Brazília
Stavebníctvo:
Stavebnictví je statisticky v BFR zahrnováno do odvětví průmyslu a není podrobně sledováno. Podle dostupných údajů vzrostla tzv. civilní stavební výroba v loňském roce o 1,3 %, zatímco růst v roce 2004 činil 5,7 %. V roce 2006 by měla výkonnost stavebnictví podle oficiálních prognóz vzrůst o 3,5 %.
V Brazílii je v souvislosti s vývojem stavební výroby sledován zejména vývoj spotřeby základních vstupů. V případě oceli byl v loňském roce zaznamenán pokles ve výši 3 %, naopak růst spotřeby cementu vzrostl jen o 3,0 % na 35,4 mil. tun (v roce 1999 činila spotřeba cementu 40 mil. tun).
Doprava:
Doprava osob je závislá převážně na leteckém spojení a to zejména s ohledem na obrovské vzdálenosti mezi jednotlivými místy. Mezi městy São Paulo a Rio de Janeiro je v provozu letecký most se spoji v průměru každých 30 minut během všedních dnů. V BFR působí několik domácích leteckých společností na celonárodní úrovni, v poslední době lze pozorovat také nástup nízkonákladových dopravců, podobně jako je tomu v Evropě. Bez ohledu na letecké spojení je díky relativně husté silniční síti dosažitelná převážná část území pomocí autobusových linek, obsazených kvalitními a klimatizovanými dálkovými vozy. Právě díky rozsáhlé silniční síti je i vnitrostátní přeprava zboží z větší části uskutečňována kamiony. Vodní doprava je při pobřeží a na hlavních vodních tocích rovněž velmi rozšířená a v současné době je připravována řada projektů majících za cíl její větší využití, protože stávající silniční síť je přetížená. Brazilská železniční síť má délku pouhých 36 tis. km, z toho 30 tis. km bylo vystavěno před rokem 1930. To je jeden z důvodů, proč je železnice tak málo využívána k dopravě nákladů oproti silniční dopravě. Brazilská vláda připravuje řadu nových projektů k rozšíření železniční sítě, a to zejména ve střední části země, kde je nutné přepravovat obrovské množství zemědělských plodin (odhaduje se na 100 mil. tun ročně). Zde se naskýtá určitá příležitost i pro naše podniky.
Zdroj:
http://www.businessinfo.cz/cz/clanky/br ... /24552/#b4
Argentína
Stavebníctvo:
Stavebnictví patřilo k nejrychleji rostoucím oborům, s meziročním navýšením o 14,4%. Poprvé byla překročena hodnota roku 1998, který jako nejúspěšnější je užíván pro srovnání.
Díky růstu ekonomiky zaznamenaly nárůsty stavební činnosti všechny součásti, tj. bytová výstavba (zvýšený počet hypotečních úvěrů), obchodní a průmyslové stavby i infrastruktura.
Nadále trval zájem investorů o nákup nemovitostí, především v oblasti Buenos Aires.
Doprava:
Doprava byla jedním z prvních odvětví služeb, které bylo privatizováno a deregulováno na začátku devadesátých let. V letech 1990 a 1991 se začala měnit struktura nabídky dopravních služeb, a to v důsledku privatizace ENTel a Aerolíneas Argentinas. V roce 1992 a 1994 následovala privatizace železnic a metra.
Od roku 1990 do současné doby bylo předáno 11.000 km silnic a dálnic do soukromých rukou formou koncese. Některé projekty byly prováděny formou B.O.T. (build, operate and transfer).
Stejně jako v případě železnic vláda uvažuje o odebrání některých koncesí. Důvodem je stav silnic, nedostačující údržba a nezájem koncesionářů investovat do zkvalitnění silniční sítě.
Neustále roste počet vozidel na silnicích. V roce 2005 uhradilo dálniční poplatky (mýtné) o 10,4% více vozidel než v předchozím období. Největší nárůst zaznamenaly těžké kamiony (13,8%).
Zdroj:
http://www.businessinfo.cz/cz/clanky/ar ... 368/37099/
Venezuela
Stavebníctvo:
Stavebnictví je jedním z oborů, který se sice dokázal úspěšně rozvíjet v podmínkách ekonomické a politické krize Venezuely v letech 200-2001, avšak v letech 2003-2004 opět zaznamenal propad v důsledku všeobecné stagnace. Stavební činnost je omezena převážně na výstavbu bytů pro sociálně nejslabší skupiny obyvatelstva. V oboru stavebnictví byla v r. 2004 zaznamenána nejvyšší nezaměstnanost, a to 23,6% práceschopného obyvatelstva.
Doprava:
Vzhledem ke stále nízkým cenám benzínu v dopravě zcela jednoznačně převažuje silniční doprava nad dopravou železniční.
Silniční doprava je nerovnoměrná, relativně hustá je na severu území, téměř neexistující v Amazonii na jihu. Zemí probíhá transamerická dálnice. Z celkové délky silniční sítě cca 976.000 km je přes 32.000 s pevným povrchem, dalších 28.000 tvoří štěrkové vozovky. Probíhá výstavba dálničních úseků ve státech Cojedes, Miranda, Vargas, Táchira, Sucre Aragua a hlavních zemědělských silnic v zemědělsko-chovatelských státech Barinas, Cojedes a Apure. Plánují se centrální investice do projektů silniční infrastruktury ve výši cca USD 609,- mil. a do projektů veřejné dopravy cca USD 587 mil.
Zdroj:
http://www.businessinfo.cz/files/2005/s ... la0506.doc
Kolumbia
Stavebníctvo:
V roce 2005 vzrostlo stavebnictví o 7,8 %. Stavebnictví si trvale udržuje vysoké tempo. Podíl stavebnictví na HDP představuje cca 6 %. Pro zájemce jsou další údaje z oboru dostupné u organizace CAMACOL (Cámara de Construcción colombiana),
www.camacol.org.co nebo
www.dane.gov.co,
www.camacolcundinamarca.org.co nebo
presidencia@camacol.org.co .
Doprava:
Sektor dopravy a komunikací rostl v roce 2005 o 5,9 % a představuje podíl cca 8,6 % na HDP. Dle COLFECAR se měsíčně přepraví v průměru 180 miliónů tun nákladu, z toho po silnicích 105 milionů. Podle údajů Ministerio de Transporte je v zemi přes 128. 000 km silniční sítě, z nichž je zhruba 16.000 km první třídy, 32.000 km druhé třídy. Modernizace silniční a železniční infrastruktury je jednou z priorit Uribeho administrativy. Účast na projektech výstavby silniční struktury je však značně omezena z důvodů finančně náročných a nepřiměřených požadavků státních organizací na garancie všeho druhu, požadované od dodavatelů (vysoké bid bondy a performance bondy, pojistky u zahraničních pojišťovacích společností, vysoké náklady spojené s nákupem licitačních podmínek apod.), naproti tomu vláda nedává záruky téměř žádné, a to ani bezpečnostní k provedení projektů a návratnosti investic. Přednost v případech přímé kontraktace projektů výstavby a rekonstrukce silniční infrastruktury v soukromých koncesích dostávají místní stavební společnosti, jejichž ekonomické kalkulace jsou výhodnější než u zahraničních společností. Tyto mohou obtížněji konkurovat hlavně díky vysokým vstupům, přepravním nákladům stavebních materiálů a surovin a levné místní pracovní síle. V květnu 2006 došlo k opakovaným stávkám autodopravců v Bogotě, v důsledku reorganizace systému městské dopravy.
Zdroj:
http://www.businessinfo.cz/files/2005/s ... ie0906.doc
Chile
Stavebníctvo:
V roce 2005 zažilo stavebnictví silný boom, a to zejména pokud jde o novou výstavbu rodinných domů a bytů. Ve srovnání s rokem 2004 zaznamenal sektor růst ve výši 9,8 %, což je nejvíce ze všech odvětví národního hospodářství. Podíl stavebnictví na růstu HDP činil v loňském roce 8,3 %. Největší dynamiku růstu zaznamenala především výstavba rodinných domků a obytných kondomínií. Díky stavebnímu boomu se dařilo rovněž odvětvím, které jsou bezprostředně spjaté s rozvojem stavebnictví, jako například výroba keramiky, cihel, střešních krytin a ostatních stavebních a dekoračních materiálů. (Více viz. Chilská stavební komora, Cámara Chilena de la Construcción -
www.cchc.cl).
Doprava:
V odvětví dopravy došlo v loňském roce k růstu o 7,2 %, v oblasti telekomunikací dokonce o 9,9 % a v energetice (včetně vodohospodářství a plynárenství) o 6,8 %. Důvodem příznivé konjunktury v oblasti infrastruktury byly zejména vysoké investice do rozvoje tohoto sektoru ekonomiky. Modernizace a zvýšení výkonu především stávající dopravní infrastruktury patří ke klíčovým úkolům nynější vládní koalice. Současná úroveň dopravní sítě nestačí pokrýt nejen stále rostoucí potřeby průmyslových odvětví, ale ani zahraničního obchodu na alokaci zdrojů, výrobků a služeb na místo určení. V posledních letech se realizuje řada tendrů (většinou ve formě koncesí) na rozvoj silniční a železniční dopravy. Podle posledních známých statistik je stav dopravní struktury Chile následující.
Cestná doprava:
Podle údajů Ministerstva veřejných prací (MOP) je v zemi celkem cca 80.000 km silnic, z toho pouze cca 15. 000 km s asfaltovým a betonovým povrchem.Téměř třetina silnic je ve velmi špatném stavu, více než polovina v průměrném a pouze 15 % v dobrém. Vzhledem k této situaci proinvestovala chilská vláda s významnou participací soukromého sektoru více než 2,5 mld. USD na výstavbu nových silnic, z toho nejvíce na chilském úseku Panamerické dálnice v úseku La Serena - Puerto Montt (cca 1,3 mld. USD. V loňském roce byly dokončeny nové úseky dálničních obchvatů Santiaga, všechny s účastí soukromých firem, které za to dostanou koncesi na vybírání mýtného.
Zdroj:
http://www.businessinfo.cz/cz/clanky/ch ... 381/37399/
Peru
Stavebníctvo:
Sektor stavebnictví vykázal růst na úrovni 4,7 %, čímý byly dovršeny tři roky neustálého nárůstu odvětví. Podle statistik Capeco vzrostla v roce 2004 celková plocha zastavěná novými budovami o 28,7 % v porovnání s rokem 2003. Více než polovinu z toho představuje kategorie byty, jež vykázala sama o sobě růst o 31 %.
Doprava:
Dopravní infrastruktura představuje jedno ze základních témat rozvoje peruánského hospodářství. Peru je zemí značně náročných a obtížných přírodních podmínek, které začínají pobřežními pouštěmi (costa), pokračují často nedostupnými vrcholky jihoamerických velehor And (sierra) a končí deštnými pralesy Amazonie (selva). Při pohledu na mapu a berouce v potaz reliéf území je zřejmé, že budování silniční sítě je záležitostí značně zdlouhavou a nákladnou. Přesto se situace rok od roku zlepšuje, a to i díky řadě zahraničních investic či příspěvků. Zlomovým krokem bylo v roce 2004 společné rozhodnutí vlád Peru a Brazílie vybudovat transoceánskou silnici spojující pacifické pobřeží Peru s atlantickými břehy Brazílie. Její stavba byla na peruánské straně započata 8. září 2005.
Zdroj:
http://www.businessinfo.cz/files/2005/0 ... u_0605.doc
Paraguay
Stavebníctvo:
Aktivity v této oblasti se na tvorbě HDP v loňském roce podílely 4% a byly zaměřeny především na bytovou výstavbu. Boom sektoru byl zaznamenáván hlavně v období výstavby velkých vodních elektráren.
Doprava:
Z celkových 25.000 km silnic má pouze asi 1.000 km zpevněný povrch. Hlavní dopravní tepnou země je silnice z Asunciónu do Ciudad del Este a dále do brazilského Foz de Iguazú.Spojení s Argentinou zjednodušilo vybudování silničního mostu přes řeku Paraná mezi městy Encarnación (Paraguay) a Posadas (Argentina).
Paraguay je cílem tisíců v Latinské Americe ukradených a do země propašovaných osobních automobilů (podle údajů Komory distributorů aut a strojů se asi polovina z půlmilionu aut, která jsou v provozu, dostala do země nelegálně).
Zdroj:
http://www.businessinfo.cz/files/2005/s ... ay1205.doc
Uruguay
Stavebníctvo:
Ve stavebnictví, které se na tvorbě HDP v roce 2005 podílelo 4,6 procenty, došlo oproti minulému roku k mírnému oživení. Stavební činnost se soustředila především na výstavbu turistických komplexů a zlepšování dopravní infrastruktury (mosty, silnice, mezinárodní letiště Carrasco). Mírně se začíná oživovat i bytová výstavba. V důsledku škrtů ve státním rozpočtu došlo v roce 2004 k pozastavení mnoha veřejných stavebních zakázek, v roce 2005 však u některých již byly obnoveny práce.
Doprava:
V Uruguayi je v současné době více než 50.000 km silnic, jen malá část je však se zpevněným povrchem (kolem 10%). Na některých komunikacích je vybíráno mýtné, pohybující se v současné době na úrovni 2-4 USD pro osobní automobily. Kvalita silnic je na relativně přijatelné úrovni, varující je značná nehodovost.
Autobusová doprava je na solidní úrovni, města ve vnitrozemí mají dobré spojení s hlavním městem. V městské hromadné dopravě neexistují jízdní řády, přesto však je doprava plynulá a pravidelná. I když v Montevideu není metro a veškerá přeprava osob je zajišťována autobusy a vozy taxislužby, nevytvářejí se ani v dopravní špičce zácpy, typické pro řadu evropských, amerických a asijských velkoměst.
Zdroj:
http://www.businessinfo.cz/files/2005/0 ... ay0906.doc
Ekvádor
Stavebníctvo:
Stavebnictví a veřejné práce zaznamenávají v posledních letech rostoucí trend. Podíl stavebnictví v r. 2005 na tvorbě HDP se zvýšil hlavně díky probíhající výstavbě ropovodu těžké ropy, skladovacích nádrží a přečerpávacích stanic v přístavu Balao, výstavbě ropovodu z Amazonie na Pacifické pobřeží a terminálu v Esmeraldas a výstavbě nového letiště v Quitu. Rovněž bytová výstavba roste. Další info
www.hoy.net.ccq, nebo
www.camaraconsgye.ec.
Doprava:
Doprava a spoje se podílely v r. 2005 na tvorbě HDP 14,9 %. Ekvádor má 1.115.272 ks. instalovaných pevných telefonů a 384.000 registrovaných mobilů. V porovnání s dalšími latinskoamerickými zeměmi jsou registrovány nižší vývojové ukazatele dopravy. V zemi je cca 44 tis. km silnic, z toho 8,5 tis. km asfaltovaných a 1 tis. km železniční sítě. Používané říční toky jsou v délce 1,500 km. Významnými přístavy jsou Guayaquil, Manta, La Libertad, Esmeraldas, Puerto Bolívar a San Lorenzo. Ekvádorský přístavní systém se skládá ze 7 přístavů státních (pro nákladní přepravu a ropu) a z 10ti soukromých. Státní přístavy se skládají ze 3 přístavů na přepravu ropy (Balao, La Libertad a Salitral) a 4 na nákladní přepravu (Guayaquil, Puerto Bolívar, Esmeraldas a Manta). Rekonstrukce a modernizace přístavů je jedním ze sektorů otevřených pro zahraniční investice.
Zdroj:
http://www.businessinfo.cz/files/2005/s ... or0906.doc
Spolu: 9 štátov Južnej Ameriky, dodržaná koncepcia rozvoja Adaiosa.