Choma: NDS pri výstavbe diaľnic celkom od PPP projektov neodišla.
http://auto.server.sk/---spravy-spravy- ... d-je-20022
O uplatnení projektov verejno-súkromného partnerstva v dopravnej infraštruktúre, známe ako projekty PPP (Public Parivate Partnership) sa stále ešte diskutuje.
Predseda predstavenstva a generálny riaditeľ a. s. Národná diaľničná spoločnosť (NDS) Igor Choma považuje PPP projekty za otvorenú otázku. "Celkom sme od PPP projektov neodišli a tento variant budovania diaľnic takýmto spôsobom tu stále existuje."
Podľa jeho slov NDS čaká ešte na výsledok, na záverečnú správu jej poradcu Mott MacDonald, ktorý má k tejto téme ešte poskytnúť vyjadrenie.
Definitívne sa NDS vo veci PPP projektov rozhodne až po stanovisku poradcu, o jeho obsahu bude NDS rokovať s rezortným ministrom. "Nedá sa povedať, že by sme od tejto alternatívy odišli, i keď dnes má NDS na to možno trošku iný pohľad, ako malo jej vedenie v minulosti," povedal Choma.
V rámci dopravnej infraštruktúry predchádzajúca vláda schválila pilotný projekt PPP, ktorý sa týkal úseku D1 Lietavská Lúčka - Turany. Výška investičného nákladu sa pohybovala okolo 20 miliárd Sk. Celkovo minulá vláda ešte pred ukončením funkčného obdobia dala zelenú pre PPP na diaľnice v dĺžke asi 95 kilometrov s odhadovaným nákladom do 70 miliárd Sk.
Spoločným znakom všetkých PPP projektov realizovaných vo svete je len to, že súkromný partner preberá na seba významné podnikateľské riziká spojené s predmetným projektom. Tento typ projektov sa využíva v mnohých odvetviach ekonomiky. Európska komisia uvádza: "PPP je forma spolupráce medzi verejným a súkromným sektorom s cieľom financovania rekonštrukcie, prevádzky a údržby infraštruktúry a poskytovania služieb pomocou tejto infrašruktúry".
V tejto súvislosti zástupcovia slovenskej spoločnosti Municipalia, a. s., pripomínajú, že súkromný partner zabezpečuje výstavbu a prevádzku diela, napr. infraštruktúry. Ako protihodnotu poskytuje služby spojené s týmto dielom za platby od jeho užívateľov alebo verejného partnera. Súkromný a verejný sektor si rozdelia riziká spojené s výstavbou a prevádzkovaním diela. PPP model je založený na dlhodobých vzťahoch. Vzhľadom na súčasný nedostatok skúseností s PPP projektmi experti menovanej spoločnosti "odporúčajú realizovať niekoľko málo pilotných projektov, ktoré bude monitorovať štátna správa aj verejnosť, a až po tom rozhodnúť o ďalšom rozširovaní PPP". Upozornili, že pri prvých projektoch PPP v Maďarsku (diaľnica M1) došlo ku komplikáciám a v Česku (diaľnica D47) k úplnému zlyhaniu so značnými finančnými dôsledkami na rozpočet verejnej správy.
Zdroj: TASR