Projektanti na východe finišujú. Štát prezradil, kedy budú h

Moderátor: Moderátori

Projektanti na východe finišujú. Štát prezradil, kedy budú h

Odoslaťod Eternal » 10. Nov 2023 10:44

Projektanti na východe finišujú. Štát prezradil, kedy budú hotové cesty okolo megafabriky Volvo

• Prvotné plány hovorili o potiahnutí električky z Košíc k novej fabrike.
• Nakoniec však štát stavil na vlakovú dopravu, do ktorej pri piatej automobilke naleje takmer 70 miliónov eur.
• Cesty zhltnú ešte viac. Nateraz počíta štát so 170 miliónmi. Konečná suma môže byť ešte vyššia.
Viac ekonomického a politického spravodajstva nájdete na HNonline.sk.

Košický kraj má najmenej diaľnic zo všetkých regiónov. Zo siete asi 800 kilometrov im pripadá sotva 40. Po dostavaní obchvatu metropoly východu sa táto bilancia mierne zlepší a dostanú viac ako 20 nových kilometrov.

Avšak tu sa to nemusí skončiť. Okrem toho, že konflikt na Ukrajine rozhýbal projekty s pokračovaním D1 smerom na Zemplín, nové kilometre štvorprúdoviek prinesie aj piata automobilka v krajine.

Vláda už v lete odklepla pre výstavbu infraštruktúry v okolí megainvestície 444 miliónov eur. Štátna firma, ktorá výstavbu strategického parku koordinuje, ohlásila, že projekčné práce aktuálne finišujú a čoskoro by sa mohla začať súťažiť firma na výstavbu ciest a koľají.

Konateľ Valaliky Industrial Park Miloslav Durec informuje, že generálny projektant aktuálne odovzdáva už hotovú projektovú dokumentáciu pre stavebné povolenie a pre cestnú a železničnú infraštruktúru sa začínajú povoľovacie procesy.

Finiš o tri roky

„Po získaní potrebných stavebných povolení bude vyhlásené verejné obstarávanie na dodávateľov stavebných prác,“ povedal. Cesty a koľaje budú stavať postupne. „Dokončovanie infraštruktúry bude finišovať v druhom štvrťroku 2026 a v prvom štvrťroku 2027,“ dodal Durec.

Plánované riešenia však ešte nemusia byť finálne. Firma totiž úzko spolupracuje s cestármi, diaľničiarmi aj železničiarmi a spoločnými silami sa snažia identifikovať ďalšie možné rekonštrukcie a dobudovania infraštruktúry v širšom regióne východného Slovenska.

V počiatočnej fáze plánovania padla úvaha aj o potiahnutí električkovej trate smerom k novému priemyselnému centru. Avšak táto myšlienka sa zavrhla a štát sa rozhodol investovať do železničnej dopravy, ktorá by mala byť nosným systémom pre budúcich zamestnancov podniku.

„Z hľadiska podpory Dopravného podniku mesta Košice rokujeme so štátom o poskytnutí podpory na nákup autobusov, respektíve elektrobusov na dopravu zamestnancov do závodu,“ povedal hovorca mesta Košice Dušan Tokarčík.

Región tak dostane takmer šesť kilometrov nových štvorprúdoviek a 9,8 kilometra dvojprúdových ciest. Okrem toho pribudne viac než desať kilometrov. V prvej fáze sa postavia asfaltky v predpokladanej hodnote 141 miliónov eur. Druhá etapa je takmer 30-miliónový obchvat obce Šebastovce.

Pribudne aj nová zastávka

„Cesta z Barce, ako jeden z nehodových úsekov, bude preklasifikovaná na cyklocestu a nahradí ju obchvat obce Šebastovce, ktorý bude cestou prvej triedy,“ vysvetľuje košický župan Rastislav Trnka.

Obec sa snažila vydupať si obchvat už dve desaťročia. „Som veľmi rada, že sa dostal do územného plánu a následne aj do pripravovanej projektovej dokumentácie. Chceli sme ho riešiť už pri výstavbe R4 a R2. Je to okrem R2 naša jediná záchrana. Terajšia cesta 1/17 je už v stave neúnosnosti,“ povedala starostka Monika Puzderová.

„Situácia na miestnych komunikáciách bola zlá ešte predtým, ako sa začali práce na fabrike Volvo. K tomu sa ešte pridala rekonštrukcia Slaneckej cesty. Autá celého mikroregiónu, ktorý prichádza do Košíc zo smeru z Bohdanoviec a Čane, využívajú iné cesty, aby nemuseli jazdiť cez Slaneckú, a všetko sa to kumuluje v Šebastovciach,“ dodala.

Frekventovanú ulicu v Košiciach začalo mesto opravovať v roku 2021. Ide o jeden z najväčších dopravných projektov mesta za viac než 13 miliónov eur. Modernizácia by mala zvýšiť priepustnosť komunikácie.

Okrem nových ciest by sa malo zrekonštruovať 8,5 kilometra tých starých. Pribudne tiež 14 okružných križovatiek a šesť mostov. V rámci železníc sa strategický park napojí na jestvujúcu železnicu medzi Košicami a Hidasnémeti.

Súčasťou stavby bude nákladná Železničná stanica Valaliky. K železničnej infraštruktúre bude patriť aj nová zastávka – Terminál integrovanej osobnej prepravy (TIOP) Valaliky Centrum.

Predpokladané investície do koľají sa pohybujú vo výške 67 miliónov eur, za čo sa postaví 10 kilometrov nových tratí a nástupište pre cestujúcich s dĺžkou 200 metrov.

Problémové cesty pri Jaguari

Naposledy sa štát boril s budovaním ciest a vyvolaných investícií pri automobilke Jaguar Land Rover v Nitre. Tam sa cena len za nové cesty vyšplhala takmer na štvrť miliardy eur. Termín stavby, ako aj jeho cena sa niekoľkokrát menili.

Tentoraz si však štát pri výstavbe vybral inú stratégiu. Vtedy riešila cestnú infraštruktúru Slovenská správa ciest a nový terminál v Lužiankach železničiari. Teraz má celú prípravu manažovať štátna firma Valaliky Industrial Park.

Obchvat Košíc

Okrem toho sa počíta aj s vybudovaním nového vodovodu za 32 miliónov eur, kanalizácie za 34 miliónov eur, dažďovej kanalizácie za 17 miliónov eur a plynovodové trasy za viac ako dva milióny eur či elektrické vedenia za 14 miliónov eur.

Podľa Trnku budú po výstavbe opravené všetky používané župné cesty, ktoré budú výstavbou dotknuté, najmä celý úsek medzi obcami Haniska a Čaňa. „V rámci investície bude zrekonštruovaných osem mostov, po ktorých bude navážaný stavebný materiál na výstavbu závodu,“ povedal predseda kraja.

Okrem spomínaných kompenzácií sa však východniari môžu tešiť aj na novú diaľnicu okolo Košíc. Tá by sa čoskoro mohla rozostavať aj popri závode U. S. Steel a obchvat metropoly by sa tak skompletizoval. Výstavbu takmer sedemkilometrového pokračovania ťahu R2 plánujú začať súťažiť v budúcom roku. Cenu odhadujú na 140 miliónov eur.

Košičania by sa po prvej časti obchvatu mali previezť v auguste 2025. Stavba pri Košiciach za vyše 130 miliónov eur má z mesta stiahnuť podľa odhadov približne15-tisíc vozidiel.

Pôvodne malo ísť pri košickej R2 o celistvý 20 kilometrov dlhý celok. Neskôr sa výstavba rýchlostnej cesty musela rozdeliť na dve porcie. Druhý, dĺžkovo polovičný úsek, bude drahší, a to najmä preto, že ide o zložitejšiu stavbu, ktorá bude viesť v blízkosti oceliarní.

Autor: Tomáš Garai
Zdroj: HNonline.sk
Eternal
návštevník
 
Príspevky: 24
Obrázky: 0
Založený: 31. Júl 2022 19:40
Bydlisko: ZA-ZM-KE

Naspäť na 2023

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 0 hostí.