Lorenc napísal:Viem si predstavit prerobenie tej trate na PO, ale kedze to spravi jazdu KE-ZA-BA este horsou, potom treba ratat s realnym postavenim juznej vetvy KE-ZV-BA, aby mohli ICcka jazdit po okruhu BA-ZA-PO-KE-ZV-BA. Tak jazdia IC-cka napr v Madarsku: Budapest-Miskolc-Debrecin-Budapest. To by sa potom dal celkom dobre zariadit ICckovy takt kazde dve hodiny, kedze v KE/PO/BA by si ludia mohli vybrat, ci pojdu na BA/PO/KE severnym ICckom abo juznym, a zlepsilo by to aj prepojenie dalsich regionov.
A v čom horšou... BA-ZA-PO-KE do troch hodín po modernizácii tých 10-12 minút navheje ok. A nestojíš po dedinách ako Margecany, Kysak ale v mestách.
Južný ťah by stál ďaľsie prostriedky a projektové práce na 20 rokov. Ako dlhodobo stačí na východ jedna rýchla trať pod Tatrami a Lučenec-KE len upgrade trate, elektrifikácia. TT-NR-BB by bola vhodná na 160-200km/h aj kvôli JLR, ale to je na inú diskusiu.To je ale privelky sen o normalizacii zeleznicnej siete na SK. Nateraz je realita ten jeden koridor, ktory treba skracovat a nie predlzovat. A aj studia, co si postol, dosla k zaveru, ze to je financne najrealnejsie. A pridat k tomu v ramci koridoru sever-juh postavenie novej vetvy od Licartoviec pozdlz dialnice do KE by bolo zdaleka najlacnejsie co mozu vymysliet.
Či už pridáme ku koridoru sever-juh PO-KE, spojku Krompachy-Prešov alebo Krompachy-Kysak stále sú tam porovnateľné trasy. Len celá doprava je plynulejšia a integrovanejšia.
V podstate tak funguje aj leoexpress. A hlavne dopravný uzol Prešov by mal hlavu a pätu.
Trasa popri diaľnici nieje podložená ničím. A treba vykupovať pozemky za niekoľko desiatok miliónov a míňaš aj medziľahlé stanice. Jedine, že by tam bola VRT na 200-250km/h.
Osobne sa s DrX zhodnem iba v malo pripadoch no tentokrat ma pravdu. Viem ze vela Presovcanov ma po tomto prispevku bude chciet ukamenovat ale ak sa pozriem na prelozku PO-Krompachy triezvo velky zmysel v nej dnes naozaj nevidim. Hlavne argumenty proti nej su asi nasledovne:
ad1: vzhladom na teren vacsina trasy by musela ist v tuneloch naviac s pomerne zlou geologiou (flys)
ad2: absluznost prilahleho uzemia minimalna (v TS z roku 2006 sa ratalo len s 2 zastavkami - Kojatice (cca 1.000 obyv), Ovcie (do 500 obyv)
ad3: vedenie trate v samotnom Presove. Tunel pod zastavanym uzemim ? Odbocka za Sariskymi Lukami? Prve riesenie prinasa obrovske rizika a je enormne drahe, to druhe tiez nie je najlacnejsie, trasu neumerne predlzuje a netreba zabudat ze smerove parametre tu za vela nestali (obluky od Maleho Sarisa po Taborisko by vyhovovali max. 120, od Taboriska po ZST PO 60-80, resp. 60-100 v pripade tunela popod Taborisko.
Osobne povazujem za schodne 2 moznosti:
ad1: nova trat juzne zahlavie ZST Kosice - Rozhanovce - popri dialnici az po DNV + optimalizacia a zdvojkolajenie trate DNV - PO.
vyhody
- priame spojenie BA-TT-TN-ZA-PP-KE-PO
- odlahcenie dnes dost zahusteneho useku KE-Kysak
- obsluha kosickych satelitov zeleznicou (Bretejovce, Budimir, Rozhanovce)
- akekolvek prace na KE-Kysak nebudu viest k skracovaniu osobakov od PO po Kysak s naslednym prestupom na osobaky s PP
- asi najlepsie vyskove parametre
- v useku Rozhanovce - Haniska (cca 25 km) bezproblemova 200 km/h
ad pozemky: v tomto by som problem nevidel. Nakolko samotna D1 je v zaplavovej oblasti nik normalny tu nic stavat nebude a pri vhodnom navrhu by zeleznica mohla plnit aj funkciu ochrannej hradze.
nevyhody
- zasah do zastavanej oblasti Vysne Opatske
- tunel popod Heringes
- krizenie s D privadzacom pri Budimiri (zrejme by bolo potrebne "podkopat" cestny nasyp)
- nutnost vystavby niektorych dialnicnych nadjazdov nanovo
ad2: prelozka trate Kysak - Licartovce / DNV + reko zbytku. Priame vlaky vedene v smere BA-Levice - ZV - KE - PO
Osobne som za prvu moznost aj ked sa ani nesnazim verit ze ZSR by sa k niecomu takemuto vobec niekedy odhodlali