Škoda toho Carga (Komentár)

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

Škoda toho Carga (Komentár)

Odoslaťod sezbrzni » 09. Aug 2007 09:48

Keď slovenská vláda pracuje v prospech maďarských železníc

„Privatizácia slovenského národného železničného dopravcu zastavená z politických dôvodov.“ Tak sa dá preložiť poznámka, ktorú v oficiálnych dokumentoch pri mapke okolitých štátov našli záujemcovia o privatizáciu maďarského železničného dopravcu MÁV Cargo. Vláda maďarských socialistov, ktorým tiež nie je populizmus cudzí, sa rozhodla nákladnú železničnú dopravu sprivatizovať. Zrátali si, že v regióne môže zvíťaziť ten, kto prvý odpolitizuje železničného dopravcu a dokáže mu zaistiť finančne silného majiteľa. Chcú ho mať do konca tohto roka. Ak nedôjde v Budapešti k nejakým predčasným voľbám, ako sa to stalo Slovensku, víťaziť budú južní susedia.

Slovenskú nákladnú železničnú dopravu čaká scenár, ktorého sa obávali železničiarski manažéri. V susedstve vyrastie dopravca, ktorý bude silno konkurovať na trasách z Ukrajiny do západnej Európy. Na slovenské koľaje nasadí vlastné voľné vozne a moderné lokomotívy, ktoré si môže s investorom za chrbtom nakúpiť.

O maďarské železničné nákladné vagóny sa zaujíma množstvo silných spoločností. Aj firmy, ktoré netaja snahu získať nadvládu nad európskymi koľajami. Napríklad Deutsche Bahn, ktorá sa tiež chystá na nových spolumajiteľov spomedzi súkromných investorov. Alebo výkonné rakúske železnice a investičné spoločnosti z daňových rajov, kde odhadnúť skutočného záujemcu bude ťažké. Zľutovanie so slovenským štátnym dopravcom nebude mať ani slovenské konzorcium záujemcov Šped_trans a Slavia Capital. Všetci budú chcieť dobre zarobiť. A iba na maďarskom trhu sa to dať nebude.

„Ak vzniknú problémy, budeme ich riešiť,“ tvrdí šéf slovenskej Železničnej spoločnosti Cargo Slovakia Matej Augustín na margo maďarskej privatizácie. Problémy sa začnú, to si môže byť istý. Začnú sa v roku 2009. Vtedy reálne môže maďarské železničné Cargo rozbehnúť nový majiteľ.

Železnica je doprava, pri ktorej bijú geopolitické záujmy. Slovensko medzi veľkých hráčov v tejto partii patriť nebude. Zrušením privatizácie, ktorá sa mohla v podobe silného investora stať konkurenčnou výhodou oproti susedom, ho jeho terajšia vláda sama vyšachovala. Reálna je skôr obava, že slovenské Cargo bude môcť o dva roky rozohrať nanajvýš tradičné sociálnodemokratické hry, na ktoré si krajina postupne zvyká. Napríklad, ako v čoraz regionálne bezvýznamnejšej firme udržať pracujúcich. Nie je ťažké už dnes si predstaviť vyhlásenie „prepúšťať sa nebude“. A to, mimochodom, má maďarský nákladný železničný dopravca o dve tretiny menej zamestnancov, ako jeho slovenský konkurent.

Nie je populizmus ako populizmus. Škoda.

http://ekonomika.etrend.sk/107969/slove ... a-komentar
sezbrzni
sezbrzni
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 1
Založený: 23. Feb 2006 18:54
Bydlisko: BA, KE

Naspäť na 2007

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 0 hostí.