Most Apollo je výnimočný hneď niekoľkokrát
Vydaný dňa 26. 09. 2005 (148 prečítané)
Ak vás zaujíma prečo a čím je výnimočný najnovší bratislavský most, dozviete sa to v rozhovore s Ing. arch. Gabrielom Koczkášom, predsedom predstavenstva a generálnym riaditeľom Dopravoprojektu, a.s., spoločnosti, ktorá novú dominantu Bratislavy projektovala.
Patrí most Apollo medzi najväčšie projekty, ktoré vyšli z dielne Dopravoprojektu?
- Ide o to, z akého uhla pohľadu sa na projekt pozeráte. Či ide o veľkosť investičných nákladov, zložitosť projektu, alebo o jeho spoločenský alebo iný význam. Spoločnosť Dopravoprojekt, a.s. počas svojej vyše 55 ročnej histórie spracovala veľa dôležitých projektov diaľničného charakteru, ale aj takých, ako napr. v Bratislave Nový most, Most Lafranconi, Prístavný most, z ktorých každý je unikátny. Dovolím si tvrdiť, že most Apollo, ktorý je premostením Dunaja v Bratislave v zložitom už dopravne definovanom území s použitím ojedinelej technológie počas výstavby, robia tento most jedinečným.
Čo všetko je súčasťou projektu takejto stavby?
- Celá stavba pozostáva z viac ako sto stavebných objektov. Okrem ôsmich mostov sú to predovšetkým križovatky na bratislavskej, ako aj na petržalskej strane Dunaja, inžinierske siete súvisiace s prevádzkou mosta, ako napríklad odvodnenie a osvetlenie mosta, ale aj premenlivé dopravné značenie, plavebná signalizácia a mnoho ďalších, aj neviditeľných, stavebných objektov, ako sú rozsiahle preložky existujúcich inžinierskych sietí. Na uľahčenie priechodu cez most telesne postihnutým osobám slúžia na ľavom brehu Dunaja výťahy v blízkosti autobusových zastávok a na pravom brehu lávka pre peších je prispôsobená prísnym predpisom, ktoré zohľadňujú aj požiadavky pre telesne postihnuté osoby.
Koľko ľudí sa podieľalo na vypracovaní projektu?
- Projektová dokumentácia pozostáva z niekoľkých významných etáp (zámer, dokumentácia pre územné rozhodnutie, dokumentácia pre stavebné povolenie, tendrová dokumentácia a dokumentácia pre vykonanie prác). Okrem približne stovky zamestnancov spoločnosti Dopravoprojekt, a.s. rôznych špecializácií, ale aj jej projektantov dcérskej spoločnosti, sa na projekte zúčastnilo veľa externých kooperantov. Len na poslednej etape projekčných prác - dokumentácia pre vykonanie prác - ich bolo až tridsaťšesť. Je preto ťažké odhadnúť počet ľudí, ktorí sa podieľali na vypracovaní projektu. Ak by som to mal odhadnúť, približný celkový počet projektantov, ktorí mali to šťastie, že sa mohli zúčastniť na tomto veľkolepom projekte, je určite viac ako 500 ľudí.
Na aké funkcie mostu ste pri projektovaní dávali dôraz?
- Most sa musí podriadiť komunikačnému riešeniu trasy a nie naopak. V rámci komunikácie sa rieši smerové a dopravné prepojenie cieľových bodov. Tak tomu bolo aj pri riešení premostenia Dunaja piatym mostom v Bratislave. Pri voľbe polohy mosta neboli veľké možnosti výberu - na jednej strane Košická ulica, na petržalskej strane už vybudované cestné riešenie. Pre riešenie mosta by bolo, samozrejme, najjednoduchšie preklenúť Dunaj priamym a kolmým objektom. Úroveň projektovania mostov je v súčasnosti v Dopravoprojekte na takej úrovni, že dokážeme vyprojektovať most aj v zložitých podmienkach, ktorý rešpektuje všetky požiadavky na smerové riešenie, podmienky plavby a materiálové danosti. Plavebný gabarit (ohraničený priestor, do ktorého nesmú zasahovať žiadne stavby ani prekážky) je tiež presne určený, preto bola presne definovaná aj spodná hrana nosnej konštrukcie a dĺžka premostenia hlavného otvoru v Dunaji. Veľký dôraz sa kládol aj na možnosti výstavby a termín dokončenia stavby. Výstavba sa uskutočnila súčasne podľa objektovej sklady na rôznych miestach stavby. Viac ako 100 objektov stavby bolo mimoriadne náročných aj na vzájomnú koordináciu.
Prečo bol zvolený oblúkový typ mosta?
- Most Apollo sa nachádza na území mesta, ktoré sa má stať v budúcnosti veľmi frekventovanou a atraktívnou časťou Bratislavy. Musel teda aj on spĺňať prísne architektonické a estetické požiadavky. Návrh oblúkového mosta vychádza z typológie existujúcich mostov v Bratislave. Nachádza sa medzi Prístavným a Starým mostom, ktoré svojou priehradovou konštrukciou vytvárajú určitý predpoklad pre zvýraznenie dominantného estetického postavenia mosta Apollo. Oku lahodný tvar oblúkového mosta navyše dobre spĺňal aj funkčnosť statického systému požadovaných parametrov.
Čo to znamená - klasický mestský most? Aké sú iné druhy mostov a v čom sú rozdielne?
- Najlepšie možno vysvetliť túto otázku práve na bratislavských mostoch. Mosty Apollo a Nový most sú typickými reprezentantmi mestských mostov, t. j. slúžia pre dopravu medzi mestskými časťami a nenavrhujú sa pre tranzitnú dopravu. Prístavný most a most Lafranconi sú diaľničné mosty, ktoré pre danú polohu majú v súčasnosti výraznú funkciu aj v mestskej doprave, ale ich hlavná funkcia je, že sú súčasťou diaľničného okruhu v tomto prípade diaľnice D2 od Lamača cez tunel Sitina až na Mierovú - Seneckú. Mosty rozlišujeme podľa rôznych kritérií napr.: podľa typu nosnej konštrukcie rozoznávame mosty trámové (Lafranconi), zavesené (Nový most), priehradové (Prístavný most), oblúkové (Apollo) a visuté (napr.: Golden Gate v San Francisko) a, samozrejme, aj podľa druhu materiálu nosnej konštrukcie ako napr.: kamenné (Karlov most v Prahe), betónové, oceľové atď..
Pri moste Apollo sa hovorí o jedinečnosti stavebných postupov. V čom spočívajú?
- Rozhodnutie o mieste križovatky na petržalskej strane predurčilo pôdorysné situovanie mosta a jeho šikmé kríženie s tokom Dunaja. Kým doteraz postavené mosty cez Dunaj (od Čierneho lesa až po Čierne more) rieku križovali kolmo, most Apollo je prvým mostom prechádzajúcim cez Dunaj šikmo a dokonca pri pravom brehu rieky prechádza trasa cesty do pôdorysného oblúka. Moderné poňatia architektonického stvárnenia mostov však stále častejšie siahajú k takýmto riešeniam (pôdorysné oblúky a pod.) pri premostení veľkých prekážok. Spôsob montáže so zaplavovaním pri súčasnom otáčaní určite patrí medzi výnimočné riešenia. Zložitým problémom, okrem vlaňajšieho otáčania mosta naplavením, bolo napr. aj zakladanie piliera v koryte Dunaja asi 60 m od petržalského brehu. Základová škára tohto piliera je v hĺbke 16,8 m pod dnešným dnom Dunaja, alebo inak povedané, výška tohto piliera od základovej škáry až po jeho hornú hranu je 33,8 m.
Takmer žiadna konštrukcia na moste vraj nezviera pravý uhol, bol to zámer?
- Pri projektovaní mosta bola snaha o maximálne zjednodušenie konštrukčných prvkov. Kde to však nešlo, musela sa rešpektovať napríklad terénna prekážka, poloha železnice, alebo okolitej zástavby. Tým vznikali tie nepríjemné oblúky, šikminy a krivosti, ktoré boli mimoriadne náročné aj na realizáciu stavby. Nebol to projekčný zámer, ale realita, ktorú bolo treba zvládnuť.
Vyžaduje most špeciálnu starostlivosť? Akú má životnosť?
- Na životnosť stavby má najväčší vplyv spôsob a intenzita údržby. Existujú predpisy, ktoré stanovujú správcovi mosta kedy a ako sa majú určité práce vykonávať. Most ako celok má životnosť 100 rokov, ale súčasťou mosta je napríklad asfaltová vozovka, ktorá sa mení raz za 20 rokov, alebo výmena osvetlenia a drobné opravy konštrukčných prvkov. Predpísané sú tiež pravidelné prehliadky technického stavu mosta a stavby a dlhodobé merania deformácií, ktoré sa vyhodnocujú a porovnávajú so stavom začatia prevádzky na moste po zaťažovacej skúške.
Vyriešenie vnútromestskej dopravy bolo najakútnejším problémom, ktorý mal most Apollo odstrániť. Spĺňa svoj účel podľa predstáv jeho projektantov?
- Cestné prepojenie medzi mestskou časťou Petržalka na pravej strane Dunaja a ostatnou časťou mesta na ľavej strane je dlhodobo najzraniteľnejším bodom dopravnej infraštruktúry. Do realizácie mosta Apollo existovali len 4 mosty, z toho Prístavný most a Most Lafranconi sú mosty diaľničné. Pre vnútromestskú dopravu zostávali len Nový a Starý most. Oba ústili na bratislavskej strane prakticky do stredu mesta a neúmerne zaťažovali jeho centrum. Most Apollo výrazne odľahčí centrum, nakoľko zabezpečuje prepojenie Petržalky priamo s východnou časťou Bratislavy. Súčasťou výstavby mosta je aj rekonštrukcia nadväzujúcich komunikácií. Na petržalskej strane je to napojenie na Dolnozemskú a Einsteinovu ulicu. Na bratislavskej strane je rekonštrukcia Košickej ulice vrátane križovatiek s ulicami Prístavná - Landererova a Mlynské nivy - Prievozská. V rámci stavby mosta je potrebné ešte rekonštruovať križovatku ulíc Košická - Miletičova - výstavba tejto križovatky sa začína práve v týchto dňoch. Je samozrejmé, že na vyriešenie všetkých problémov vnútromestskej dopravy v Bratislave, realizácia mosta Apollo a súvisiacich komunikácií nestačí. Je to len jedna z mnohých stavieb, ktoré je potrebné v meste realizovať. Je však isté, že pre spojenie Petržalky s centrom je uvedenie mosta Apollo do prevádzky výrazným krokom vpred.
Ďalšou jeho funkciou malo byť umožnenie lepšieho využitia rekreačného územia na petržalskej strane pre všetkých obyvateľov mesta. Môžete upresniť, akým spôsobom k tomu most prispeje?
- Tak, ako bola bratislavská strana Dunaja využívaná na priemyselné účely (Apollo, výstaviskový areál a pod.), petržalská strana slúžila viac pre rekreáciu obyvateľov - známe je kúpalisko Lido a lodenice pre vodácke športy. Súčasťou mosta Apollo sú komunikácie pre chodcov a cyklistov s ich vyústením na dunajskú hrádzu. Hrádza je využívaná športovcami až po vodné dielo Čunovo - Gabčíkovo. Predpokladá sa rozšírenie stavebných rekreačných aktivít napríklad rekonštrukciou Lida, vybudovaním priľahlých pláží a stravovacích možností. Predtým bol do tejto oblasti možný prístup hlavne z Petržalky, ale po vybudovaní mosta Apollo je ideálny bezproblémový prístup aj z bratislavskej strany.
Hlavnou činnosťou Dopravoprojektu, a.s. je projektovanie dopravných stavieb predovšetkým diaľnic, rýchlostných komunikácií, dopravné riešenia miest a ostatnej cestnej infraštruktúry vrátane enviromentálneho hodnotenia projektov a ekonomických analýz. Projektová činnosť pokrýva všetky stupne dokumentácie od alternatívnych štúdií cez stavebné zámery, dokumentácie k územnému rozhodnutiu, k stavebnému povoleniu až po tendrové a realizačné dokumentácie, ako aj výkon autorského a stavebného dozoru v priebehu výstavby. Predmetom prác Dopravoprojektu sú aj také projekty ako je Nosný systém MHD v Petržalke, ktorého prípravu riadi Magistrát hl. mesta Bratislavy.
Zdroj: Petržalské Noviny,
http://www.petrzalskenoviny.sk/view.php ... 2005092635