Kým sa zbavíme džungle na našich cestách. (PB)

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

Moderátor: Moderátori

Kým sa zbavíme džungle na našich cestách. (PB)

Odoslaťod wazari » 24. Aug 2006 08:20

Kým sa zbavíme džungle na našich cestách.

(22.08.2006; Považskobystrické novinky; č. 34‑35/2006, s. 1, 5; aj)

Dopravná situácia v Považskej Bystrici neraz pripomína džungľu, ktorú ľudia znalí pomerov berú ako (nateraz) nemenný fakt. Diaľnica je pre mesto nevyhnutnosťou a podľa vyjadrenia ministra dopravy, pôšt a telekomunikácií Ľubomíra Vážneho by mala byť realitou v horizonte dva, dva a pol roka. Dovtedy by dopravný kolaps v meste mal provizórne, dočasne riešiť tzv. inteligentný dopravný systém.

Súčasťou avizovaného inteligentného systému bude snímanie dopravy kamerami na vstupe do mesta od Bratislavy, Žiliny, Púchova a Rajca, pričom všetky zaregistrované vnemy prejdú do centrálneho počítača (pravdepodobne na pracovisku v budove ABŠO), ktorý na ne operatívne zareaguje.

Podľa vyjadrenia Ing. Ivana Hlavoňa CSc., riaditeľa Investičnej výstavby Slovenskej správy ciest Žilina jedným z dôležitých opatrení bude napríklad obmedzenie ľavých odbočení v križovatke pri pošte, ktoré bude vodičovi vopred avízovať centrálny počítač. Pôjde o odbočenie z cesty 1/61 v smere od Bratislavy na cestu II/517 k železničnej stanici, od Žiliny na cestu 517 v smere Rajec, ako aj o ľavé odbočenie od Rajca na Trenčín a odbočenie od železničnej stanice na Žilinu. Tvorcovia nového dopravného systému tak ušetria 13‑14 sekúnd, ktoré pomôžu predĺžiť základný cyklus a zvýšiť priepustnosť cez križovatku.

Nielen k časovej úspore, ale aj väčšej bezpečnosti chodcov aj vodičov prispeje zrušenie priechodov pri Trenčane, Maníne, budove ABŠO a kostole, chodcom v prechádzaní cez cestu zabránia zábradlia, ktoré budú peších navigovať do podchodu.

Už v najbližších dňoch Slovenská správa ciest začne na ceste 1/61 aj so stavebnými úpravami ‑ čiastočnej výmene podložia, výmene položeniu nového koberca.

A ako sľúbené dočasné dopravené zmeny hodnotí vedenie mesta?

‑ Vzhľadom na to, že kapacita dopravnej tepny je vyčerpaná je zrejmé, že spomínané úpravy nemôžu vyriešiť problém ako taký, v každom prípade však prinesú niekoľko pozitív, ‑ vyjadril sa na margo pripravovaného dopravného systému primátor mesta Ing. Ľuboš Lackovič. Tie vidí v predĺžení intervalu zelenej v smere Bratislava ‑ Žilina, čím sa skráti doba čakania na križovatke, v dlhoočakávanej a nevyhnutnej rekonštrukcii cesty 1/61 od salaša po technické služby, teda aj oprave Sládkovičovej ulice, nový koberec dostanú aj Moyzesova a Jánska ulica. Za prínos pre mesto považuje aj fakt, že inteligentný dopravný systém tu ostane aj po dobudovaní diaľnice a nájde uplatnenie pri riešení kolíznych dopravných situácií.

Dopravou zahltené mesto sa však nevyhne ani nemalým problémom. Tie čakajú predovšetkým domácich vodičom motorových vozidiel, ktorí budú nútení viac než doteraz využívať vnútorné komunikácie.

Podľa Ing. Hlavoňa celý systém v hodnote zhruba 80 miliónov korún s povrchovými úpravami ciest, osadením dopravného značenia bude odskúšaný a spustený do prevádzky do konca septembra tohto roku.

Už onedlho sa teda budeme môcť presvedčiť o tom, čo nový dopravný systém mestu prinesie. Aj tí najväčší optimisti však dozaista tušia, že najbližšie mesiace (roky) bude situácia na našich cestách viac než napínavá.

‑‑‑‑

Text pod foto:

Dlhokánske šory áut sú na ceste 1/61 skôr pravidlom než výnimkou
Obrázok používateľa
wazari
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 3
Založený: 17. Máj 2005 16:12

Naspäť na 2006

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 0 hostí.