Problemom sa javi pre mnohych cena/dojazd/rychlost nabijania/moznosti nabijania.
Toto sa dá vztiahnuť na skoro každý produkt, že začína cenou. Ja mám švagra, ten má Teslu, ale výhradne po Bratislave, z domu do práce a naspäť. Nabíja doma. Pochvaľuje si. Vedľa tej Tesly mu parkuje druhé auto, SUV na benzín.
Tým sa končí zoznam z rodiny a najbližších ľudí, ktorí by mali naozaj EV. Potom už je to len o tom, že niekoho poznám zo širšieho uhlu a viem že ho má.
Ja osobne by som aj chcel EV, ale aby malo parametre aké potrebujem, tak na neho nemám.
Možno sa to odvíja aj od toho, že auto nepovažujem za niečo čo musí byť nejaká hviezda, aj keď si vždy kúpim nové tak to má svoje limity. Tam, kde končia moje limity, povedzme 25 max 30 tisíc sa začína kapitola EV. Posledne som čítal recenziu na EV od Renaultu, cena začína vyššie než na čom jazdím teraz a kupovať si to len preto, aby to bolo elektrické určite nebudem.
Dojazd je podstatný parameter, ale povedzme, že si dobijem, že tie nabíjačky pribúdajú. Horšie je čo vtedy s tým časom, nie vždy chcem byť na tej pumpe polhodinu. Človek si povie veď občas, ale to by nebolo občas ale obdeň a je to už skôr na obtiaž. Tu tej dobíjacej infraštruktúry zase toľko nie je. Menej frekventované nabíjačky majú jeden stojan a je obsadený skoro vždy keď idem okolo, týka sa to viacerých hlavných ťahov.
Naše vlády nebudú dávať dotácie pre bežných ľudí. Lebo akú až by museli dať, aby to bolo naozaj lukratívna voľba? 10 tisíc? Aj keby sa na to uvoľnilo 100 miliónov akože sa neuvoľní, ale aj keby, tak je to len 10 tisíc áut. Dotácie vo výške 3 tisíc nezaujmú pri tom ako to dnes je. Šrotovné ako bolo kedysi by bolo úplne nič. Môže pomôcť dotácia pre podnikateľa, ktorá sa nejak daňovo viac zvýhodní, ešte viac, než len doteraz. To ale vozový park SR nepremení na elektrický.
Neviem si predstaviť dosť dobre ako sa má EV viac rozšíriť na Slovensku keď u nás polovica populácie žije na sídliskách. Ide o tú možnosť nabíjania. Ako sa to bude akože riešiť. To bude v každej lampe verejného osvetlenia kábel? V garážach si viem predstaviť, že sa to bude dať lepšie zorganizovať, ale zase, nabije sa mi a ja poutekám preparkovať, aby som to tam uvoľnil? Veď tak nebavíme sa o tom, že tisíc ľudí má EV, ale bavme sa o tom, že ho bude mať milión. (a to už potom nehovorím o problémoch so sieťou keď sa bavím s energetikmi)
Záruka na baterku ma až tak neodradzuje. Začalo to na 3 rokoch. Dnes už je 8. Aj tá cena pôjde dole oproti tým prvým. Beriem to ako výhľadovú alternatívu, ale kým to nie je urgentné, tak by som to moc nehrotil. Obzvlášť pri stave verejnej dopravy, ak má byť táto alternatívou. Od dopadoch na ŽP je to také, tak nebudeme mať ropu, ale výroba elektromobilu a batérie a jej likvidácia alebo recyklácia určite nebudú s nulovým efektom na ŽP. Možno sa vrátime ku koňom.
Čítal som taký vtip. Kedysi bol v každej dedine v každom druhom dome kôň a auto bolo v jednej dedine z 10. Dnes je všade auto aj dve aj tri, iba toho koňa má len 1 človek z 2 dedín.