Pendolino pojede z Brna do Vídně, Vlaky v kraji budou jezdit

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

Moderátor: Moderátori

Pendolino pojede z Brna do Vídně, Vlaky v kraji budou jezdit

Odoslaťod Lenny » 14. Mar 2006 19:12

Pendolino pojede z Brna do Vídně


Brno - Rychlovlak Pendolino se dnes po českých kolejích prohání nejvýše stošedesátkou. Na trati z Brna do Břeclavi by měl brzy jezdit rychlostí 200 kilometrů za hodinu. A co víc, Pendolinem bude možné už brzy dojet z Brna až do Vídně.

„Pracujeme na tom,“ potvrdil včera šéf Českých drah Josef Bazala. Podle ředitele Státní železniční dopravní cesty Jana Komárka je právě trať z Brna do Břeclavi - konkrétně úsek mezi Vranovicemi a Podivínem - pro vysoké rychlosti jeden z nejvhodnějších v zemi. Teď se trať navíc bude modernizovat. Dokument, který to zajišťuje, podepsali včera ministr dopravy, hejtman jižní Moravy i primátor Brna.

„Soupravy Českých drah nemají na této trati žádné problémy. Ale chceme, aby byla sjízdná pro všechny dopravce, například i pro rakouské těžké lokomotivy,“ dodal Jan Komárek. Cestujícím by taková změna měla přinést víc pohodlí. Až technici trať upraví, budou moci třeba na brněnské nádraží jezdit rakouské vlaky.

„Zároveň se o deset až dvacet procent zkrátí dojezdové časy. Bude to silná konkurence pro silniční dopravu,“ plánuje šéf Českých drah Josef Bazala.

Politici se zavázali, že do roku 2013 proinvestují na jihomoravských železnicích desítky miliard

Brno, Jižní Morava - Mnohé železniční tratě na jižní Moravě jsou zastaralé, kodrcají se po nich motorové vlaky a soupravy se na jednokolejkách musejí ve stanicích vyhýbat.

„Co se týká Brna, máme dluh. Do železnice se víc investovalo třeba v Praze a Ostravě,“ připustil ředitel Českých drah Josef Bazala.

Ministr dopravy, jihomoravský hejtman, primátor Brna a šéfové drah proto včera v Brně podepsali dokument, v němž se zavazují tuto situaci změnit. Do konce roku 2013 se mají vybrané tratě na jižní Moravě výrazně zmodernizovat. Náklady odhadují na desítky miliard korun, slibují si však i evropské peníze.

„Železniční stavby vyjmenované v dokumentu jsou pro ministerstvo dopravy prioritou. Ještě v březnu seznam posoudí Evropská komise,“ slíbil ministr dopravy Brňan Milan Šimonovský (KDU-ČSL).

Dvě koleje z Brna do Vyškova

Politici se zavázali, že seženou peníze na zmodernizování trati z Brna přes Vyškov do Přerova. Ta má totiž dnes pouze jednu kolej, takže si soupravy jedoucí v protisměru musejí vyhýbat.

„Předpokládáme, že vlaky budou po nové trati jezdit rychlostí až 160 kilometrů za hodinu,“ odhadl šéf Správy železniční dopravní cesty Jan Komárek.

Výrazně méně času ve vlaku by v budoucnu měli trávit lidé, kteří dojíždějí na trase Brno - Náměšť nad Oslavou. „Železnice se stavěla před více než sto lety a vlaky tu dnes projíždějí velmi pomalu,“ popsal ředitel Českých drah Josef Bazala. Odhadl, že jakmile se trať opraví, lidem to dobu cestování zkrátí o třicet až čtyřicet procent.

Peníze hodlají politici investovat také do tratě z Brna do Břeclavi, aby byla sjízdná i pro cizí dopravní společnosti a mohly sem zajíždět například vlaky z Rakouska.

„Povolená rychlost se bude postupně zvyšovat až na 200 kilometrů za hodinu. Pracujeme také na tom, aby do Vídně mohla zajíždět Pendolina,“ popsal Bazala.

Na železnici Střelice - Moravský Krumlov - Hrušovany nad Jevišovkou zase instalují technici nový bezpečnostní systém. „Pracovní síly nahradíme technikou, takže se ušetří na zaměstnancích a pro cestující to bude znamenat větší bezpečnost,“ sdělil Jan Komárek.

Pohodlnější by mělo být díky elektrifikované trati také cestování ze Znojma do Vídně.

Totéž se týká také Vyškovska, konkrétně úseku železnice z Blažovic na Brněnsku do Nesovic na Vyškovsku.

***

* Novinky na železnici přestavěný železniční uzel Brno trať Brno - Přerov získá 2 koleje elektrifikace trati z Brna do Náměště nad Oslavou zmodernizovaná trať z Brna do Břeclavi bude vhodná pro cizí vlaky a rychlost 200 km/h nový bezpečnostní systém na trati Střelice - Moravský Krumlov -Hrušovany nad Jevišovkou a obnovený hraniční přechod Hevlín/Laa an der Thaya elektrifikovaná trať Šatov - Retz (Znojemsko) zmodernizovaná trať Skalice nad Svitavou - Boskovice (Blanensko) elektrifikovaná trať Blažovice - Nesovice (Vyškovsko)

O autorovi| LUCIE KUČEROVÁ, s přispěním Pavly Ducháčkové


Regionální mutace| Mladá fronta DNES - Brno 14.3.2006
Lenny - Búrka Thór bude zurit na zemi
Lenny
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 85
Založený: 19. Júl 2005 22:09
Bydlisko: CZ - tam na druhém břehu Moravy

Naspäť na 2006

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 2 hostí.