Cargo nepredajú, ale možno sfúzujú

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

Cargo nepredajú, ale možno sfúzujú

Odoslaťod Nick » 25. Okt 2007 07:02

24. októbra 2007 16:59, aktualizované 17:34

Česká a slovenská vláda pracujú na fúzii železničných dopravcov ČD Cargo a Cargo Slovakia. Český premiér Mirek Topolánek vraj už o tom rokoval s premiérom Robertom Ficom. V spoločnom podniku má mať väčšinu česká strana.

O spojení obidvoch spoločností vraj už rokovali premiéri oboch krajín - Mirek Topolánek a Robert Fico. Uviedol to český poslanec Karel Šidlo (KSČM) a podľa agentúry ČTK potvrdil aj český minister dopravy Aleš Řebíček.

Spoločnosť Cargo chcela bývalá vláda Mikuláša Dzurindu privatizovať. Výberová komisia odporúčala, aby kontrolu nad podnikom získali rakúske železnice Rail Cargo Austria v konzorciu so spoločnosťou J&T. Predaj však bol pozastavený kvôli predčasným voľbám a po nich sa vláda Roberta Fica rozhodla Cargo neprivatizovať.

Česká republika chystá fúziu novej dcérskej spoločnosti Českých dráh ČD Cargo so slovenskou obdobou Cargo Slovakia, uviedol člen podvýboru pre dopravu českej snemovne Karel Šidlo (KSČM) a potvrdil to aj minister dopravy Aleš Řebíček (ODS).

"Áno, môžem to potvrdiť, naozaj na takejto možnosti pracujeme, pretože je veľmi logická," uviedol Řebíček. Užšie prepojenie obidvoch spoločností bude podľa neho znamenať predĺženie uceleného železničného koridoru smerom na východ. Nový podnik vraj bude tiež oveľa príťažlivejší pre prípadných strategických investorov.

Podľa Šidla v novovzniknutej spoločnosti bude mať väčšinu akcií česká firma, v ktorej Česká republika bude naďalej držať rozhodujúci podiel. Tvrdí, že Cargo Slovakia, ktoré vzniklo v roku 2005 oddelením od slovenských dráh, je dostatočne silným partnerom. "Bude to protiváha poľskej strane, bude to protiváha maďarskej strane," uviedol Šidlo. Podľa českého poslanca už o fúzii rokovali aj premiéri obidvoch krajín.

Akciová spoločnosť ČD Cargo vznikne oddelením od Českých dráh 1. decembra. Bude mať základné imanie takmer deväť miliárd českých korún a od materskej firmy prevezme 13-tisíc zamestnancov. Nákladná doprava ČD je piata najväčšia v Európe, vlani prepravila viac ako 80 miliónov ton tovaru a mala zisk 1,5 miliardy Kč. Cargo Slovakia prepraví ročne viac ako 50 miliónov ton tovaru.

Dekan ČVUT považuje fúziu za prospešnú

Fúziu považuje za dobrú aj dekan dopravnej fakulty ČVUT Petr Moos. Podľa neho si na liberalizovanom trhu budujú silnú pozíciu napríklad Nemci, Poliaci a Rakúšania, v tejto konkurencii obstoja len silní hráči
"Ak majú byť české a slovenské dráhy konkurencieschopné, tak takáto fúzia by mala byť prospešná, pretože iba dobre pripravené a silné spoločnosti môžu konkurenciu ustáť," povedal Moos.

Moos pritakáva aj myšlienke vytvorenia pomyselného západovýchodného železničného koridoru. "Ak sledujeme tok investícií, tvorbu logistických centier smerom na východ, môžeme z toho usúdiť, že takýto most bude mať veľkú úlohu a môže byť veľmi úspešný, doplnil Moos. Podľa neho nie je vylúčené, aby v budúcnosti vstúpil do spoločnosti strategický partner, ale štát by si podľa neho mal ponechať kontrolný podiel.

Maďari Cargo predávajú

Maďarská vláda chystá privatizáciu dopravnej spoločnosti MÁV Cargo. Uchádza sa o ňu aj slovenské konzorcium zložené zo špedičnej firmy Šped-Trans a investičnej skupiny Slavia Capital Group, ktoré ponúklo za Cargo najvyššiu cenu. Záujemcov je však viacero, medzi nimi napríklad aj rakúsky prepravca Rail Cargo Austria. Výsledok tendra by mal byť známy v novembri.

pi, ČT

http://www.tvojepeniaze.sk/cargo-nepred ... pludia_p01
Obrázok používateľa
Nick
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 312
Obrázky: 16
Založený: 29. Sep 2006 06:18
Bydlisko: mám

Naspäť na 2007

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 1 hosť.