D2 výměnu povrchu. "V listopadu by měla být hotová rekonstrukce úseku mezi Břeclaví a hranicemi se Slovenskem. Plánuje se tu kompletní vyfrézování a oprava vozovky, na které jsou už vyjeté hluboké koleje," potvrzuje mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Martina Vápeníková. Ve směru na Slovensko by se měla zlepšit vozovka na čtyřech kilometrech, v opačném směru na třech.
"Na dalších úsecích od Brna až do Břeclavi budeme opravovat poškozené betonové desky rychle tuhnoucím betonem," dodala mluvčí.
Policisté si zase došlápnou na přetížené kamiony, které dálnici bolí nejvíce. "Uvažujeme o vytvoření skupiny, která by se zaměřila výhradně na namátkové kontroly přijíždějících nákladních aut," potvrdil vedoucí jihomoravské dopravní policie Leoš Tržil.
Dálniční policii v Podivíně na Břeclavsku by měli posílit příslušníci cizinecké a pohraniční policie, která po vstupu Česka do schengenského prostoru projde rozsáhlou reorganizací.
http://www.modernibrno.cz/aktualita.htm?aktualita=7031