Súkromné diaľnice uvoľnia miliardy

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

Súkromné diaľnice uvoľnia miliardy

Odoslaťod fh » 07. Sep 2007 06:59

7. septembra 2007 6:00
Kysuce, Orava a región od Košíc po maďarskú hranicu sa môžu tešiť na peniaze na diaľnice a rýchlostné cesty. Vďaka rozhodnutiu vlády, že hlavné diaľničné ťahy D1 zo Žiliny po Košice, ako aj cestu R1 od Nitry do Zvolena zavesí na bedrá súkromným parterom cez PPP projekty, sa štátne peniaze uvoľnia na iné úseky.
Súkromné cesty budú stáť vyše 150 miliárd
Termínu diaľnic sa prispôsobí aj poradca

Diaľničná spoločnosť sa chystá v najbližších týždňoch označovať nové priority, ktoré bude financovať. V regiónoch sa začína boj o peniaze pôvodne plánované na hlavné diaľničné ťahy.

"Najprv sa budeme zaoberať PPP projektmi. Ešte nie sme tak ďaleko, aby bolo jasné, čo bude financovať štát. Rozhodne sa o tom v nasledujúcich mesiacoch. Prioritne pôjde o stavby zo zásobníka pripravených stavieb," povedal minister dopravy. Podľa informácií Pravdy sa však už začal boj medzi regiónmi aj koaličnými partnermi o delenie uvoľnených peňazí.

"V zásobníku sú stavby a projekty v hodnote 240 percent objemu peňazí, ktorý by mal byť k dispozícii. Bude z čoho vyberať," spresnil Peter Havrila, šéf sekcie riadenia projektov z ministerstva dopravy.

Podľa Národnej diaľničnej spoločnosti priority sú najmä ďalšie rýchlostné cesty. Zároveň však aj dokončenie stavieb, ktoré síce sú sprejazdnené, ale nedokončené, pretože peniaze sa presúvali na rozbeh nových úsekov na diaľnici do Košíc. "Určite sa zrýchli výstavba na D3 zo Žiliny cez Kysuce na česko-poľskú hranicu. Potom to bude cesta R4 z Košíc na juh na maďarskú hranicu a podobne cesty R3 od Dolného Kubína do Poľska," doplnil Marcel Jánošík, hovorca Národnej diaľničnej spoločnosti.

Podľa neho sa budú prioritne robiť tie úseky, ktoré sú na košickej diaľnici a zvolenskej ceste, ale nie sú vyriešené v rámci PPP. Štát, ak chce mať v roku 2010 prejazdné oba hlavné ťahy naprieč Slovenskom, musí zafinancovať a doriešiť asi 50 kilometrov na košickej diaľnici alebo zvolenskej ceste. Ide o 18-kilometrový úsek cesty pred Zvolenom, ktorý sa pre chyby štátu a samosprávy v sporoch s občianskym združením oneskoril o niekoľko rokov. Rovnako treba dobudovať vyše 25 kilometrov diaľnice na trase Bratislava - Žilina a postaviť jediný osemkilometrový úsek na východnom Slovensku pred Prešovom, ktorý zostal mimo PPP projektov.

Diaľničná spoločnosť má tento rok v rozpočte 20 miliárd korún, z ktorých len malá časť ide na údržbu a väčšina na výstavbu nových úsekov. Okrem toho diaľničná spoločnosť nebude musieť zrejme do roku 2010 dávať nič ani na splácanie diaľnic postavených v rámci PPP projektov, pretože splácať sa začne najskôr až v roku 2011.

Nasledujúce roky by suma, ktorú bude deliť ročne na stavby diaľnic a rýchlostných ciest, mala ešte vzrásť. Pôvodne mali tieto peniaze smerovať do trás diaľnic, ktoré prevezmú súkromní investori. Podľa odhadov sa ročne bude presúvať na nové stavby 10 až 15 miliárd korún. Najviac voľných peňazí bude v rokoch 2009 a 2010, keď sa začne vyberať mýto. Prvé roky by príjmy z neho mali byť minimálne 4 až 5 miliárd korún. To by sa mohlo na nové úseky vyčleniť až 20 miliárd korún.

Jana Morháčová, PRAVDA

http://www.tvojepeniaze.sk/sukromne-dia ... pludia_p01
fh
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 12
Založený: 06. Máj 2005 11:19

Naspäť na 2007

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 6 hostí.