TERMÍN DOKONČENIA DIAĽNICE MEDZI BRATISLAVOU A KOŠICAMI DO ROKU 2010 JE PODĽA ODBORNÍKOV NEREÁLNY
(26.03.2006; Televízna stanica Markíza; Televízne noviny; 19.00; 2,5 min.; FRIMMER Štefan)
Moderátor:
"Tento rok sa na Slovensku dokončí necelých 17 kilometrov diaľnic. Na prepojenie Košíc s Bratislavou severnou trasou však treba dokončiť ešte takmer 200 kilometrov. Vláda tvrdí, že východ so západom prepojí diaľnica už o päť rokov. Podľa odborníkov je to však nereálne. Minister dopravy na roku 2010 trvá, stávku o termín dokončenia diaľnice ale odmietol."
Š. FRIMMER, redaktor:
"Diaľnica z Bratislavy do Košíc je dnes hotová asi z polovice. Vlani pribudlo necelých 12 kilometrov. Medzi Bratislavou a Košicami je dnes v prevádzke asi 240 kilometrov, ďalších 60 stavajú, zvyšok je zatiaľ len na papieri. Minister dopravy je však optimista, za päť rokov bude vraj diaľnica hotová."
P. PROKOPOVIČ, minister dopravy, pôšt a telekomunikácií:
"Ja to vidím absolútne reálne."
M. BAĽO, ekonóm, Asociácia ekonómov Slovenska:
"Reálne to nie je, pretože chýbajú finančné zdroje aj technické kapacity. Na druhej strane sa to sľúbiť v každom prípade dá."
Ľ. PALČÁK, Výskumný ústav dopravy v Žiline:
"Veľmi kriticky vidím úsek hlavne Višňové ‑ Dubná skala, ktorý obsahuje v rámci tejto stavby aj najdlhší tunel na Slovensku."
Š. FRIMMER:
"Okrem problémov s výkupom pozemkov brzdia výstavbu diaľnic najmä peniaze. Náklady na dokončenie D1 sa šplhajú do astronomických výšok."
M. JÁNOŠÍK, hovorca Národnej diaľničnej spoločnosti:
"Sme na úrovni asi 120 miliárd korún."
Š. FRIMMER:
"Okrem štátu a Európskej únie väčšiu časť diaľnic budú financovať súkromní investori. Prvé výberové konanie však kvôli predčasným voľbám mešká."
Ľ. PALČÁK:
"Odsúvanie spustenia tendra na tento úsek nám trošku nezreálňuje tento termín."
Š. FRIMMER:
"Minister dopravy sa však nechce staviť či v roku 2010 bude diaľnica z Bratislavy do Košíc hotová."
P. PROKOPOVIČ:
"Neviem či by som sa stavil a rozmýšľal čo by to malo byť predmetom stávky. Ja nie som hazardér."
Š. FRIMMER:
"Intenzita dopravy rastie u nás rýchlejšie ako infraštruktúra. Po spustení oboch automobiliek preto na severnej D1 čakajú vodičov vážne problémy."
Ľ. PALČÁK:
"500 až 700 kamiónov denne veľmi urobí problém na tomto úseku."
Š. FRIMMER:
"Podľa Výskumného ústavu dopravy bude každý deň hroziť dopravný kolaps."